Automatisk drinkblandare försök 2
- Smoothmachines
- Kontakt:
Brainbar
Hej!
Vi projekterade, designade och byggde Brainbar2 med en Mitsubishi PLC, en embedded PC för att kolla EEG resultat och slangpumpar.
EEG delen är mest halvbluff och fungerar ganska grovt.
Just drinkdelen blir väldigt bra och exakt med slangpumpar. De både doserar, pumpar upp och agerar ventiler.
Rekommenderas varmt för en drinkblandare.
Roligast vore att kunna tyda skrivna drinkrecept direkt från nätet in i maskinen...
Se maskinen i action på www.smoothmachines.com
Vi projekterade, designade och byggde Brainbar2 med en Mitsubishi PLC, en embedded PC för att kolla EEG resultat och slangpumpar.
EEG delen är mest halvbluff och fungerar ganska grovt.
Just drinkdelen blir väldigt bra och exakt med slangpumpar. De både doserar, pumpar upp och agerar ventiler.
Rekommenderas varmt för en drinkblandare.
Roligast vore att kunna tyda skrivna drinkrecept direkt från nätet in i maskinen...
Se maskinen i action på www.smoothmachines.com
Har funderat själv på att bygga en drinkblandare då jag jobbar med wittenborg kaffemaskiner, och börjar få en del FB5100 delar över,
Har ju själv varit med att tagit fram kitt för att kunna servera irish coffee osv. ur Wittenborg 5100, och de är inte vidare svårt att riva ur allt och bara trycka dit spritflaskor, Och sen använda wittenborgs windows baserade recept program för att göra drinkar
Förstår inte varför du använder tryckluft, då självfall räcker, och ventiler med flödesskruv.
Har ju själv varit med att tagit fram kitt för att kunna servera irish coffee osv. ur Wittenborg 5100, och de är inte vidare svårt att riva ur allt och bara trycka dit spritflaskor, Och sen använda wittenborgs windows baserade recept program för att göra drinkar

Förstår inte varför du använder tryckluft, då självfall räcker, och ventiler med flödesskruv.
Bättre med en roterande lösning?
Hallå
Ingen som tänkt på att man kan bygga den som en färgbrytarmaskin? Mao, flaskorna stående upp och ner i ett roterande magasin. Detta skulle innebära att man inte behöver varken pumpar eller slangar. Det enda som behövs är ventiler, och om man använde såna ventiler som redan finns för upp och ner flaskor skulle det kanske räcka med en motor som hanterar öppningen av den flaskan som står längst fram.
Ingen som tänkt på att man kan bygga den som en färgbrytarmaskin? Mao, flaskorna stående upp och ner i ett roterande magasin. Detta skulle innebära att man inte behöver varken pumpar eller slangar. Det enda som behövs är ventiler, och om man använde såna ventiler som redan finns för upp och ner flaskor skulle det kanske räcka med en motor som hanterar öppningen av den flaskan som står längst fram.
Problemet med att inte använda tätslutande ventiler som klarar tryck är ju att man inte kan använda drinkar där någon av ingredienserna är kolsyrad.
Jag skulle ha satsat på slangpumpar som smoothmachines gjort. Det fungerar även på kolsyrade drycker och dessutom skulle det nog bli skoj att se på när maskinen arbetar också
Jag skulle ha satsat på slangpumpar som smoothmachines gjort. Det fungerar även på kolsyrade drycker och dessutom skulle det nog bli skoj att se på när maskinen arbetar också

- Smoothmachines
- Kontakt:
Slangpumpen är toppen, vi lyste upp varje med en vit lysdiod när de var igång, visuellt var det.
Vi testade aldrig med kolsyrat, vi reserverade oss för det.
I vanliga pumpar, typ fontänpumpar, så går det inte bra att köra kolsyrat, det slår sönder drycken och det blir bara "luft" vilket får pumpen att sluta pumpa.
Slangpumpen är den enda som klarar dosering, ventilfunktion och även pumpning.
Då kunde flaskorna ligga i rack, under, över eller i nivå med baren.
Jag har ett 10tal pumpar kvar med food-grade slang om ngn skulle vilja ha, motor kan man köpa av A-filter.
Vi testade aldrig med kolsyrat, vi reserverade oss för det.
I vanliga pumpar, typ fontänpumpar, så går det inte bra att köra kolsyrat, det slår sönder drycken och det blir bara "luft" vilket får pumpen att sluta pumpa.
Slangpumpen är den enda som klarar dosering, ventilfunktion och även pumpning.
Då kunde flaskorna ligga i rack, under, över eller i nivå med baren.
Jag har ett 10tal pumpar kvar med food-grade slang om ngn skulle vilja ha, motor kan man köpa av A-filter.
- Jine
- Kontakt:
Re: Automatisk drinkblandare försök 2
Postat: 4 juli 2007, 19:08Walle skrev:Vad tar du för pumparna?
PMa nästa gång, har du TUR så kanske han ens vet vad du pratar om

Ops, haha 
Missade att kolla på datumet när inlägget var postat
Det har ju bytt plats, jag skulle föredra att det stod i samma ruta som användarnamnet 

Missade att kolla på datumet när inlägget var postat

Är det Smoothmachines du fråga om pumpar eller? under bygget i denna versionen använde jag bara ventiler har jag för mig. Använde dock pumpar i versionen efter men den finns nog inte på forumet.
Japp, det var Smoothmachines inlägg där han skrev "Jag har ett 10tal pumpar kvar med food-grade slang om ngn skulle vilja ha, motor kan man köpa av A-filter." 

- ghost_rider
hm , har försökt att hitta denna drinkblandare, men alla bilderna verkar ligga nere 
och hemsidan kunde man inte hitta ett skvatt på.
men jag gissar att den var betydligt mer avancerad än våran blandare?

och hemsidan kunde man inte hitta ett skvatt på.
men jag gissar att den var betydligt mer avancerad än våran blandare?
Sådärja nu är bilderna uppe igen, hade inte hittat tillbaka efter senaste serverbytet
- ghost_rider