Hetluft eller inte

Johanb

Hetluft eller inte

Inlägg av Johanb »

Jag var intreserad av en hetluftstation då jag trodde att man med fördel lödde SMD med sådana. Efter att ha läst runt lite här verkar det vara delade meningar om hur vettigt det är. Det mest komplicerade jag lött hittils är TQFP64, vilket väl här anses vara barnsligt enkelt :D
Jag kör med en ERSA Analog 60 nu och undrar om jag har någon nytta av hetluft för lödning eller om den bara är till hjälp vid avlödning mm.
Vad mer kan man ha en sån till?
Är det bökigt att lära sig använda hetluft eller ger det sig självt om man lött vanligt tidigare?
I övrigt är jag en "glad amatör" när det gäller elektronik, ska inte löda industriellt men tycker det kan vara kul med något nytt ifall det är nytta med det.
Finns det någon vettig station för runt 5000kr?
Ska jag glömma tanken och köpa lite nya spetsar istället? :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Personligen tycker jag svårigheten ligger i att applicera pasta i rätt mängd, när det blir riktigt smått. Dessutom måste komponenten placeras exakt på rätt plats efter detta. Klarar man av att göra detta är det förstås sedan enkelt att löda med hetluft. Jag använder istället vanlig lödpenna med en liten lödspets för att löda "finepitch" kapslar p.g.a. ovanstående.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är inte hetluft mest intressant för *av*-lödning ?
Johanb

Inlägg av Johanb »

sodjan:
Det vet jag inte, därav mina olika frågor om hetluft bla om den bara är till hjälp vid avlödning. Jag är inte skolad lödare så jag måste fråga mig fram.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag upplever att det kan vara svårt att löda dit komponenter /speciellt mindre) med hetluft då luftflödet kan få komponenten att blåsa bort :roll: Jag tror det bästa är reflowugn för att löda dit både kretsar och diskreta komponenter...
evert2

Inlägg av evert2 »

Då jag är lite smått "skakig" i händerna så upplever jag det som det är bra mycker enklare att löda med hetluft än med "järn" (lödkolv). Som PeterH nämner så kan ju komponeter blåsa iväg...men jag tycker att jag lyckades få kläm på hur jag skulle göra för att minska riskerna. Jag har dock inte lött kretsar med mindre pitch än 1,25 mm om jag nu minns rätt..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

TQFP100 löder jag med en släplödningsspets. Jag har jobbat med varmluft men föredrar penna. Jag använder fortfarande standardspetsen till allt förutom släplödningen, standardspetsen är 2,4*0,8mm och fungerar alldeles utmärkt till SMD ner till 0402 samt fine-pitch. Jag löder förvisso ingen kretsar med finare pitch än 0,55mm men där fungerar den alldeles utmärkt, vi brukar dock hålla oss till 0,65mm pitch pga. monteringslinan i legotillverkningen.

Man ska dock vara lite stadig på handen och använda fluss...
Skriv svar