Frysskåp startar om sig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

$tiff:Är dioden brevid zenern verkligen rättvänd i ditt schema?
Så är det kopplat på kortet.
harrborg:För det första är jag inte riktigt säker på vart R1 sitter i praktiken på kortet. Gissar utifrån schemat att det är de 3 seriekopplade resistorerna (små rackare) som sitter på undersidan (ej synliga på bilden ovan).
Du gissar rätt
harrborg:R2 hittar jag inte.
På ditt kort ser det ut som att R2 är två seriekopplade motstånd (De två motstånden på ovansidan). Mitt kort är till en kyl så det kan skilja lite i kopplingen.
Kjelle: att göra sådana här snållösningar utan riktig trafo borde vara förbjudet.
Njaa... vill inte hålla med om det :) Sådana här kopplingar bidrar till att jag har ett jobb :wink:
harrborg

Inlägg av harrborg »

Tackar Danny! Och ni andra som varit inblandade för den delen.

Bytte ut C1 mot den föreslagna hos Elfa och nu tuffade den igång!

Tusen tack!

// Richard
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Roligt att det funkade.

Skaffade du en extra konding till kylen också? :wink:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: detta forum är fantastiskt! Jag menar, "mitt frysskåp si-och-så startar inte" och 22 minuter senare kommer det svar med info om exakt vilken komponent det är fel på, inkl *bilder* på hur det ser ut i just det frysskåpet!

Det är så man blir tårögd! :) :) :whoho: :bravo:
Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

Ja jag har grinat länge :lol:
harrborg

Inlägg av harrborg »

Danny skrev:Roligt att det funkade.

Skaffade du en extra konding till kylen också? :wink:
självklart! 20 spänn extra kunde jag kosta på mig =)
limpan4all

Re: Frysskåp startar om sig?

Inlägg av limpan4all »

Japp, jag håller med, forumister besitter den mest olika kunskaper.
Samma fel på ett av mina E-Lux kylskåp, 683nF vid mätning vid 100Hz.
Det som stör mig är jag redan bytt samma modul till en frys...
Så jag tog den kondensatorn som vart över där och la parallellt totalt fick jag då 1,290 uF sen funkar den igen.
Vilka satans skitkondensatorer dom använder, i en premiumprodukt!
När den skulle handlas så hade jag tre krav, låg ljudnivå, 2 grader i kylen utan problem, inget fel inom 10år (kostnaden ointressant, likaså strömförbrukningen). Flera ÅF rekommenderade E-Lux, och fetlurad känner jag mig idag.
Jag kommer ALDRIG mera att handla E-Luxprylar, två dåliga kondensatorer inom 6 år plus ett läckande kylsystem (garantirep) samt totalt sett 6 spruckna handtag pga dålig plast är bara för mycket :evil:
Och det satans kylskåpet fryser igen så att man måste avfrosta det manuellt med jämna mellanrum om man ställer det på lägre temp än 6 grader (detta problem skulle enkelt kunna tas bort med hjälp av ny mjukvara vilket E-Lux är ointresserade av att ens diskutera).

TACK för hjälpen :D
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

E-lux skåpen har varit väldigt utsatta för detta problemet. De har dock ändrat de nya korten,
och än så länge har det inte varit några problem vad jag vet.

Att det frostar igen i skåpet kan bero på ntc-sensorn på förångaren (de är inte bra de heller).
Har du satt två defekta kondingar parallellt för att komma upp i 1uF så kan det inte annat än krångla...

Har du "bara" bytt 6st handtag :wink:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Då skall jag även kolla NTC´n, vet du värde och beteckning?

Tja ur mjölken och smörets synvinkel är det väl bättre med två på drygt 1uF och funktion än att stå stilla några dagar i väntan på en ny från Farnell (RM 27,5mm vilket ELFA inte har i X2).

Japp, 6 handtag av totalt sju möjliga.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Trodde du fortfarande körde med två parallellkopplade, men då är ju allt frid och fröjd :)

När det gäller trasiga handtag så kan du köpa till en dörrpedal (Husqvarna använder dem och passar till E-lux). Då belastar du inte handtagen på samma sätt.

Sätt dit en ny orginal NTC. De är svåra att mäta upp. De lever sitt eget liv. Trots att de är defekta visar de oftast rätt värde vid mätning 20 grader.
De ska hålla ca 3,3Kohm vid 20 grader.
Kontrollera också att C-fläkten roterar.

Bild
matsiponken

Inlägg av matsiponken »

Jag älskar Internet och detta forum.

Jag råkade ut för exakt samma sak med exakt samma modell av frys.

Troddde det var kompressorn som lagt av. Stressad, eftersom det lär ta ett par dagar att få tag på en kyltekniker.

Men 5 minuters surfande och man hittar ett tips med bild och allt. En konding ur skrotlådan, 10 minuters arbete och allt fungerar igen.

Ni räddade min dag!
Skriv svar