Undervattens ROV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
xenonfire

Re: Undervattens ROV

Inlägg av xenonfire »

Tanken är att jag skall få till OSD på skärmen.
Då djup är intressant.

Jag funderar lite runt det här med motorer.
Varför så är det så populärt med BLDC motorer?
Är dom strömsnålare eller är dom mer kompakta eller vad?

Någon som vet vilka för och nackdelar dom har?
Går det är köra dessa på låg fart liknade servomotorer?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag valde BLDC för att de är lätta att täta, starka samt lätta att styra.

Täta: Eftersom lindingarna i en BLDC inte roterar räcker det med ett lager epoxy för att skydda lindingarna (lindingarna är redan isolerade så epoxy är mest som ett ytterligare skydd). Du behöver inte bekymra dig om diverse tätningar och läckage som du måste ta hänsyn till på vanlig DC motor. Nackdelen är att kullager och sådant ligger öppet för vatten. De borde klara djup utan större bekymmer eftersom det inte finns någonstans något där vatten kan rinna in och orsaka kortslutningar.

Starka: En BLDC är så pass stark att den kan driva en propeller direkt utan att kräva en växellåda(i förhållande till en DC motor i samma storlek).

Styra: Förutsatt att du köper en BEC räcker det med en standard servopuls för att styra motorn. Utan en sådan blir det betydligt krångligare att styra än en vanlig DC motor.

Mitt intryck när jag läser om ROV som folk byggt på nätet är att de allra flesta använder mer eller mindre modifierade länspumpar. Jag tycke det var lite tråkigt att göra som alla andra och valde en annan väg.

EDIT:
Passar på att svara på några andra kommentarer:

Squiz3r: Hittar jag ingen bra djupmätare så funderar jag också på en oljetrycksmätare för bil. Dock lite fundersam på upplösningen på en sådan och de verkar rätt stora och klumpiga.

MagsiNet: Jag har också haft idéer på att lägga all info direkt på videoskärmen och hittade denna som verkar vara mer eller mindre perfekt för ändamålet. Tyvärr vill de inte svara på mina mail så jag skippar det tills vidare (jag hade funderingar på att börja sälja dem). MAX4444 & MAX4447 är samplade. Tänkte provbygga lite och se hur bra det blir.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

JonasJ skrev:Styra: Förutsatt att du köper en BEC räcker det med en standard servopuls för att styra motorn. Utan en sådan blir det betydligt krångligare att styra än en vanlig DC motor.

Mitt intryck när jag läser om ROV som folk byggt på nätet är att de allra flesta använder mer eller mindre modifierade länspumpar. Jag tycke det var lite tråkigt att göra som alla andra och valde en annan väg.
Jag gissar på att du menar ESC eller fartreglage? BEC står för Battery Eliminator Circuit, och är den krets i fartreglaget som förser mottagaren med ström från motor-acken, för att slippa att ha en separata mottagar-ack. Det finns ESC's utan BEC.

Jag har för övrigt fått samma intryck som dig, och tycker det är kul att du går en annan väg så man får se lite nya lösningar! Jag blir riktigt sugen på att bygga en själv, men jag har redan för många projekt på gång, det får bli nångång år 2025 ;)

OSD hade ju varit väldigt smutt! Kikat på lösning med PIC? Annars var ju modulen du länkade till högst intressant!
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

:doh: jag menade förstås ESC och inte BEC. Tack Walle!

jo, jag har kikat på PIC-varianten men beslöt mig för att inte använda OSD. Det kanske blir till en senare version.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Ett litet länk tips http://www.homebuiltrovs.com/
Johanb

Inlägg av Johanb »

Ingen som funderat på fiber för dataöverföringen?
Jag vet inte om det är användbart men en ljusledare är ju jäkligt smidig och tejpad mot strömförsörjningskabeln så kanske den kan hålla också, alternativt i en tunn slang eller en fiber som är förstärkt. Har man en PC på varje sida så bör det gå att hitta lämpliga konvertrar. Då kan du lägga med styrning,sensorsvar,kamera,osv i en eller två ledare.
Den stora fördelen är immuniteten mot störningar, lassa in vilket skit du vill i strömkabeln och fibern jobbar vidare som om inget hänt.
Jag har multimod-fiber som används till fibre channel och den är smidig som sjutton trotts att den är i ett ganska grovt hölje och avsedd att "hanteras". Jag gör även lite jobb med nakna ljusledare (svetsning mm) och dessa är verkligen tunna och smidiga men kräver lite jobb för att kunna användas och någon form av dragskydd. Sen finns det troligen någon form av fiber som passar perfekt för detta ändamål.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det vore ju onekligen en snygg lösning, två ledare för spänningsmatning och en ljusledare blir ju riktigt fint!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja fiber kan nog vara en ide, men är de inte känsliga för skador?

Fördelen blir ju att man kan köra typ högtalarkabel på 4 kvadrat för matningen.

Men det är väl svårare med interfacet i ROVen än om man kör ethernet? PC104 lär ju t.ex. finnas med färdigt nätverkskort för 10BaseT, men frågan är om det finns för fiber.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Själva ljusledaren, glaset, är känsligt men det finns ju "kabel" som innehåller en eller flera fibrer och skyddande hölje, dragavlastning mm.
Annars borde man kunna lägga fibern i en tunn flexibel slang och ha lite längdbuffert. Det kanske är lite krånglig lösning men den har ju klart störst imponatorvärde samt är helt okänslig för elektriska/magnetiska störningar :)
För anslutningen så finns det konvertrar till ethernet över TP man kan ha i ROVen samt ha ett fiberkort i datorn. Kanske ett bra användningsområde för en "väsk-pc".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Borde dessutom gå att få tag på gamla häckar hyfsat billigt från tiden man körde ett par megabit i fiber och just hade kommit med 10Mb på Tp-kabel om man letar lite som räcker utmärkt för det här.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det behövs ju inte så hög hastighet för styrningen, det är ju videon som kommer ta mest bandbredd, så kan man hitta lite gamla långsammare prylar är det väl bara bra. Frågan är ju om det finns moderna fiberkablar som funkar ihop med dem?
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Jag är inne på att bygga med borstade motorer ca 12vdc.
Dessa skall även ha någon typ av växellåda så att varvtalet hamnar runt 600rpm.

Någon som vet vart man kan hitta dessa motorer till ett bra pris?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det ser ut som om det går att få tag på 10BaseT till multimode-fiber för överkommligt pris begagnat. Då kör man med ett fiberpar multimode (billiga fibertypen). Det är samma typ av kabel som man använder i serverhallar för tex fibre channel, den jag har hemma är något tjockare men smidigare än TP så det bör nog gå att hitta lämplig kabel.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns även splitter nya på eBay för <1000kr för två enheter inkl frakt som klarar 10/100Mb 2km över multimode-fiber, så allt för dyrt är det inte även om man inte får tag på billigare begagnade grejor.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det slog mig på väg hem från jobbet nu, varför krångla med extra tåtar för kommunikationen? Vi konstaterade ju att det inte behövs så hög hastighet.

Med homeplug-prylar så behöver man ju bara en 2-ledarkabel för kraften och så kör man data på samma.

Såna prylar funkar ju halvdåligt i vanliga elnät, men här kommer man ju att ha en relativtkontrollerad miljö.
Skriv svar