Inbrott i sommarstugan. Nu ska dom åka dit.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Problemet är att dom ligger aktiva hela tiden och där med kräver ganska mycket ström. Dessutom så kräver dom en internetanslutning för att kunna skicka bilden.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja dom drar en del ström runt mindre än 1,4A vid 5VDC (det är vad min nätadapter är märkt med) men den skall även kunna matas med USB så den drar mindre än 500mA uppenbarligen.
Men dom kräver inte en internet anslutning för att kunna lagra på det istoppade SD- kortet.
Typ atopia AT-IPC-3601
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Fritte skrev:Det låter simpelt. Finns det magnetkontakter som bara ger en puls när dörren öppnas?
Skulle gå med en microbrytare som slår på strömen i öppetläge dvs. på så sätt ligger inget aktivt under tiden då dörren fortfarande är stängd. iofs har man väl lite läckström genom transistorer men det är ju försumbart.
Man kan ju därefetr sätta en klocka att vad nu man har för larm/skydd osv ligger aktivt flera minuter efter att dörren har stängts så att ens larmanordning inte falerar då de stänger dörren om sig men forrtfarande är i huset.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Jag skulle nog rekommendera en enkel IC, nämligen 4066 då denna är väldigt mångsidig, och du kan använda en sådan till att både känna av magnetsensorn och till avtryckarknappen för vad jag minns skall själva brytaren vara isolerad och iom detta inte störningskänslig. En annan fördel är att den är gjord i CMOS och är väldigt strömsnål. Jag har för mig att en IC innehåller 4 st brytare.

Om du dessutom använder schemat med 555 & 4017 som jag såg tidigare och (Kopplar man reset på 4017 till någon av utgångarna så återställs den helt enkelt och börjar räkna om igen) sedan vidare till strypinnen på 4066:an som då sluter avtryckaren på kameran.

Vad det gäller vilsoströmmen tror jag lite på idén med att använda en darlington-transistor för hela rasket...
Bild

Det här var något som jag krafsade ihop lite snabbt med MS Paint lite snabbt så jag klassar mig själv lite ihop med Picasso & grabbarna :whoho:

Är inte så himla bra på analog elektronik, så ni andra får gärna komma med bättre förslag
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Skummade och kom o tänka på denna! Länken var kanske uppe innan men jag tycker att det är en ganska rolig tråd o läsa om inte annat för lite inspiration!

http://elektronikforumet.com/forum/view ... era+sk%E5p
gotis

Re: Inbrott i sommarstugan. Nu ska dom åka dit.

Inlägg av gotis »

Dyr men skadegörelsen kostar väl en del åxå.
http://www.blocket.se/vi/19705529.htm?ca=22_s
carlmorner
Kontakt:

Inlägg av carlmorner »

Jag kan inte mycket om elektronik men har en ide som någon mer kunnig kanske kan realisera.

Om vi har en simpel strömbrytare som är av när dörren är igenstängd, inte särskillt svårt att tillverka med någon liten plutt på dörrkarmen eller vad som helst.

när dörren öppnas sluts kretsen som går -> batteri som laddar upp (tror kondensator) som sedan avger en liten ström på samma gång ström som triggar
kameran till att fotografera.

Alltså blir intervallen mellan bilderna hur lång tid det tar för batteriet att ladda upp ( kanske är kondensator jag menar) som triggar kameran.

Ingen aning om vilka värden allt krävs för att uppnå kanske 1 bild per sek eller vad kamerans max är, kanske att den håller in och tar en bildsekvens då räcker det ju med att kretsen sluts.

Antar att det är det absolut simplaste, hitta bildserie ställ in den på det, koppla två kablar till en av/på som styrs av dörren.

borde ju inte vara så svårt.

Hur skall kameran vara igång hela tiden? laddas den på platsen?, krävs det att man först trycker på den?

tänk om dem kommer på natten? då fallerar ju hela ideen.

Nej bygg om hela huset till en luftbalong som triggas av att skåpsdörren öppnas, sätt upp stora skyltar som säger att man beträder huset på egen risk samt att det pågår mycket hälsofarliga experiment därinne. När dörren öppnas öppnas samtidigt ventiler som släpper ut helium till en enorm balong som är invecklad i taket, (dörrar och fönster låses, för att man inte ska ramla ut) sedan flyger huset iväg mot fjärran land.
helmut

Inlägg av helmut »

Montera upp några mikrovägs element från en micro på utsidan av huset När bovarna märker att värmen stiger i hjärnan borde dom börja fundera på om det är värt att bryta sig in i huset.
Montera för säkerhetsskull upp en varnings skylt på utsidan som varnar för dödlig dos an microvågor!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Helmut, ditt förslag låter som ett utmärkt sätt om man är sugen på att prova en diet på vatten och bröd ;)
helmut

