Makervall bygger POSY-A4 fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Makervall bygger POSY-A4 fräs.

Inlägg av POS »

Jag kan hålla med Meduza om att det inte är den optimala lösningen, men det är en fullt fungerade lösning som har nån tiondels glapp. För eventuella köpare så är det en sak man ganska lätt kan fixa själv om man har/får behovet.
Är det nån som vet vart man kan köpa lite längre nylon, acetal eller andra plastmuttrar i M8?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Fräsen skrev:Det är säkert i storleksordningen 20% bättre verkningsgrad om man tar en plastmutter istället för metall/metall. Dessa 20% vill man ju inte bränna på bättre motor/drivsteg; bra mycket billigare med muttrar i nylon.
Det tror jag inte gäller den glappfria muttern som meduza skrev om, dom pressas ju mot stången med hjälp av o-ringar.
Det gäller kanske om man har en vanlig plastmutter med samma länd på gängan som en metallmutter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom muttrarna som sitter på tex lillasyrrorna glider faktiskt förvånansvärt bra då dom är gjorda i en fet plast med typ 20% tefloninnehåll och har därför rätt låg friktion trots sin stora anläggningsyta, men 20% är jag högst tveksam att man skulle vinna mot vanlig mutter...

Det man vinner är i huvudsak på precision.

Jag vet faktiskt ingenstans man kan köpa såna muttrar billigt, var nog därför som jojje valde att svarva själv till lillasyrrorna, en plaststång och lite svarvande och gängande :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Friktionskofficient mellan stål och stål, fettad: 0,09-0,19, mellan stål och teflon: 0.04 oavsett hur smort.
Här kan man anta att en vanlig gängstång kommer rätt högt upp på skalan mellan 0,09-0,19 beroende på ytstruktur och bärigheten för oljefilmen. Säg 0,14 med islagsmuttrar.

F= μ x normalkraften. Här ser man att anliggningsytan spelar mindre roll, eftersom ytan på molekylnivå mestadels styrs av normalkraften.

Normalkraften på en glapp metallmutter är i princip bara lasten mot fräsens tyngd. Säg att kraften för att röra bordet är 100N

F=0.14x100=14N

Klämringen på plastmuttern klämmer kanske ca 50N

F=0,04x50=2N plus kraften från friktionen av bordet: 0,04x100=4 totalt 6N

Enkelt sagt har vi 6N förlust för plast och 14N förlust mot stål när bordet belastas med 100N.

Man kanske tänker att det är högre spänning på spännringen men då ska man tänka på att den kraften jämnas ut mot kraften mot bordet när den belastas, vilket gör att spännringens spänning spelar mindre roll.
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Har ni provat att fräsa något ännu?

Tänkte höra om ni kunde prova det styrkort som POS köpte på ebay och se hur det funkade.

Jag funderar på att köpa ett kit men vill gärna se vad ni får för resultat först.

Är det JB-cnc motorer ni köpt?

Lägg gärna ut bilder när ni kört.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har inte fått det kortet ännu tyvärr.
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Är det ingen annan som har provat något annat styrkort till JBcnc´s motorer eller har ni gjort dem själva?
makervall

Inlägg av makervall »

Lite uppdatering.

Igår kom motorerna från JB. De monterades och det provkördes lite snabbt med en penna. Svårt att säga något om stabiliteten och precisionen på fräsen med pentestet, men bra fart var det iaf. 1000mm/min tycker jag är helt ok. Då drev vi korten som sagt med jojjes kort inställda på 2v.

En erfarenhet av metallmutter är att det låter en del, skulle föredra ljudnivån från en plastmutter...

Sen ska jag inte ens försöka lägga mig i debatten om friktions skillnaden plast/metall osv...

Lite nya skruv till motorinfästningen ska innhandlas och sedan bär det av ut i garaget för lite riktig fräsning.

/Magnus
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja plastmuttrarna är betydligt tystare än sina metallkusiner, helt klart!
makervall

Inlägg av makervall »

Äntligen första rikriga frästestet.

Jag började med textfräsning i HDF.
Bild

Fortsatte med att fräsa rakt igenom, körde med 2mm djup/varv.
Bild

Sen gav jag mig på gravering i aluminium. Även det med bra resultat.
Bild

Det finns även några filmer:

http://www.forestgrove.se/posy/test.wmv
http://www.forestgrove.se/posy/test1.wmv
http://www.forestgrove.se/posy/test2.wmv

Allt fungerade som förväntat. Bra fart och det förväntade glappet kunde uppmätas till en knapp tiondel. Jag mätte då med digitalt skjutmått på den utfrästa cirkeln.
Det glappet är inte synligt på textfräsningen

Som sagt, jag är nöjd med resultatet. Annvändningsområdet för mig kommer att vara genomfräsning av MDF, text och skyllt fräsning i trä och plexi.
Glappet som det har diskuterats om är inget som jag kommer att märka något av. Möjligen om man ska gravera väldigt små saker.

Nä nu är det sängen som gäller... Men det dröjer nog inte länge innan jag är ute i garaget igen...

/Magnus
Dentrado
Kontakt:

Inlägg av Dentrado »

Det ser ju riktigt bra ut, hur sätter du fast arbetsstycket?
makervall

Inlägg av makervall »

Just nu fäste jag den bara med dubbehäftandetape. Fungerr faktisk helt ok. Men planen är att lägga en offerskiva ovanpå bordet, där jag kommer att ordna fästpunkter. Tänker även göra den lite större än bordet så att det går att fästa klämmor på fram och bakkant.

/Magnus
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kommer detta säljas som nån byggsats sen? I stil med lillasyrran liksom.

Klart sugen!
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Dentrado
Kontakt:

Inlägg av Dentrado »

makervall skrev:Just nu fäste jag den bara med dubbehäftandetape. Fungerr faktisk helt ok.
Smart!
Skriv svar