Alla hjärtans dag present för din käresta

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
callelj

Alla hjärtans dag present för din käresta

Inlägg av callelj »

Hej!

Jag har hållt på med ett blinkande hjärta projekt ett tag nu men idag ska det beställas lite kort
och jag tänkte höra om någon är intresserad av att köpa? Tanken var först att göra dom till jul men
pga av försening av leverans från mouser (2veckor för saker de hade i lager!) så tänkte jag göra
dom till alla hjärtans dag som prestent till sin käresta istället.

Kretsen innehåller 8 lysdioder som sitter på ena sidan av kortet och all elektronik sitter på baksidan.
Alla signaler är dragna på baksidan med mening för att det hela ska ge en snygg framsida utan störningar.

Alla lysdioder kan styras individuellt och kontrolleras av en PIC, en PIC16F627. Kretsen drivs av ett 3,3V batteri.
Eftersom denna kretsen igentligen kräver 5V så räcker inte batteriet speciellt länge.
Edit: Har testat nu och efter 6 timmar så lyser kortet fortfarande starkt!
Om man vill kan man istället få en PIC16LF627 som borde räcka längre eftersom den kan drivas med lägre spänning.
Edit: Självklart är det lysdioderna som drar mest ström!

Eftersom en det är en PIC så kan ni/vi bestämma hur det ska blinka men tanken är att det ska pulsera likt ett hjärtas slag.

Priset blir 149 kr med frakt för de kretsar med PIC16F627
och 159 kr för de kretsar med PIC16LF627.
Blir billigare om du vill löda själv!

Säg till om någon är intresserad, jag tänkte beställa minst 10 st i kväll nämligen!
Om många anmäller sig kan jag tillverka upp till 25 st som mest!

Bild
Bild
Senast redigerad av callelj 18 januari 2009, 21:44:43, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Re: Alla hjärtan projekt eller Blinkande hjärta

Inlägg av Jine »

Okej, så här erbjuder du alltså ett hjärtformat kort, som du varken berättar syfte med, ändamål, hur den blinkar eller nåt?

Allt du nämner är ett pris och visar en bild på ett routrat kretskort.
Sen det där med 2h batteritid va ju förskräckligt, det måste gå att lösa.

Du har inte funderat på nån JÄTTELITEN PIC i low-voltage serien?
Sen skulle jag nog rekommendera dig att handroutra kortet nästa gång, det är MÄNGDER med TOTAL onödiga ledningsbanor och många som är helt onödigt för långa/komplexa.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har ett blinkande hjärta om någon vill ha. Lär väl ändå inte hitta någon att ge det till. :|
Thallion

Inlägg av Thallion »

Två timmar? Det är garanterat lysdioderna som drar ström, snarare än pic-kretsen...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Har du mätt hur mycket det egetligen drar?
Med intensiva dioder kan du köra med väldigt lite ström men ändå få ok blink

Swech
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Jine: Ok, jag var kanske inte beskrev det hela speciellt bra men tanken är att det kan användas som present till sin käresta.
Det står ju i rubriken "Alla hjärtan" men jag ska ändra det så det blir lite mer bra beskrivet.

Blinkandet kan ju ändras och jag tänkte skriva att ni/vi kan bestämma det när man bygger kortet. Inget är ju knappast ristat i sten med en PIC. Men tanken jag hade från början var att den skulle pulsera likt ett hjärtas slag.

Ang. 2h batteritid så är det bara en uppskattning från min sida, självklart är det lysdioderna som drar mest ström men eftersom den första PIC:en igentligen är gjord för 5V så kan man inte helt garantera hur den fungerar vid låga spänningar som jag förstått.
Men sen beror ju mönsteret man spelar upp på PIC:en mer igentligen eftersom när lysdioderna inte lyser så drar den knappt något!

Jag HAR FUNDERAT på en jätteliten PIC, helt analog lösning mm, men valde att gå med den här!

Jag HAR HANDROUTAT hela kortet, det är gjort så med mening för att så lite som möjligt ska finnas på "baksidan", dvs så det blir snyggt utåt sett!

Jag ska mäta lite i kväll och se hur mycket det hela drar!
Användarvisningsbild
callelj

Re: Alla hjärtans dag present för din käresta

Inlägg av callelj »

Jag har sänkt priset lite...
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

callelj skrev: Jag HAR FUNDERAT på en jätteliten PIC, helt analog lösning mm, men valde att gå med den här!
Jag HAR HANDROUTAT hela kortet, det är gjort så med mening för att så lite som möjligt ska finnas på "baksidan", dvs så det blir snyggt utåt sett!

Jag ska mäta lite i kväll och se hur mycket det hela drar!
1. Varför? Ta en mindre pic, som dels drar mindre ström och är billigare?
Till att börja med är PIC16F627 både gammal och dålig, tror inte ens den säljs längre sen PIC16F627A kom ut?

2. Har du? Isåfall tycker jag du kan ta en funderare lite över var nånstans det är bäst att placera resistorer och liknande på baksidan.
Samt hur ledare skall dras för att dom ska bli så korta och raka som möjligt.

Framsidan är dock förståerlig, din idée med bara ett par VIA-hål är dock helt rätt.

EDIT:
16F505 tex?
http://www.microchip.com/wwwproducts/De ... e=en020096

Sen hade jag programmerat så i mjukvaran att du slapp resistorerna, dom kommer bara bidra till förluster och kortare batteritid. (Mjukvaru PWM te.x.)
Så strömsnåla LED's ska du givetvis ha med.
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

1. Jag skrev fel, det är ju en PIC16F627A inte en utan A. Tyvärr så har jag redan köpt in alla delar till kortet så nu är det lite sent att ändra.
Nästa omgång kan jag göra med en PIC12FXXX om du vill ha ett... :-)

2. Måhända går det optimera lite mer men jag har etsat ett test-kort och det funkar prima så jag försår inte varför jag ska ändra det som fungerar?

2,5. Jag kikade lite på 16F505 men jag ville kunna programmera i MicroC och jag har för mig att den inte stödjer den processorn.

3. Mjukvaru-PWM skulle ju faktiskt kunna dra ner förbrukningen en del och om man vill använda det så är det ju bara att sätta noll-ohmare på motsåndens plats!
Bättre att ha dom kvar så man kan välja!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vem gör röda laminat?
Sen så tycker jag att det är en utmärkt ide, kan nog skapa lite pluspoäng här och där...
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

limpan4all> Tackar!

Jag kollade lite på de här först:
http://pcbcart.com/

Men de här verkar billigare:
http://www.makepcb.net/
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Med tanke på blinkning som ett hjärta:

Variant: Sätt ett litet foto på din älskade på hjärtat där det sitter en switch bakom. När man pussar fotot på hjärtat så ökar blinkfrekvensen (hjärtfrekvensen) under en viss tid för att sedan långsamt gå tillbaka till normal rytm. :D
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

vfr> Hehe, kul idé men hur skulle man känna av själva pussen?
Kanske en kapacitans-sensor?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag vill ha 1st kort om du inte redan har beställt.
Edit + komponenter då.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du skall inte ta bort motstånden helt... då kan du elda upp dina lysdioder
Däremot kan du sätta ett lågt värde så att spänningsfallet blir litet, du får mycket ström
men kör PWM. Totala förbrukningen sjunker.

Synd att korten är klara.. det finns roliga ytmonterade lysdioder som man monterar
så att de går igenom kortet. De är alltså "bakvända". Kortet måste naturligtvis ha ett litet hål
i centrum av lysdioden.

Swech
Skriv svar