POSY-A4, byggsats - cnc fräs i mdf, nu fria ritningar!
Hur sitter axelstålen fast?
Dom går in 6mm i varje gavel.
Kan man använda vanliga stålrör till axlarna?
Ja men ta några av bra kvalite och med tjocka väggar om du inte vill att dom ska svikta eller bli valsade med tiden.
Är anledningen till att ha justerbara axlar i andra maskiner att man inte behöver vara lika noggrann när man bygger dem då?
Bygger man för hand så är det ju svårt att få allt inom nån tiondel så då är väll justeringar att föredra, den här har jag fräst i min cnc så jag ser ingen anledning att ha nån justering på axlarna.
Vad menar du med det där med gänstavarna?
Ett 608 lager har måtten 8x22x7mm
alltså 8mm hål i det så en M8 gängstång passar i det helt enkelt.
och för att göra min fräs på ett enkelt sätt så är alla lager modell 608.
ZZ står för att det är plåt på sidorna av lagret och RS = Rubber Sealed
Se bild: http://www.forestgrove.se/posy-a4/#3.25
Dom går in 6mm i varje gavel.
Kan man använda vanliga stålrör till axlarna?
Ja men ta några av bra kvalite och med tjocka väggar om du inte vill att dom ska svikta eller bli valsade med tiden.
Är anledningen till att ha justerbara axlar i andra maskiner att man inte behöver vara lika noggrann när man bygger dem då?
Bygger man för hand så är det ju svårt att få allt inom nån tiondel så då är väll justeringar att föredra, den här har jag fräst i min cnc så jag ser ingen anledning att ha nån justering på axlarna.
Vad menar du med det där med gänstavarna?
Som jag har tänkt så ska ett lager sitta i urfräsningen på ena sidan skivan och ett till lager i på utsidan av skivan, sen får man spänna dom mot varandra med låsmuttrar.

Edit: la till bilder och tog bort övrigt svammel.

Edit: la till bilder och tog bort övrigt svammel.
Senast redigerad av POS 17 januari 2009, 09:17:37, redigerad totalt 5 gånger.
-
Rent och snyggt bygge !
Hi !!
Nyfiken på vilken elektronik du tänkt dig . Bla pga Jojje inte säljer sina kort mm längre.
Tycker du att det finns anledning att "gå upp" till trapetsskruv typ från JB.
Ett rent och snyggt bygge/konstruktion Jag gillar att du komprimerar
z och även tar dig friheten att bara använda 1 st lager per sida (det vanliga är
att man använder 2 rörklammer med lager per sida).
/tM
Nyfiken på vilken elektronik du tänkt dig . Bla pga Jojje inte säljer sina kort mm längre.
Tycker du att det finns anledning att "gå upp" till trapetsskruv typ från JB.
Ett rent och snyggt bygge/konstruktion Jag gillar att du komprimerar
z och även tar dig friheten att bara använda 1 st lager per sida (det vanliga är
att man använder 2 rörklammer med lager per sida).
/tM
Senast redigerad av tinyMACHINE´s 4 januari 2009, 23:12:12, redigerad totalt 1 gång.
"Rent och snyggt bygge !" Tack!
10mm trapetz skulle säkert funka bra, jag har byggt liknande fräs som den här i storlek med M8 förut och jag tyckte det räckte bra med farten man får (ca 1000mm/min) med jojjes kort och 51-motorer som jag hade då.
Ja synd att Jojje la ner BERGAN DATA, vi får väll hoppas att han har lite hobbyverksamhet kvar.
JB borde väll börja sälja nån styrning snart kan man tycka, han har ju motorer men dom känns lite väl stora till den här.
Hoppas han utökar med lite mer saker i framtiden.
Jag har ingen plan alls gällande elektroniken just nu.
Att ha bara en klammer med lager räcker helt utmärkt och som du skrev håller det ner storleken lite också.
10mm trapetz skulle säkert funka bra, jag har byggt liknande fräs som den här i storlek med M8 förut och jag tyckte det räckte bra med farten man får (ca 1000mm/min) med jojjes kort och 51-motorer som jag hade då.
Ja synd att Jojje la ner BERGAN DATA, vi får väll hoppas att han har lite hobbyverksamhet kvar.
JB borde väll börja sälja nån styrning snart kan man tycka, han har ju motorer men dom känns lite väl stora till den här.
Hoppas han utökar med lite mer saker i framtiden.
Jag har ingen plan alls gällande elektroniken just nu.
Att ha bara en klammer med lager räcker helt utmärkt och som du skrev håller det ner storleken lite också.
Re: POSY-A4 (cnc fräs i mdf)
Hejsan!
Är ny på forumet och måste säga att denna kompakta lilla maskin ser mycket intressant ut!
Väldigt intresserad av att se vad priset hamnar på, håll oss uppdaterade.
Är ny på forumet och måste säga att denna kompakta lilla maskin ser mycket intressant ut!
Väldigt intresserad av att se vad priset hamnar på, håll oss uppdaterade.

