UV-box (en till)

Berätta om dina pågående projekt.
MGL

UV-box (en till)

Inlägg av MGL »

Blev inspirerad av de svepande UV-boxarna här på forumet, så när jag kom över en gammal scanner så beställde jag UV-LED direkt.
Modellen är en UMAX Astra 1220s med SCSI anslutning.
Bild

Nedan baksidan med anslutningarna. Den skall matas med 12V.
Bild

Scannern öppnad. Lampan demonterad och ligger på släden.
Bild

Det här kortet sitter på släden. på baksidan sitter CCD:n. Uppe till höger en läsgaffel för gränsläge. Den kan jag använda :)
Bild

Släden från sidan. Där lampan suttit finns gott om plats för en rad med UV-LED
Bild

Motorn med kugghjul. Den drivs av en TD62003AP som tycks vara samma som ULN2003. Den kan jag också använda :razz:
Bild

Styrkortet. När bilden togs hade jag redan "kapat" kortet.
Bild

Jag kapade ledningarna till ingångarna på TD2003 och drog dem till mikrocontrollern..
Bild
Dessa ledningar styr stegmotorn och en LED eller summer, får se..
Mikrocontrollern klarar max 3,6V, så jag hade först en 3,6V zener men den var trasig och jag hade inga fler,
så sen lade jag två 1N4148 i serie från 5V:en, som finns på styrkortet, samt en liten belastning parallellt med µcontrollern.
Det verkar fungera rätt bra.

Här jag dragit mera ledningar, till display, tryckknappar, samt gränslägesläsgaffeln. Den gul/svarta ledningen är för programmeringen.
Bild

Baksidan. Det är inte så lätt att få rum för en display och tryckknappar på scannern (inte så praktiskt att ha dem på sidan där det finns rum),
så jag utnyttjar den ena SCSI-kontakten och lägger dem i en separat box.
Bild

Display och tryckknappar provisoriskt anslutna via kabeln som kom jag fick med scannern. Programmeraren till höger.
Bild

Tryckknapparna och potentiometern delar portar med displayen. Därav motstånden som syns lödda på displayen.
Potentiometern skall användas som "rotationsencoder" dvs öka minska inställningar.
Displayen fungerar med 5V men som nämnts så matas µc med 3,6V, vilket är ganska nära gränsen på 3,5V för logisk etta på den här displayen.
Bild

Släden kan röra sig ca 325mm. Jag provade köra den på halvsteg, det blev ca 15300 steg. Jag har börjat på programmet, men en del återstår.
Jag har en avbrottsrutin som körs varje 100µs, därifrån körs stegmotorn. Min tid mellan stegen verkar vara 700-800 µs, sen tappar den steg.

Så här långt har jag kommit, det som återstår är att göra programmet färdigt, låda till knappar och display, samt listen med UV-LED.
UV-LED:arna köpte jag från litepollution och µcontrollern är en MC9S08QG8 från Freescale.
Användarvisningsbild
Odur

Re: UV-box (en till)

Inlägg av Odur »

Snyggt! Det är ju precis som jag har tänkt mig min (som jag har i en annan tråd). Dock har jag fastnat på det där med att köpa dioder. Det har inte blivit av och bygget har blivit liggande. Kanske dags att ta tag i det igen :?
Skriv svar