Tips för flesökning av "hemmalödd" smd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
agruman
Kontakt:

Tips för flesökning av "hemmalödd" smd?

Inlägg av agruman »

Hej,

Jag undrar hur ni som har lite erfarenhet inom området smd-lödning går till väga för att verifiera att en fastlödd komponent sitter korrekt, dvs med bra kontakt i varje lödpunkt?

Jag syftar mest på flerbens-ic med låg pitch.

Jag tycker att alla lödpunkter jag har gjort har en klar och fin yta och täcker ben samt pad fint, men det vägrar fungera :(
Jag kan tyvärr inte mäta mellan ben och alternativ punkt för de flesta av benen är kopplade till en bga utan vias.

Antagligen så är det jag sysslar med nu en bra bit över min "förmåga" men man måste ju prova själv först eller hur? :)

Tacksam för all hjälp!

Mvh agru
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Berätta gärna vad du håller på med. Du har som du skriver en BGA-krets på kortet och den har du antagligen inte monterat själv? Jag gissar alltså att då håller på att reparera något och du vill veta att komponenten du bytt ut är riktigt lödd? Gissar jag rätt?

Det kan ju vara så att du bytt fel komponent, vänt den fel eller att det är ett helt annat fel än du tror :roll:
agruman
Kontakt:

Inlägg av agruman »

Du gissar helt rätt :)

Det jag bytt ut är en TSOP-66 dram krets.
Anledning är en uppgradering av minnesmängden.
Innan jag började "fippla" med den så fungerade den utmärkt så det var inget fel som skulle rättas till.

Iom att det är dram så krävs ju bra lödningar (kör ju i 400Mhz).

Jag ser 2 felkällor, 1 den "nya" Ic'n är sönder, eller att jag inte har gjort tillräckligt bra lödningar.
Jag är ganska övertygad om att i detta fallet är det nummer 2.

Därför är jag intresserad av lite tips.

Jag har kollat på alla lödningar med lupp utan att se någon som ser "dålig" ut. Nu har jag som sagt inte mycket erfarenhet av såhär små lödpunkter så jag missar säkert fel när jag tittar.

PS. Om någon vet ett bra ställe att hitta ett förstoringsglas på arm med 10x förstoring eller mer vilken man kan ha under lödning så får ni gärna säga till. DS

EDIT:
Kretsen sitter åt rätt håll, den skall fungera då det är andra som använt samma krets för samma sak med lyckat resultat, jag har även kollat kortslutningar.

Mvh agru
peter555

Inlägg av peter555 »

Du har inte råkat få någon tunn lodbrygga mellan två ben ? De kan vara nästan osynliga.
agruman
Kontakt:

Inlägg av agruman »

Det kan mycket väl vara så, men borde inte voltmetern ha gett ett "pip" då när jag kollade kortslutningar?
Eller kan det vara så att kretsen störs av en brygga fastän den inte ger utslag på voltmetern?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vanliga enkla billiga multimetrar, och visserligen dock även aningen dyrare i vissa fall, brukar normalt inte detektera och pipa för resistanser runt 30 - 40 Ohm. Skall du vara ganska så säker på att det inte blir någon bryggor kvar om du misstänker att det finns någon så kan du kanske testa att ta en tunn fin spets och dra med lödspetsen mellan var och ett av benen fast från kretsen i sig och utåt. Då skall ev osynliga bryggor smältas bort om det görs rätt och ny skall inte kunnas bildas. Men använd ej någon direkt extra mängd tenn för detta mer än att väta spetsen utan använd bara flytande fluss i så fall så att det inte finns någon risk för bryggbildning men om så blir bör de vara lätta att se.
agruman
Kontakt:

Inlägg av agruman »

Okej, skall ta och kolla vad min fluke piper för.
Det är 0.5mm pitch på kretsen och en så smal spets som skulle kunna komma emellan där har jag ej (kör med 0.8mm).
Men det kanske finns smalare?
agruman
Kontakt:

Inlägg av agruman »

Jag har inspekterat och mätt hela förmiddagen utan att finna något fel, suck :cry:

Originalkretsen satt tydligen med blyfritt lod, och jag gjorde kanske inte helt rent efter den...
Kan det vara så att det blylod (Sn60 Pb40) jag använder inte skapar bra kontakt med padsen pga det är gammalt blyfritt lod kvar?

Isf känns det bäst att ta bort även denna kretsen jag satt dit, ta bort allt gammalt lod samt tvätta ordentligt, och sätta dit en ny krets (har ett par liggandes).
Bara resten av kretsarna runt om klarar värmen från avlödningsstationen en gång till. :?:

mvh
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Lägg på ordentligt med fluss och värm alla ben igen helst med varmluft så borde du bli av med eventuella bryggor.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det en router du bytt minne i ?

Isåfall har jag läst ett flertal trådar på div forum om folk som helt enkelt inte får det att fungera, men efter byte tillbaka till originalminnet så funkar det igen.

..Minns tyvärr inte vilken router det var, men google lär väl hitta trådarna om det är samma.
Skriv svar