känna av färg på ljus. Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: känna av färg på ljus. Hur?

Inlägg av Glenn »

en gång i tiden skulle vi bygga nån pryls som hade en fordonsmonterad batteriladdare monterad, detta var en helgjuten S-märkt sak som man inte kunde göra åverkan på, MEN vi behövde veta om den enda lysdioden lös rött eller grönt, vilket visade sej vara halvknepigt, redan då fanns det mojutter som kunde analysera ljus men dom kostade ohemult mycket, så det slutade med att vi helt enkelt använde nån vanlig standard fotodiod som visade sej vara olika känslig för rött och grönt, och sen utgick ifrån att "När det blir det här värdet är den grön, och det här röd"

..Fast då kunde man ju limma fast den i ett ljustätt rör mot lysdioden också, och lysdioden var alltid densamma.
Thallion

Inlägg av Thallion »

Man skulle kunna pulsbreddsmodulera lysdioderna av respektive färg med olika duty cycle (eller manchester-kodning), och läsa av detta med en billig fotodiod istället för färgen i sig. På så sätt så fuskar man ju bara lite, eftersom man ju faktiskt avläser vilken färg lysdioden har genom att observera den :)

Detta löser ju faktiskt även problemet med att sortera bort störande omgivningsljus...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

@ Rocky_AL

Det går att använda lysdioderna i sig själva som sensorer genom att backspänna dem. Det kommer du har tid med eftersom du lämpligtvis kommer pulsbreddsmodulera dem ändå. Det kommer nog vara den billigaste lösningen komponentmässigt, men kräver å andra sidan väldigt mycket mer experimenterande innan man får det att fungera vettigt. En utmaning är att lysdiodernas emitteringtoppvåglängd inte är samma som de våglängder där de absorberar som bäst, vilket skulle vara en födel om du har många likadana ljuskällor.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Olika duty cycle är förståss en idé. Frågan är bara hur jag ska lyckas koda mottagningen så att det inte spelar någon roll att det kommer in 10 olika färger på en gång.
Men om alla går på samma klocka så de blir helt syncade så skulle man kunna se till att alla kollar av färg samtidigt. fast det lär bli instabilt, det räcker med att en kommer ur sync så förstörs allt.

jag hittade denna på elfa. Det är en fotodiod som känner av ungefär samma våglängder som det mänskliga ögat. Sedan köper dessa filter på kjell, det kan väl fungera?

tiff: Hur kopplas de in till kretsen? Precis som en fotodiod fast med dioden åt andra hållet?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Rocky_AL: Det var de filtrena från Kjell jag menade i mitt tidigare inlägg. Jag hade dock för mig att jag bara brukar ge 29:- eller 39:- (jag använder såna till mina blixtar i min studio), men jag kan minnas fel. Eller så har dom höjt priset, var ett drygt år sedan jag köpte nya.

Nackdelen med att använda pulsbreddsmodulering är att det blir problem att känna av blandfärger. Säg att en kub lyser rött, en annan lyser grönt, och en tredje känner av färgen. Då bör den tredje känna färgen cyan (givetvis beroende på hur väl blandningen sker osv, men rent teoretiskt).
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

grönt + rött = gult :wink:
Visst kan det bli fel med pulsbredds modulering. T.ex. så kan det hända att en kub som lyser gul/orange precis slår av den gröna färgen när en annan kub känner av den gröna fotodioden.
Lösningen jag har kommit på är att ta flera samples och sedan ta medelvärde på det. Men det kan ju helt klart vara ett problem. Ska nog köpa några fotodioder och färgfilter och göra ett experiment.

En ytterligare förenkling är att det inte kommer att finnas någon gråskala (mest för att det bara innebär att lysdioden lyser svagare och det är tråkigt) vilket innebär att en av färgerna (RGB) måste lysa 100% av tiden, en annan måste vara 0% och den tredje varierar mellan 0-100%. Detta gäller alltid.

edit: såvidare man inte vill ha vitt ljus med förståss. Då blir det knepigare.

edit2: Glöm vad jag sa, det blir nog tråkigt om inte vitt finns med. Så regeln blir istället att en färg måste vara 100% och de andra två kan variera.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Rocky_AL: Självklart är det gul, sorry, förvirrade mig lite där :)
Skriv svar