Lite radioteori...
- grapetonix
Lite radioteori...
...Om jag ansluter ena polen av en AM-antenn till jord i min krets, samt den andra polen till en praktiskt taget impedansoändlig operationsförstärkare med brutal förstärkning, vore jag inte då se am-kanalerna som "spikar" i bandet om jag ansluter en spektrumanalysator till utgången av OP:n?
Just nu ser jag inte så mycket... men jag kan anta att förstärkningen är alldeles för låg. Har 330000/800 = 412,5 X, spänningarna inducerade i antenne n är väl så låga att minst hundratusen gångers förstärkning krävs. Men hur gör man en sån op-koppling? Tycker att det känns "skumt" med en feedbackresistor på 20MOhm samt den andra på några hundra men är det så man gör?
Komparatorkoppling känns också lite fel i sammanhanget, men jag vet inte...
Just nu ser jag inte så mycket... men jag kan anta att förstärkningen är alldeles för låg. Har 330000/800 = 412,5 X, spänningarna inducerade i antenne n är väl så låga att minst hundratusen gångers förstärkning krävs. Men hur gör man en sån op-koppling? Tycker att det känns "skumt" med en feedbackresistor på 20MOhm samt den andra på några hundra men är det så man gör?
Komparatorkoppling känns också lite fel i sammanhanget, men jag vet inte...
Vilken Op-Amp använder du?
Den måste ju ha en ganska brutal gain-bandwidth (GBW) för att hänga med och efter vad jag vet finns det inte många som har mosfet-infång och en GBW som är tvärfet.
Du ska ju ha en GBW på 150KHz * 412,5 = 61,875MHz och då snackar vi HF-förstärkar och dom har inte så hög ingångsimpedans.
Men om det är rätt Op-Amp skulle du se en del.
Den måste ju ha en ganska brutal gain-bandwidth (GBW) för att hänga med och efter vad jag vet finns det inte många som har mosfet-infång och en GBW som är tvärfet.
Du ska ju ha en GBW på 150KHz * 412,5 = 61,875MHz och då snackar vi HF-förstärkar och dom har inte så hög ingångsimpedans.
Men om det är rätt Op-Amp skulle du se en del.
Allt du kommer att få in med en sån krets är störningar från nätet.
Kretsen måste föregås av en avstämd krets för t.ex. mellanvåg, det
räcker med bara en spole och kondensator, typ som är i dom allra
enklaste mottagare som man fick bygga i skolan.
Någorlunda rätt längd på antennkabeln skadar inte heller.
Finns säkert ritningar på nätet.
Kjelle
Kretsen måste föregås av en avstämd krets för t.ex. mellanvåg, det
räcker med bara en spole och kondensator, typ som är i dom allra
enklaste mottagare som man fick bygga i skolan.
Någorlunda rätt längd på antennkabeln skadar inte heller.
Finns säkert ritningar på nätet.
Kjelle
Jag vet inte om det är nåt å hänga i julgranen...men ta en titt....http://www.aaroncake.net/circuits/radio.htm
- grapetonix
- grapetonix