Inlägg av helmut »

I min båt har jag monterat in ett tiotal dolda pizzoelement av den typen som finns till larm på Clas Ohlson. Hitintills har jag inte haft några inbrott i min båt eftersom den larmar när någon öppnar den första olåsta dörren. Eftersom bovarna kan höra att det finns flera Wa-Wa skrikor inser dom att det inte går att få tyst på larmet genom att slå sönder en skrika. Att lyssna på tio skrikor som presterar 110 db var är inte heller någon höjdare.
I ett hus bör larmet starta vid kraftiga ljud som uppstår når någon bryter eller sparkar på dörrar eller fönster.
I min villa har jag två dubbellarm i varje rum "bakom elementen" totalt 13 st fördelat på bostad och källare och jag kan konstatera att det ringer rejält i öronen långt efter att jag stängt av larmet.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

helmut: Någon tjuv kanske anmäler dig för vållande till kroppsskada... och så får du betala lite dagsböter i rätten + en prick i registret.

Förresten har du kollat larmet med dB-mätare, ifall kombinationen av 110dB-sirener leder till ökad dB-styrka? Om larmet överstiger en viss decibell så är larmet olagligt. (vet inte den exakta gränsen, men lägg dig vid 120 dB för att vara på den säkra sidan)

>>I ett hus bör larmet starta vid kraftiga ljud som uppstår når någon bryter eller sparkar på dörrar eller fönster.
När det gäller hus så är det inte så vidare smart att ha mikrofoner som lyssnar på kraftiga ljud. Vad händer den dagen då du tappar fiskskålen i golvet?

Jag skulle istället föreslå säkerhetsfönster, säkerhetsdörrar, och säkerhetsgaller för fönstret. Så har du hindrat dem från att komma in från första början. Även om det är ruskigt dyrt, tänk istället på vad du sparar in på att slippa X antal imbrott per år, och du slipper eventuella problem i rätten pga starka sirener och prickar i registret.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det är ju betydligt mer intressant att slippa inbrott än att tjuvarna sticker efter att de slagit in rutan/dörren/whatever. Ofta så är larmdekaler viktigare än själva larmet. Men det ska ju då vara autentiska larmdekaler, inte såna man kan köpa på Teknikmagasinet och liknande ställen.

Galler för fönster, vettiga lås på dörrarna (inklusive balkongdörrar), och så ordentliga reglar på takluckor/vindsluckor etc som det går att komma in genom utifrån. Sen ett skalskydd (magnetkontakter på alla dörrar och fönster), för det finns ingen tjuv som vill baxa ut TVn genom en sönderslagen ruta, då tar de hellre grannens TV.

Volymskydd (rörelsedetektorer) använder man oftast bara för att det blir biligare än att sätta skalskydd överallt.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

sebastiannielsen skrev:helmut: Någon tjuv kanske anmäler dig för vållande till kroppsskada... och så får du betala lite dagsböter i rätten + en prick i registret.

Förresten har du kollat larmet med dB-mätare, ifall kombinationen av 110dB-sirener leder till ökad dB-styrka? Om larmet överstiger en viss decibell så är larmet olagligt. (vet inte den exakta gränsen, men lägg dig vid 120 dB för att vara på den säkra sidan)

>>I ett hus bör larmet starta vid kraftiga ljud som uppstår når någon bryter eller sparkar på dörrar eller fönster.
När det gäller hus så är det inte så vidare smart att ha mikrofoner som lyssnar på kraftiga ljud. Vad händer den dagen då du tappar fiskskålen i golvet?

Jag skulle istället föreslå säkerhetsfönster, säkerhetsdörrar, och säkerhetsgaller för fönstret. Så har du hindrat dem från att komma in från första början. Även om det är ruskigt dyrt, tänk istället på vad du sparar in på att slippa X antal imbrott per år, och du slipper eventuella problem i rätten pga starka sirener och prickar i registret.
Är du snillet som spekulerar? :roll:

Prick i regsitret? Vilket register? Det prickiga registret, eller? :shock:

Och är larmet olagligt om det överstiger en viss ljudnivå? Vad har du fått det ifrån? Är det olagligt att bussvissla över en viss ljudnivå också? :vissla:

Internet är verkligen underbart med alla förståsigpåare.. :bravo:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Varför ska man bära omkring på en skål med fisk?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kunde man kanske tänka sig en varningsskylt. LARMAT! VARNING FÖR HÖG LJUDNIVÅ. PASSAGE PÅ EGEN RISK.

Med register avses nog något slags straffregister. :idea:
Skriv svar