Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Berätta om dina pågående projekt.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Mina termostater fungerar ypperligt, jag väljer att bara använda dem till det de är avsedda för, att stänga elementen när annan värmekälla värmt upp rummet över börvärdet.

Man vill inte ha kall retur och en öppen termostat sabbar skiktningen som du skriver vilket du råkar ut för när termostaten öppnar, jag slipper sånt eftersom min shunt använder returvattnet från radiatorerna och blandar in en liten del pannvatten istället för att dumpa en kall retur till pannan och ta hetvattten från pannan.

Vi har nog som du säger olika åsikter i frågan, jag anammar de riktlinjer som kommit fram efter den samlade erfarenheten hos folk och fackmän som arbetat och använt vattenbaserade system i årtionden. Dels för att jag litar på utprovade resultat och att det i teorin ser ut att stämma bra med verkligheten, det finns ganska mycket att läsa, alltifrån grundläggande fysik fram till avancerade reglertekniker.

Jag tror inte vi kommer någon vart i egen tråd heller utan vi får konstatera att vi hittat något som fungerar för oss själva och vara nöjd med det :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nu har jag lagt in alla värden på displayen samt rättat diverse irriterande småfel. Att det ska vara så svårt att få ordning på hundratalssiffror och minustecken :doh:

Bild

Minustecknen hoppas jag dock aldrig kommer in i detta system :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Uppdatering.

Inte hänt så mycket sevärt vad gäller "labbplattan". Rättat lite buggar osv i mjukvaran samt routat ett kort.

Kopplingsschemat ser ut såhär: (klicka för störe bild)
Bild

Kortet (enkelsidigt) blev såhär:
Bild

Efter toner transfer:

Bild

Baksidan:
Bild

Ryckte första bästa tidning som låg i datarummet (Drömhem blev det :roll: ) dock var det text på sidan som påverkade resultatet lite. :?

Efter etsning:
Bild

Så långt är man just nu :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Här jobbar flinka dvärgar minsann:

Kretskortet efter 20 timmar i förtenningsbad:
Bild

Baksidan på det färdiga kortet:
Bild

Och den ljuva framsidan:
Bild

Någon som noterat de tre LED längst uppe till vänster? Det är lite "magi" som jag har lagt in och som jag hoppas ska fungera bra.

En video som visar hur det "magiska" fungerar ;) Jag blåser lite på sensorerna så tempen ska uppdateras det är alltså inte av ren och skär upphetsning jag flåsar :mrgreen:

Det hela är dock inte särskilt magiskt utan bara två IR-led + en fototransistor, men det är ju smidigt att slippa trycka på en knapp för att få igång skärmen.

Problem hade jag iaf när jag väl gjort hela kortet klart & monterat allt, inget hände. Visade sig att en klockren lödbrygga fanns. Från JORD--> MCLR :shock: Undra just varför inget hände :vissla:

Nu återstår skitgörat, sensorerna skall placeras ut där de hör hemma. Mindre skoj med allt damm som också bor där nere :?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Skitsnyggt, jag känner mig klar avundsjuk.
Men jag hade nog velat ha in lite mera finesser, typ innetemperatur och utetemperatur samt loggning till ett SD minne.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vem vill inte ha det ;)

Mera givare är inga problem, tänkte lägga till ute sen (inne sitter precis bredvid där panelen kommer placeras så den behöver jag inte). Sensorerna hakar man bara på och koden/bilden är enkla att uppdatera.

Loggning osv struntade jag i(som jag skrev tidigare) pga att jag vill få nåt klart istället för evinnerlig utveckling ;)

Bästa sättet att INTE få nåt från labbplattan är att ständigt "förfina/förbättra" sitt projekt, tillslut står man där döless och struntar i allt. :madmodder:

För eventuell omprogrammering sitter en kontakt på kretskortsidan (den stora svarta klumpen) så ny mjukvara är nemas problemas.

Måste man ha något går det ju iofs att göra ett breakoutkort och lite "fulisar" på befintliga eller helt enkelt etsa ett nytt kort. Jobbet ligger ju inte i att göra kretskort eller löda detsamma utan snarare i design och mjukvara.

Har lagt en 14 dagar på detta med varierande täckningsgrad så det ligger en del mantimmar i det hela. Kretskortet tog väl en halv dag max.(+24 timmar i tennbadet).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Pust och pes. Mycket jobb bara för att koppla in det hela också :?

Bla 11 stubbar var man tvungen att göra:
Bild
Dessa löddes sen fast på "stammen" som går upp till panelen.

Hittade en bra provisorisk hållare: :)

Bild

Närmre bild:
Bild

Sensorerna är satta med sån pasta man har mellan processor & kylfläns samt isolerade med rörisolering runt för att inte påverkas av heta rör i närheten.

