Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Re: Diodval för PWM-reglering av EL-cykel (Byggbilder)!
Nu när Rebel-star dioderna damp ner i brevlådan så blev det dags att bygga ett framlyse till cykeln.
Jag snodde en lins & reflektor ifrån en gammal DIA-projektor som jag limmade ihop & resultatet blev inte så tokigt alls. Det är riktigt bra drag i dessa
Så nu återstår det att bygga ett lamphus till denna & en switchad-regulator.
Jag tänkte använda dom där LM2596 som det gjordes ett samköp på här. Men jag blir inte riktigt klok på hur man räknar ut kring komponenterna till denna?.
Och så lite bilder…

Off

On

Jag snodde en lins & reflektor ifrån en gammal DIA-projektor som jag limmade ihop & resultatet blev inte så tokigt alls. Det är riktigt bra drag i dessa

Så nu återstår det att bygga ett lamphus till denna & en switchad-regulator.
Jag tänkte använda dom där LM2596 som det gjordes ett samköp på här. Men jag blir inte riktigt klok på hur man räknar ut kring komponenterna till denna?.
Och så lite bilder…

Off

On

Re: Diodval för PWM-reglering av EL-cykel (Byggbilder)!
Verkar ju lite piggare är en vanlig cykellampa iallafall, ser ju nästan ut som du behöver satsa på en avbländningsfunktion åxå. 

Re: Fagges EL-cykel
Jo en avbländningsfunktion lär man nog få sätta dit!.
Nu så mekade jag ihop ett första försök till switchad nätdel, & den gick i gång på första försöket.
Helt underbart att kunna mata in vilken spänning som hälst & få ut det man vill utan någon nämnvärd värmeutveckling i regulatorn!.
Jag satte utspänningen på ca 4V & i serie med ett 0,47Ohm motstånd vilket ger lysdioden ungefär 750mA.

Baksidan, orkade inte ets bort kopparn...

Nu så mekade jag ihop ett första försök till switchad nätdel, & den gick i gång på första försöket.

Helt underbart att kunna mata in vilken spänning som hälst & få ut det man vill utan någon nämnvärd värmeutveckling i regulatorn!.

Jag satte utspänningen på ca 4V & i serie med ett 0,47Ohm motstånd vilket ger lysdioden ungefär 750mA.

Baksidan, orkade inte ets bort kopparn...

Sådär då var framlyset klart.
Jag gjorde det enkelt för mig & använde ett objektivrör från en gammal dia-bildsprojektor.
Fräste till ett par gavlar & limmade ihop skiten…
Bildbevis på det…

Jag gjorde det enkelt för mig & använde ett objektivrör från en gammal dia-bildsprojektor.
Fräste till ett par gavlar & limmade ihop skiten…

Bildbevis på det…

Miljön för elektroniken är inte värre än vad den är i en bil. Cyklen står dessutom i en lätt uppvärmd bod på vintern. & Korten är förtennda & besprutade med någon sorts genomlödbar klarlack.
- mr.olle.norell
Jag har två kraftiga dioder ifall du behöver. De heter Semikron SKR 2F 50/10
De finns med här:
http://www.paulswan.me/arcade/datasheets/SKN_2_F_50.pdf
Verkar klara 100A kontinuerligt. Nu kanske du har dioder så det räcker, men säg till om du vill ha
De finns med här:
http://www.paulswan.me/arcade/datasheets/SKN_2_F_50.pdf
Verkar klara 100A kontinuerligt. Nu kanske du har dioder så det räcker, men säg till om du vill ha

Haha hoppas du har hjälm på dig när du är ute och testar 
Varför inte sätta en 500W navmotor på framhjulet också?

Varför inte sätta en 500W navmotor på framhjulet också?

Den ser nästan ut att vara kapabel att böja rymdtiden den där cykeln... Var försiktig!

Slår du på den där om du möter en cyklist när det är mörkt kommer han köra ner i diket...
Snyggt för övrigt! Gillar effektdioder
. Trevlig liten switchad driver också du byggt. Har tagit hem ett par LM2676, väldigt snarlik krets fast lite vassare verkningsgrad som jag tänkte labba lite med. Dessa kretsar verkar väldigt trevliga.

Snyggt för övrigt! Gillar effektdioder

Ett ganska galet projekt. Gillar det!
"Slår du på den där om du möter en cyklist när det är mörkt kommer han köra ner i diket... "
Jag hade definitivt hajjat till och tänkt för mig själv "blända av bilj*vl*" =)
"Slår du på den där om du möter en cyklist när det är mörkt kommer han köra ner i diket... "
Jag hade definitivt hajjat till och tänkt för mig själv "blända av bilj*vl*" =)
Fagge: Vad använder du för diod? slutar på ..04, det är väl inte en vanlig 1N4004? Databladet säger ju schottky och jag håller precis på med samma regulator men saknar schottkydioder