Laddningstid för kondensator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggen

Laddningstid för kondensator?

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Jag försöker damma av mina gamla *kunskaper* i ellära. Jag undrar helt enkelt hur man räknar ut den tid det tar att ladda en konding med U antal volt genom motståndet R.

Kollade infosidorna på Elfa. Enligt deras formel (t=R*C) får man ut tiden det tar att ladda 63,2% av den aktuella spänningen U (vad man nu skall med den tiden till). Där står också att man skall multiplicera t med 5 för att få ut den tid det tar att ladda kondingen fullt.

Detta skulle alltså betyda att med C=4,7uF och R=10kOhm och T = total laddningstid så blir det:

T = 5 * t
T = 5 * (RC)
T = 5 * 10000 * 4,7E-6 = 0,235
T = 0,235 sekunder

Innebär detta alltså att oavsett spänning (U) så tar det 0,235 sekunder att ladda kondingen?

Gäller denna formel samtliga kondingar (elektrolyt m.fl)?

Mats
evert2

Inlägg av evert2 »

Jo....om spänningen är högre, så blir ju uppladdningsströmmen större!

Har där imot svårt att tro att det skall skilja något väsentligt mellan olika typer av kondingar.....fast det är klart...i extremfall KAN kanske läckströmmens storlek vara avgörande
Senast redigerad av evert2 7 februari 2005, 09:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nja, vid tiden T har kondensatorn laddats upp till 63% av maxspänningen (1-(1/e).

Om man vill räkna ut tiden tills kondensatorn laddats upp till en annan spänning blir det lite mer komplicerat.

Den fullständiga fomeln är:

u = U(1-e^(- (1/RC)t))

Där u är spänningen över kondensatorn vid tiden t, och U är den startspänning som läggs på vid tiden t = 0

EDIT: För tidigt på morgonen :?
Nu såg jag att siffran 63% redan nämnts
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, jag är ganska säker på att det är oavsett spänning. Har du högre spänning blir det ju mer kräm åt kondingen och det går snabbare... dock måste den ju laddas mer. Har du mindre spänning går det fort att fylla den, fasst eftersom spänningen är så låg kommer det också ta tid, dvs lika lång tid.

Jag orkar inte tänka nu. Men om du räknar med Ohms lag ser du att högre spänning resulterar i mer ström/effekt.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Schnegelwerfer skrev: Den fullständiga fomeln är:

u = U(1-e^(- (1/RC)t))
Vad står 'e' för i formeln ovan? Det gav inte ELFAs datablad något svar på vad jag såg.

Det låter iofs logiskt att strömmen kondingen laddas med är större vid högre spänning som ni säger (enligt ohms lag), men analog elektronik brukar sällan vara så enkel :wink: .

Mats
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

e står för den naturliga logaritmbasen. Formeln är lösningen på den fina differentialekvation man kan ställa upp för laddningsförloppet av en kondensator.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

naturliga logaritmen
e=2,71828.....
Skriv svar