Problem med potentialskillnad
Problem med potentialskillnad
Jag har ett par siffermoduler i en tavla som styrs av ett drivkort. För ett ge signal till detta kort så använder jag rs422 från en dator mha http://www.dustin.se/pd_5010034927.aspx
Avståndet är runt 100m. Detta fungerar nästan alltid, men ibland så har det varit problem med att få fram signalen, fungerar ibland och fungerar ibland inte. Testade då att dra en el-förlängning mellan datorn och tavlan och då fungerade det utmärkt.
Så jag antar att jag har ett potentialfel som spökar, hur stoppar man det på bästa sätt?
Finns det några nackdelar med att helt enkelt ta en ledare till och ansluta till jord på båda sidor?
Avståndet är runt 100m. Detta fungerar nästan alltid, men ibland så har det varit problem med att få fram signalen, fungerar ibland och fungerar ibland inte. Testade då att dra en el-förlängning mellan datorn och tavlan och då fungerade det utmärkt.
Så jag antar att jag har ett potentialfel som spökar, hur stoppar man det på bästa sätt?
Finns det några nackdelar med att helt enkelt ta en ledare till och ansluta till jord på båda sidor?
Isolation med optokopplare är väl det enklaste, i alla fall om bägge enheterna drivs från elnätet. Potentialutjämning av nätdrivna grejer är lite kinkigt att pyssla med.
TomasL, som jag förstod honom så funkade det bra med samma signalkabel om tavlan och datorn matas från samma eluttag (den ena via en lång skarvsladd). Då lär ju inte skärmad kabel vara vad han behöver?
TomasL, som jag förstod honom så funkade det bra med samma signalkabel om tavlan och datorn matas från samma eluttag (den ena via en lång skarvsladd). Då lär ju inte skärmad kabel vara vad han behöver?
RS422 är ju differentiell signal, så absoluta nivåer är väl i princip ointressanta,
Bästa lösningen är naturligtvis ett isolerat RS422 gränssnitt.
Tyvärr finns det inte tillräckligt med information som talar om exakt vilken adapter han har, då det finns två versioner av denna, en isolerad och en oisolerad.
USB-COMi-M Oisolerad
USB-COMi-SI-M isolerad
Å andra sidan, räcker det med att ha ena sidan isolerad, då det bara är P2P kommunikation som gäller.
Bästa lösningen är naturligtvis ett isolerat RS422 gränssnitt.
Tyvärr finns det inte tillräckligt med information som talar om exakt vilken adapter han har, då det finns två versioner av denna, en isolerad och en oisolerad.
USB-COMi-M Oisolerad
USB-COMi-SI-M isolerad
Å andra sidan, räcker det med att ha ena sidan isolerad, då det bara är P2P kommunikation som gäller.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Även om nu herr Icecap bott i Sverige ett tag så lyser ett annat nordiskt språk igenom ibland. Kretslopp (kredsløb på det andra språket, vilket iofs kan översättas till enbart krets på svenska) är en riktig benämning, men det är ändå inget i alla fall jag använder i de här sammanhangen. Det är alltså en handfull komponenter som utgör en fungerande krets, i detta fall en anpassningskrets på var sida om trafon. 
Man får väl vara lite internationell för 17 gubbar.
Man får väl vara lite internationell för 17 gubbar.
RS422 medger en DC-offset på runt ±3V enl. de datablad jag har sett.
Alltså är isolering det "enda rätta" och det kan vara ganska enkelt eller ganska svårt.
Då hastigheten inte framgår är det svårt att ge enkelt råd men är den låg nog hade jag tagit en helt vanlig optokopplare med strömbegränsaremotstånd mellan dataledarna, på mottagaresidan hade jag gjort så att det var RS422 igen eller rättare: hade jag chansen hade jag monterat denna isolering inne i displayen så att den utåt var helt vanlig RS422 in men isoleringen satt inuti.
I det fall räcker en optokopplare alldeles väl, håller man sig i hastigheter på 9K6 eller så kan man klara sig med en PC817 eller liknande.
Edit: ahaaa... språkförbistring...
Ja, Sverige är en svår en att trycka ur sig på...
Alltså är isolering det "enda rätta" och det kan vara ganska enkelt eller ganska svårt.
Då hastigheten inte framgår är det svårt att ge enkelt råd men är den låg nog hade jag tagit en helt vanlig optokopplare med strömbegränsaremotstånd mellan dataledarna, på mottagaresidan hade jag gjort så att det var RS422 igen eller rättare: hade jag chansen hade jag monterat denna isolering inne i displayen så att den utåt var helt vanlig RS422 in men isoleringen satt inuti.
I det fall räcker en optokopplare alldeles väl, håller man sig i hastigheter på 9K6 eller så kan man klara sig med en PC817 eller liknande.
Edit: ahaaa... språkförbistring...
Ja, Sverige är en svår en att trycka ur sig på...
Hastigheten är 9600 eller 115200 (två olika användingsområden)
Har ett par pc817 liggandes här hemma, men hur ska man koppla in den på bästa sätt när man arbetar med rs422? På diodsidan är det väl bara att ansluta de två ledarna med ett motstånd innan som är räknat på 5v?
På andra sidan har jag ingen aning om hur det ska se ut.
För att förtydliga så är det bara one way, från datorn skickas till flera mottagare, ingen data skickas tillbaka.
Har ett par pc817 liggandes här hemma, men hur ska man koppla in den på bästa sätt när man arbetar med rs422? På diodsidan är det väl bara att ansluta de två ledarna med ett motstånd innan som är räknat på 5v?
På andra sidan har jag ingen aning om hur det ska se ut.
För att förtydliga så är det bara one way, från datorn skickas till flera mottagare, ingen data skickas tillbaka.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har kört en fyrkantvåg med 50% pulsförhållande genom en PC817, och resultatet var INTE vackert.
Först 5kHz

Sen 10kHz

Sen 15kHz, nu börjar vi tappa signalstyrka

Sen 20kHz

Och sist 25kHz. Man ser inte rutnätet, eller Volts/div, men amplituden är mindre än hälften nu.

9600 funkar. Men över det är det inte ens någon idé att prova med PC817.
Först 5kHz

Sen 10kHz

Sen 15kHz, nu börjar vi tappa signalstyrka

Sen 20kHz

Och sist 25kHz. Man ser inte rutnätet, eller Volts/div, men amplituden är mindre än hälften nu.

9600 funkar. Men över det är det inte ens någon idé att prova med PC817.
- prototypen
Re: Problem med potentialskillnad
Kan man inte isolera tavlan från elnätet?pettab skrev:Jag har ett par siffermoduler i en tavla som styrs av ett drivkort. För ett ge signal till detta kort så använder jag rs422 från en dator mha http://www.dustin.se/pd_5010034927.aspx
Att göra tavlan dubbelisolerad, inte behöva skyddsjord. En bra trafo och en vettig inbyggnad kan lösa problemet "från andra hållet"
Fö tycker jag att kretslopp är ett bra uttryck, strömmen går ju runt runt och har ofta en start och mål.
Protte