Re:
Ah, ok.POS skrev:Hur sitter axelstålen fast?
det var tråkigt att Jojje slutat sälja, det visste jag inte. Då måste jag hitta nåt annat ställe att köpa motorer och drivkort.
Nu har det hänt lite , makervall har kommit en bra bit med sin fräs och jag har gjort några små ändringar.
Två stycken små fräsar ligger nu utfrästa och jag håller på att fixa alla andra saker som ska följa med så som
svavade stänger, lager, axelstål och vinkeljärn mm.
Dom två och eventuellt den hallonröda prototypen kommer jag att sälja när jag fixat alla sakerna som ska ingå
(väntar på en del beställda saker) och när makervall fått igång sin så jag sett hur den funkar att fräsa med.
Jag kommer inte köra dom i några stora serier utan kanske max 5st per tillfälle om dom första tre går att sälja såklart
Återkommer med pris och exakt vad som ingår i säljtråden om nån/några veckor.
Svarvade lite stänger idag.

Två stycken små fräsar ligger nu utfrästa och jag håller på att fixa alla andra saker som ska följa med så som
svavade stänger, lager, axelstål och vinkeljärn mm.
Dom två och eventuellt den hallonröda prototypen kommer jag att sälja när jag fixat alla sakerna som ska ingå
(väntar på en del beställda saker) och när makervall fått igång sin så jag sett hur den funkar att fräsa med.
Jag kommer inte köra dom i några stora serier utan kanske max 5st per tillfälle om dom första tre går att sälja såklart

Återkommer med pris och exakt vad som ingår i säljtråden om nån/några veckor.
Svarvade lite stänger idag.

Hej
Jag är förhållandevis ny på forumet, dvs att jag läst mycket som gäst fast aldrig gjort något inlägg (spännande!!!)
Jag har med stor nyfikenhet läst många trådar på EF, och haft många funderingar på att bygga en fräs, men det vore kanske klokt att köpa en någorlunda färdig maskin då mitt garage inte lämpar sig för ett bygge just nu (för mycket prylar...).
Jag är mycket intresserad av att köpa en maskin av dig, så det skall bli roligt att se hur slutresultatet blir samt vad en maskin skulle kosta.
Mvh
Entro
Jag är förhållandevis ny på forumet, dvs att jag läst mycket som gäst fast aldrig gjort något inlägg (spännande!!!)
Jag har med stor nyfikenhet läst många trådar på EF, och haft många funderingar på att bygga en fräs, men det vore kanske klokt att köpa en någorlunda färdig maskin då mitt garage inte lämpar sig för ett bygge just nu (för mycket prylar...).
Jag är mycket intresserad av att köpa en maskin av dig, så det skall bli roligt att se hur slutresultatet blir samt vad en maskin skulle kosta.
Mvh
Entro
Hej, kul att du "kommit ur garderoben" och skrivit ditt första inlägg
Håll ut nån vecka så finns det 2-3st till salu, så får vi se om du slår till på en!

Håll ut nån vecka så finns det 2-3st till salu, så får vi se om du slår till på en!
Jag tycker också det verkar intressant. Vågar du sia om vad priset kommer att hamna på? Sådär mellan tummen o pekfingret.