känna av färg på ljus. Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rocky_AL

känna av färg på ljus. Hur?

Inlägg av Rocky_AL »

Kom på ett roligt projekt med lysande kuber. Idén är att varje kub innehåller en mikroprocessor som styr en rgb led och har en färgsensor.
Någon kub blinkar med en slumpvald färg och sedan känner närliggande kuber av vilken färg som de belyses med och
lyser sedan upp med en snarlik färg och sedan fortplantar sig detta till massor med kuber.

Nu till frågan, hur känner man enklast av vilken färg som lyser. Hittade en rgb fotodiod på elfa, men den kostade över 60:- + moms.
Eftersom projektet går ut på att det ska finnas många sensorer så vill jag ha en billigare lösning, frågan är hur?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: känna av färg på ljus. Hur?

Inlägg av gunne »

Kan man inte ta flera av en billigare fotodiod och sen ha olikfärgade filter framför dem?
peter555

Inlägg av peter555 »

Du ska ju ha många så de kanske går att få för 10-15:- i tusental.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

nja tusentals kuber blir väl lite överdrivet :lol:
Till en början så får det bara bli en 5st för att kunna utveckla mjukvara som fungerar, sen om det funkar så blir det så många jag orkar.
Jag läste någonstans att man kan ta fotoresistorer istället och ha filter framför, men hittar inga på varken elfa eller farnell. Jag hittar bara fotodioder.

Men idén med filter verkar bra. vad använder man som filter i så fall och vilken fotodiod fungerar bäst. Alla fotodioder som jag har sett har en peak wavelenght, så det verkar som de bara reagerar på en färg, då fungerar inte filteridén.

edit: Skulle t.ex. 75-104-56 på elfa fungera med filter för röd/grön/blå. Om det nu är möjligt att handlöda... :doubt:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har för mig att fotoresistor inte "finns" längre, var nåt ämne som inte var bra som vanligt. Finns dock surplus.

Är inte 100% säker annat än att jag har köpt på mig några. Tyvärr inte så många likadana :doubt:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ldr eller fotoresistorer finns på ebay för rimliga summor, köpte 15 st för någon vecka sedan

prova filter först, färgad plast duger för att prova, annars finns bra filter på ebay för rimliga penningar

fotofilter i bladform borde vara perfekt då dom går att klippa, cokin filter?

edit

wratten och gel är andra sökord
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag skulle ha testat billiga gelatinfilter för teaterbelysningsbruk. På kjell o co får man ett kit med olika färger för 29:-
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

PROGRAMMABLE COLOR LIGHT-TO-FREQUENCY CONVERTER
Dyr, men mest för att visa att det finns såna sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lysdioder har ju redan ett färgat filter (inte de genomskinliga förstås) och kan användas för att mäta ljus.
Jag har testat att försöka bestämma färg med tre lysdioder (röd, grön och blå) och det hyfsat för att bara vara ett snabbt expriment.

Rocky_AL:
Idén med kuberna är riktigt kul. Hoppas du försöker förverkliga den. :tumupp: :)
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Cool ide'. Speciellt med många kuber kan det ju bli snyggt.

Du kan väl fuska lite och skicka ut information om vilken färg/kubsida på något annat sätt som som de andra kuberna kan ta emot? Sladd, kontakt, radio, magnetfält, ... :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

IR-lysdioder och mottagare i varje kub?
Borde bli billigare och enklare iaf...

Å andra sidan förlorar man då möjligheten att lysa med en grön laser på en kub och få det att fortplanta sig...
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jo tanken med ir-lysdioder/mottagare är bra, dessvärre innebär det att alla kuber måste staplas vinkelrätt och rakt ovanpå varandra annars kommer alla kuber störa ut varandra. Varje kub kommer att få in signaler från 10 andra kuber samtidigt. radioöverföring/magnetfält har samma problem. Sen är det ju betydligt häftigare om man kan lysa med en färgad ficklampa och få det att fortplanta sig.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Elfa säljer 2st rgb sensorer.
En med analoga utgångar och en med digital.
Cool ide föresten.
Magnet fästning och spänningsöverföring mellan kuberna.
Men vilken ska börja göra en färg?
Slump? knapp?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

För att få det hela att starta så tänkte jag att alla kuber börjar med en färg, t.ex. röd fast med en slumpvald nyans av röd.
sedan ska ju varje kub först ta emot inkommande färg och sedan skicka ut en något ändrad färg.
Men mjukvaran har jag inte börjat med riktigt.
Vill ha en bra plan för hårdvaran först, sedan kan jag börja experimentera med mjukvara.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det här har ju funnits länge i roulett bord som sorterar marker...
Skriv svar