Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lenny

Re: Optimum BF20L till CNC

Inlägg av lenny »

Man tackar
Mark gå in på Config -> Backlash -> och sätt backlash speed till 100%. Sedan Config -> General Config ->shuttle accel till 0.05 eller 0.005 kom
ej ihåg, men någon av dom ovanstående var det. Hittade inte sidan igen.
Det både lät och såg väldigt bra ut på videon när jag kollade.
Lycka till :tumupp:
lenny

Inlägg av lenny »

Här är en länk till videon på backlash.
http://www.youtube.com/watch?v=A27nOkTFYDY
marmander

Inlägg av marmander »

:bravo:

Den första tråden jag läste på detta forum och en av dom mest inspirerande jag läst här :tumupp:

//SM
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

BACKLASH

I möjligaste mån bör ni fixa detta mekaniskt i era maskiner och inte köra med backlash kompensering i Mach3, detta är grundregeln. Var försiktiga med inställningarna i Backlash, prova er fram försiktigt. Tänk på att grejerna ska hålla ett tag och snabba accelerationer sliter.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Tyvärr har jag ett problem med remen till driften. Den går inte att spänna på ena sidan axeln den ge mig 0,05mm i glapp.
Jag har kontaktat Optimum för att se vad de rekommenderar men tyvärr verkar de bara föreslå kompensering.
Det finns inget sätt att spänna remen på i konstruktionen. (Kanske behöver en ny rem, men det verkar skumt för så mycket tycker jag den inte skall flexa efter ett år.)

Nu börjar jag luta mot att göra ett eget fäste för motor och rem. Men tyvärr tar det mig ifrån mitt fokus på andra roligare projekt. Kan saker inte bara funka... <ironi> ;-)

Jag körde en långkörning på 5000 rader nyligen med totalt skräp resultat i X led.

PS. Håller med marmander om inspirerande tråd. Kudos till Lenny och alla andra!
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag fick en ny Engelsk manual till BF20/BF20L med ver 3.1.1 från Optimum.
Fick också en ny CNC kit manual ver 1.6.2

Skicka ett PM om ni vill ha den. Inga stora nyheter dock.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Om remmen inte går att spänna så brukar enklaste lösningen att sätta dit ett ställbart brythjul. Det är ju fixat på någon timme och har funkat bra förr....... :D
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Brythjul? Är det ett hjul som lägger mellan de två andra för att spänna ut remen?
Användarvisningsbild
tudorr
EF Sponsor

Inlägg av tudorr »

Ni som har byggt om era bf20 har dom flesta orginal z skruv fungerar det bra?
håller på själv! har satt ditt kulskruv i y x men undrar om, det är någon ide
att göra det på z? blir fräs resultatet bra? ni som kört ett tag med era fräsar kan
svara mig på detta
pinussen

Inlägg av pinussen »

Kör på kulskruv på Z, funkar väl ganska bra, har haft problem med att få fast remhjulet på den bara.. Har inte testat så mycket efter jag fixade till det ordentligt, vill köpa ett stativ först med pengarna tryter för tillfället.

Z rör sig väldigt lätt upp och ner i alla fall, går tom att vrida på hjulet med handkraft för att få upp huvudet. Man får vara försiktig så man inte glömmer att låsa huvudet om man kopplar bort drivremmen eftersom det åker ner för skruven av sin egna tyngd.
lenny

Inlägg av lenny »

Hej igen,
Tudorr jag kör med trapets orginal, men har man pengar satsa alltid på kulskruv.
Det är en helt annan precision och hastighet med kulskruv, den står fortfarande högt på min önskelista för fräsen.
Jag har pillat lite med homing givare och annat.

Jag har satt givare för X och Y, Y var lite svår att skydda mot spån vid fräsning, löste det genom en aluvinkel.
Indexering för spindeln bra att se vilket varvtal man har.
Provat lite med Z automatic tool hight macro, har fått ganska bra grepp om det.
Testade med en isolerad puck och jordade i maskinen, funktionen levde lite sitt eget liv då.
Resultated av det blir att jag tillverkar en toolsetter med microbrytare.
Tittat på andra som fräser aluminium med flycutter och får en nästan spegellik yta.
Tänkte tillverka något liknande, men kom på att jag hade en planfräs liggande och tog bort 2 av 3 skär, vilket blev kanon :)
Tool 1 till ATC är en Laseredgefinder som med toolsettern kommer att sätta X-Y-Z för dom andra verktygen, om allt kommer att fungera vill säga. :)
Här kommer lite bilder av ovanstående förklaringar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det går framåt med stormsteg för Dig lenny, jag har nu provat att planfräsa med bara ett skär i, och det blev mycket bättre finish, tackar för det tipset lenny hade aldrig kommit på det själv.
Begriper mig inte riktigt på den där planfräsen jag har, den är liksom "lös" i Z-led (se film) förstår inte vitsen med det, någon kanske kan och vill förklara.

Och vilket fin maskinskruvstycke Du har lenny, var har Du köpt det :?: modellbeteckning och storlek :?:

Här är filmen om min planfräs:
http://www.pcm.skyltserver.se/film/planfr.wmv
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

pcmper
Skulle tro att du har 'tramming' problem dvs allt står inte vinkelrätt och då hjälper det med en skärig planfräsning.
Men jag kan inte tro att det ska vara löst i Z led för 'normalt' fräsning, varifrån kommer fräsdornet? Modell beteckning?
H.O

Inlägg av H.O »

pcmper,
Så där ska det INTE se ut! Det är något som inte stämmer där - se till att få fast fräskronan ordentligt på dornen. Fel typ av dorn eller nått?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

pcmper skrev:Här är filmen om min planfräs:
http://www.pcm.skyltserver.se/film/planfr.wmv
Hehe... Man kan riktigt höra hur uppgivet du kastar ifrån dig tingesten som du lyfte upp fräskroppen med, i slutet av videon.

Något är ju inte riktigt rätt, det kan gemene man se...
Skriv svar