Tryck/dragmagneter och ED-värde

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tesla

Tryck/dragmagneter och ED-värde

Inlägg av Tesla »

De tryck- o dragmagneter Elfa säljer specifierar något som heter ED-värde, vilket är inkopplingstiden i procent. Men viken tid, vad är den egentliga definitionen på ED? NÅgon som vet, jag har letat i datablad men inte hittat något vettigt?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Låter som det är just inkopplingstiden i procent, alltså hur stor del av tiden den får vara på, på grund av värme eller så antar jag.

De med 100% ED har ju lägre effekt/styrka ser det ut som - och de ger ju därmed mindre värme och tål därför att vara på hela tiden...

edit: du kanske ville veta under hur lång period man mäter?

Det har jag tyvärr ingen aning om, men måste ju bero på hur snabbt dragmagneten värms upp.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Just så, det är det jag vill veta vilken tid. Om ED=25% så innebär det 25% av tiden, står det. Men vilken tid?
Senast redigerad av Tesla 9 februari 2005, 15:29:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det står för en av magneterna att den inte får bli mer än 120°C varm. Detta ställer tiden då det beror på ventilation osv. och det kan därför vara omöjligt att ge en fast tid.

Tiden vill såklart bero på starttemperatur osv.

Men kring 30 sek till 1 minut borde den nog klara.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jag förstår ändå inte. Skall jag pulsa med en frekvens som motsvarar 25% av den tid som det tar att uppnå max tillåten temperatur?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får inte har den aktiv mer än 25% av tiden. Jag gissar att det finns någon max tid också. men 25% är alltid 25% oavsett frekvens.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det beror lite på vad du ska ha den till. Det går åt mycket ström för att den ska dra åt sig "plungern", när den väl är dragen så kan du minska strömmen.

De dragmagneter som sitter i flipperspel (DataEast), har 50V som dragspänning (om jag minns rätt) och bara 8V som hållspänning. Ändå så är den mycket stark. Du kan alltså köra den 100% om du minskar strömmen efter den är dragen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man säger att medeleffekten får vara max 25% av den specade effekten. Så täcker amn in alla lösningar.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Citat "Om man säger att medeleffekten får vara max 25% av den specade effekten. Så täcker amn in alla lösningar.
"
Okej, nu är det solklart. Tackar ödjmukaste!
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

danei skrev:Om man säger att medeleffekten får vara max 25% av den specade effekten. Så täcker amn in alla lösningar.
Förutom "lösningen" med 24 timmar fullt på och 72 timmar helt av som också är 25% i medeleffekt vilket den säker inte mår bra av. :-)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag har sett det utskrivet som: energized duty och ibland står det duty cycle det är förmodligen samma sak.

edit: på motorer räknas det per timme.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Möjligen att man mäter under en timme för att få en stabil temeratur. Men om det är 50% så kan du ju inte 30min. Så mycket massa är det inte i en motor. Men det handlar nog om minuter om det är större motorer.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det har inget med massan att göra, men det varierar däremot med konstruktionen på olika motorer. Det finns med och utan kylflänsar och med eller utan genomluftning, fläkt mm mm.
Skriv svar