Radiomoduler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

$tiff skrev:>> PaNiC & VikHe

>> janne66

Inte får? Fnys :(
Men de får säljas, och då borde väl bandet vara fritt att använda i måttlig mängd? Att de bara går någon meter är ju nästan pinsamt, man kan ju åtminstone begära att sändaren kan täcka ens egen tomt med tillräckligt starka signaler :humf:

>> tusse

Borde kanske testa att sänka hastigheten, men det sägs att dessa moduler skall klara 9600 baud.
Att hemelektroniken stör märks tydligt, i mitt rum gårdet knappt att använda dessa p.g.a. dator, skärmar, lysrör etc.
Om man därmot tassar till (exempelvis) köket så går det bättre...
Nope.. På 433MHz har amatörradio prioritet över annan trafik (tack PTS :)).
Jag har för mig att gemene man får sända med 10mW där med köpta apparater. Återigen är det bara radioamatörer som får bygga egna sändare.

Det står i databladet att de klarar 4200 (eller var det 2400?) baud.
Jag har tänkt mig att tillverka en liten fjärrstyrning till diverse funktioner i min bil som t.ex. låsen osv.
killer00

Inlägg av killer00 »

$tiff: Jag är lite nyfiken bakom "teorin" (läs: koden) bakom er styrning.
Du har inte lust att beskriva lite hur själva signalerna ser ut?
Och vilket språk använder ni?

Vet inte om detta kan hjälpa, men går det inte helt enkelt att köpa
någon billig radiostyrning(för rc-bilar) och modifiera den?
Dom brukar ju ha en räckvidd på åtminstone 400meter i öppen terräng?
Fast frågan är hur lätt det är att modifiera en 2-kanals radio till att funka med ert behov...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> PaNiC

Så dessa moduler är alltså det starkaste man får använda som "vanlig dödlig"? När räknas man som radioamatör då? Borde inte jag vara det nu när jag leker med radio? :roll:
Som du kanske märker är jag inte jättehemma på radio, men jag trodde de "öppna" rekvenderna var ganska fritt fram att använda. Vem avgör annars om en radioamatör får sända till sin kompis 7km bort? Jag vill ju sända till min robot, åtminstone 10m bort (i kuperad terräng) :humm:

>> killer00

Beskrev jag inte den bra nog i föregående exempel? Vad vill du mer veta? Jag berättar gärna! Som det står i min sign, kodar jag PIC med PICBasic.
Jag ska snart lägga upp nån sida om vårt projekt så jag kan dela med mig mer av infon...

tusse skrev:Hoppas att enheterna är väl avskärmade, eller ?
hmmm, hurså?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

man måste ha licens för att vara radioamatör.

Den måste vara lite avskärmad så att den inte störs av annat shit runtomkring. Typ TV eller dator.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Åkej, på så vis. Lite paradoxalt ord, dock. Att behöva ta licens för att vara "amatör". :doh:
dumbo

Inlägg av dumbo »

Regel Nr.1 skrev:Å så läser vi reglerna en gång till!
Är väl inte så konstigt att man måste ha lite koll på radio för att få bygga, även på amatörbasis. Man sänder ju ut saker till "alla andra" som kan störas av det på olika sätt. Inte är man väl proffs på att köra bil bara för att man tagit körkort? :-)

Nåväl. Det är, max 10mW utstrålad effekt som är tillåten för dylik apparatur på 433MHz-bandet.
På jobbet använder vi sånahär http://www.radiometrix.com/html/products/emc.html
De har en teoretisk utstrålad effekt effekt på 10mW, men man når kanske 2mW som bäst med en väl avstämd rundstrålande antenn. Vi har iaf 100m räckvidd vid fritt fält på de sändare som kör högst datahastighet (runt 6800bps har jag för mig) och upp till 200m med de som kör 2400bps. Ger man antennen en viss riktverkan borde man kunna komma upp i betydligt större avstånd.
Dessa går på 5V. Om man vill kan man köra sändaren på högre spänning och få ut högre effekt, men då ökar åxå nivåerna på övertonerna markant, vilket inte är tillåtet om man ska göra det hela lagligt.
Jag vet inte vad dessa moduler kostar normalt och var "vanliga dödliga" kan köpa dem dock. Det går säkert att maila och fråga.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

EagleSpirit skrev: Den måste vara lite avskärmad så att den inte störs av annat shit runtomkring. Typ TV eller dator.
Hur gör man lämpligast detta? Aluminium folie? :doubt: Läste nedan om avskärmad antenn... hmm... skärma antenn och sändare.... hmm... tips?