För att fästa på tanken gjorde jag 4st såna här:
Bild

När de sen satt så tejpade jag över med silvertape, dock hade det vart svårt att göra utan dessa då tanken är HET och man inte har så stor lust at vänta på lim som torkar, litar heller inte på att tapen sitter så länge. I och med pastan vill man ju inte att de skulle åka omkring och kleta av sig allt heller.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Sista bilden: Är det magneter dom 2 runda?. I så fall var det jävligt smart :tumupp:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jepp det är magneter fastlimmade med "superstål". Önskar ju man hade lite neodymer på lager men så var inte fallet tyvärr. Fastnade dock rätt bra ändå :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nu har version 1.3 kommit ut i displayen :D Nya funktioner är inga alls men fördelen är att nu hämtar jag först alla värden sen visar jag dem på skärmen. Förr i tiden (typ imorse) så blinkade de sista värdena lite då de kanske tog en tiondel innan alla var hämtade då jag hämtade precis innan jag visade.

Nu lagrar jag dem alla i minnet för att sen visa dem ur det. Väl värt 24 BYTE ;)

Displayen upplevs som mycket lugnare nu så det var en välkommen förbättring.

Future:
Jag tänkte integrera detta projekt med detta projekt. Känns lite onödigt med två displayer just nu.

Tänkte även att man skulle ha datorkontakt med PICen, så det blir troligen ett nytt kort för att kunna få in MAX232 och dess kringkretsar(kondningar). Lite synd då jag hade gjort det hela såpass kompakt för att (i framtiden) kunna bygga en liten & smidig låda. Måste ju även routa om kortet då jag använt seriellportarna som det är nu. Men det ska nog gå att klämma in med lite fulingar :D

Funderade faktist på ett piggybackkort men det känns inte riktigt bra/seriöst.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Inlägg av AndLi »

Magneter var ju smart, jag försökte limma fast mina med kjelles tvåkomponents värmeledande lim.
Det gick inte, så jag övergav det och limma dit dem med smältlim. (Vilket ju känns lite fel när tanken i toppen blir över 90 grader, men de verkar sitta kvar). De som sitter på rör är strippsade dit med buntband, med en klick värmeledande pasta under.

När de på tanken lossnar ska jag sno din magnetide :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Samma problem tänkte jag ut. Smältlim är bra utom i sol & där det är varmt. Sen vill jag ju inte stå och hålla det hela flera dagar heller. Cyankrolatlimmet hade ju såklart "limmat" sig så det var solitt :-x Därav denna specialare som visade sig fungera bra då man var tvungen att flytta runt sensorerna lite för optimal placering.

Mina givare på rören sitter exakt som dina.

Projektet rullar vidare. Har gjort om mjukvaran bara för att de förbaskade "shared memory" platserna (~10 st) är slut så då kommer man in på bankning :? Men men fått DET att fungera för att få lediga minnesplatser (som behövs för interupt) så nu ska det gå också. PIC18 är inte så dumt när man tänker efter :doh: Måste ju gnugga de grå till förbannelse för att få det hela rätt :P
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nu börjar vi snacka funktion här v2.0 bjuder på lite godis:
Bild

Tror bilden talar för sig själv ;)

Att det tar lite tid är för att dll:en ska hinna få ett värde från PIC:en. Över 20 sekunder ska det inte ta då blir det felmeddelande och bilden visar inte korrekt data.

De siffrorna vid "blixten" är elmätarställningen respektive nuvarande förbrukning.

Temperaturerna uppdateras inte då inte displayen är på just nu (felsökning var enklare då). Men de stämmer nu (16:45) iaf.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sisådärja nu var "förfrågan" inbakat i PICen också :)

Fungerar som så att när PICen inte visar displaybild så skickar den ingen data utan står bara i en LOOP (räknar dock pulser från elmätaren) Sen skickar man ett kommando på ett tecken så mäter den av och skickar tre gånger. Fick också till följd att svarstiden blev mycket kortare än med konstant utskick.

Alltså när ni ser bilden ovan så händer följande:
1. Kommunikation med seriellporten upprättas
2. Kommandotecken skickas till PIC
3. PIC känner av DS1820 och beräknar elförbrukningen (kan gå långsamt beroende på elförbrukning).
4. PIC skickar data till skärmen
5. Skärm visar data som bild

I grova drag ungefär :vissla:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fått ännu mer gjort. Dragit in ute & inne sensor samt kopplat in det hela där det ska sitta.

Upptäckte också att det är dumt att ha kablar som ska gå till ingångar på PIC:en jämte andra kablar som "signalerar". Blev helt enkelt så att ingången registrerade dessa pulser :?
Skriv svar