Vilket flussmedel använder ni?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
agruman
Kontakt:

Vilket flussmedel använder ni?

Inlägg av agruman »

Hej!

Har kollat lite på elfa efter flussmedel men det verkar finnas lite olika.

Det jag skulle vilja ha är för Sn60Pb40 lod samt att det helst skall vara ett som man inte behöver ta bort och om man ändå vill ta bort så görs detta med isopropanol eller liknande.

Antingen är det väl en penna eller en spruta som är lämplig?

Skulle någon av dessa passa mina behov:

Pennor:
80-925-38
82-900-33

80-985-30 denna ligger under "för blifritt lod" men det finns 2 där varav en det står "lead-free" på och denna endast "no-clean"

Spruta verkar bara finnas en:
82-918-84

Mvh agru
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Exakt hur bedömer man kvalitén på flussmedel? :?

Det är ju lite dyrt på Elfa och svårt att köpa på andra ställen CO eller Kjell har inget alls.

DX har massor och dom är mycket billiga, givetvis helt utan annan dokumentation än den som är tryckt på burken.

Ok, dom är billiga... jag köper en av varje och testar! Så nu har jag ca 10 olika sorters flussmedel och jag tycker att dom jag har orkat test är ... lika bra. Varierande konsistens men hjälper tennet att flyta ut ... asså det är ju rätt subjektivt, hur bra dom funkar.

Alla som vill är välkommen till en elektronik förening i Stockholm på måndagar för en produkt test. Messa mig först så att jag kommer att vara där, kanske är jag ute och reser för jobbet...
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

På jobbet använder vi:
http://www.soldersonline.com/rework_wand.html
Funkar hur bra som helst...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Använder ett no-clean på penna av Stannol som heter X32-10i och det är i princip som vatten. Kommer inte ihåg vad jag köpte det men det kan ev kanske varit på Conrad för ett antal år sedan. Tycker det fungerar helt ok och det är till stor del baserat på isopropanol så det går hur bra som helst att tvätta bort det med det om man skulle vilja
xxargs

Inlägg av xxargs »

kolla med desab, jag använder ecotac SP20 (eller om det var SP40, går inte längre läsa på sprutan) på spruta - vet inte om det går att få tag på längre, men den är sirapsliknande, håller i evighet och torkar inte i sprutspetsen.

Flussmedel är dock individuellt hos den som jobbar - en del gillar den lättflytande typen i penna som inte blir något kvar mer än lite vitt pulver när den torkar etc.

Skall man göra lödspetsvåglödning av hela sidor på tätpinnade ytm. kretsar så vill man dock ha sirapsvarianten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Biltema säljer flussmedel.
Annars gillar jag nog trögflytande variant i spruta.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag tycker att no-clean varianterna är rätt värdelösa. Något "rosin"/RMA-baserat föredrar jag, på penna.

Elfas RMA-penna 80-925-38 har inte funnits på lager under hur lång tid som helst nu tyvärr :?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har inte ELFA lämnat in handduken än? :twisted:
agruman
Kontakt:

Inlägg av agruman »

Spazze: varför är "no-clean" värdelösa?
Står ju att rester av 80-925-38 inte heller behöver tas bort, borde inte även den kallas "no-clean" då?

Har läst lite på andra forum där de också rekommenderar rosin-baserat flussmedel, dock ej funnit några argument för varför.

Fick låna en 80-846-48 av en polare, dock använde jag den till blylod (står i databladet att detta skall vara ok).
Tycker det fungerade ok, dock blev det lite svarta rester kvar efter att man varit där med lödkolven.

Är detta normalt? Kan ju vara smuts från kretskortet, eller är det pga det är en "Lead-free"-penna som jag använder med blylod?

Mvh
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Jag använder Biltemas flusspasta 19-719. Den är lite tråkig att få på plats eftersom det är en tjock pasta på burk. Brukar ta en liten skruvmejsel och peta dit det med när lodet inte vill som jag vill. Verkar funka bra, det flyter ut fint av det i alla fall. Det blir rester kvar av det, och hurvida man bör tvätta bort dem eller inte vet jag inte, men jag har aldrig brytt mig om det och det har inte orsakat några problem för mig ... ännu. :lol:
Spazze

Inlägg av Spazze »

agruman: jag tycker inte att "no-clean" flussmedel funkar lika bra som rosin-baserat helt enkelt och det verkar avdunsta snabbare.
"No-clean" lämnar mindre synliga rester skulle jag tro.

Jag köpte rosin-baserat flussmedel på penna från Farnell senast eftersom ELFA inte har det i lager. Ska se om jag hittar art nr.

Edit: 891186 på Farnell.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Alltså, rosin = renare resin, alltså harts..

Anledningen att harts är så trevligt är ju att det är frätande när det är smält men inte i fast form, alltså är det smidigt som flussmedel då det slutar fräta när det stelnar.

..sen ser det ju inte så kul ut iofs.
Skriv svar