Räckvidden är viktig! :) Själv ska jag bara ta emot data från min robot och behandla den i datorn... typ vissa en MKT primitiv "karta" samt temperatur... (projekt arbete, gymnasiet)

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> dumbo

Trevliga små moduler! De verkar vara en "trimmad" modell av de vi använder :)

Vad jobbar du med, eftersom ni använder dessa moduler?
dumbo

Inlägg av dumbo »

Radiostyrningar för industriellt bruk.

Det är nog inte alls samma moduler öht faktiskt. De jag länkade till använder FM och är antagligen betydligt mer smalbandiga (ser inte ut att sitta några filter öht på de modulerna från Kjell & Co).
Så de spelar i en helt annan division. FM är ju på nästan alla sätt bättre. Ju smalbandigare desto bättre (oftast iaf).
dumbo

Inlägg av dumbo »

Det finns ju saker man kan göra för att få bättre funktion på en radiomodul. Man kan se till så att man har ett ordentligt jordplan. Man kan sätta ett filter på matningsspänningen till modulen (koppla av den med en konding eller kanske tom en drossel och en konding i kombination), mikroprocessorer eller kristall/resonator till densamma kan störa om man har otur.
Detta gäller främst mottagarmodulen, men även sändaren.
En "riktig" antenn är ju oftast bättre än en liten trådantenn. Framför allt mottagarantennen gör inget om det är en stor och "ordentlig" antenn, men det går ju inte alltid att ha av praktiska skäl.
killer00

Inlägg av killer00 »

$tiff: Det jag var lite sugen på var att få se lite kod-exempel, är lite
nyfiken på hur lätt/svårt det är att "kommunicera" via radio...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> killer00

Det är tokenkelt, åtminsotne i PICBasic.

Jag känner mig så snäll att jag bifogar hela koden idag :D
robot2.pbp
joytest.pbp
För er som inte har något *.pbp-program går det lika bra att öppna i anteckningar!

Robot2.pbp är till roboten (duh?). Det kan vara ganska svårt att fatta hur den är uppbyggd utan ett kopplingsschema så jag gör ett utdrag ur kommunikationsbiten:

Kod: Markera allt

SerIn2 radio_in,16780,timeout,error,[wait (qualifier),STR coordinates\3\end_string]
Enkelt:
radio_in är alias för en I/O-port
16780 är "serial mode". 4800Baud ingen paritet, etc. (tror jag jag använder :doh: )
timeout är en konstant som sätter tiden för timeout i ms.
error är rutinen att skutta till om en timeout sker
wait(qualifier) säger åt den att vänta på konstanten "qualifier" innan den sparar nästa data.
STR coordinates\3\end_string säger åt den att ta emot en sträng om 3 byte avslutad med konstanten "end_string"

Joytest.pbp är till sändar-PICen. Vi använder en närpå antik joystick som vi moddat för att passa våra behov. Roboten styrs "steglöst" åt alla håll. Med steglöst innebär det i vårt fall 8 hastigheter fram, 8 hastigheter bak, broms och neutralläge på vardera motor. Kombinationerna blir ganska många! Själv roboten i sig är kapabel till 16 steg, det är radioöverföringen (eller rättare sagt joysticken) som är flaskhalsen här.

Hursomhelst. Kodexempel för sändaren:

Kod: Markera allt

SerOut2 serout_pin,16780,["M","u",STR coordinates\3]
serout_pin är alias för en I/O-port
16780 är även här ett "serial mode" (översättning?)
M säger åt den att skicka bokstaven M, denna används för att stabilisera mottagaren, alltså ingår den inte i själva kommunikationen
u är qualifiern
STR coordinates\3 skickar den 3 byte långa strängen "coordinates" varav de två första bytes är data och den sista ytterligare en qualifier.

Dessa förklaringar står ju egentligen redan i PicBasic-manualen, jag bara kände för att vara övertydlig :D
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Gött! Va mkt intressant läsning... bra jobbat $tiff...

Nästa vecka har man lov... då blir det till att testa lite olika grejor :D

//Rille
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, får jag fråga var mullemeck tog vägen i bygget? Han står inte med i programmet och han är inte med i diskussionerna så mycket :D
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jodå jag lever fortfarande..

Dock är det $tiff som har haft tillgång till det mesta materialet och har på så sätt kunnat mecka mycket på sin fritid. Och så går man ju i skolan och naturligtvis så kommer alla prov på en gång.
Skriv svar