Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
varför valde du remdrift ? ..du har ju redan ett drev på cykelhjulet, och då slipper man ju slirningar och annat dumt. Ok, utväxlingen blir ju lite bättre med din jätteremskiva, men nackdelarna väger väl över ?
Jag byggde en liknande sak när jag var liten, fast helt utan PWM osv, utan bara en motor med dubbnla lindningar så det blev tvåfarts, det största problemet jag hade då var ju att pga växlingen i motorn så gick det inte att rulla i nedförsbackarna, fast det problemet slipper nog du ?
Jag byggde en liknande sak när jag var liten, fast helt utan PWM osv, utan bara en motor med dubbnla lindningar så det blev tvåfarts, det största problemet jag hade då var ju att pga växlingen i motorn så gick det inte att rulla i nedförsbackarna, fast det problemet slipper nog du ?
Meduza: Helt klart, frågan är hur mycket kvaliten skiljer mellan dessa battericeller?. Vågar man köpa sådana ifrån någon kines på
ebay?
Glenn: Om jag skulle ha använt bakhjulets drev så skulle den gjort 150km/h eller nått. Med andra ord helt fel utväxling.
Sen så vill man ju inte att tramporna ska snurra med när man kör med motorn, därför sattes driften direkt på fälgen.
Sen så blev jag avrådd från att använda kedja i detta fallet p.g.a ljudnivån, då kedjan ska runda ett så litet hjul som möjligt vid motorn i 2500rpm.
ebay?
Glenn: Om jag skulle ha använt bakhjulets drev så skulle den gjort 150km/h eller nått. Med andra ord helt fel utväxling.
Sen så vill man ju inte att tramporna ska snurra med när man kör med motorn, därför sattes driften direkt på fälgen.
Sen så blev jag avrådd från att använda kedja i detta fallet p.g.a ljudnivån, då kedjan ska runda ett så litet hjul som möjligt vid motorn i 2500rpm.
Jag var idag tvungen att testa om elektroniken höll för 36V & det gjorde den utan problem.
Det blev ingen temperaturhöjning alls på kylflänsen efter en 3km runda med ett effektuttag på över 2kW.
Motorns temp ökade dock till ca40c efter denna sträckan med en luft temp på 0c. & Topphastigheten blev 56km/h, med nuvarande utväxling. Om motorn hade orkat varva ut så borde hastigheten blivit 67km/h.

Det blev ingen temperaturhöjning alls på kylflänsen efter en 3km runda med ett effektuttag på över 2kW.

Motorns temp ökade dock till ca40c efter denna sträckan med en luft temp på 0c. & Topphastigheten blev 56km/h, med nuvarande utväxling. Om motorn hade orkat varva ut så borde hastigheten blivit 67km/h.
Haha, det där var det SJUKASTE jag sett på länge!!
Vilken underbar skapelse!!
Har du ett kopplingsschema?
EDIT: Ja det har du...
om man läser hela tråden. Har du modifierat det något mer?
Ingen tanke på att ha någon form av microprocessor för PWM-regleringen? Så att den exempelvis kan mjukgasa vid start och så?
Kanske en farthållare? Något som återkopplar hastigheten så att den automatiskt ger lite mer kräm i uppförsbackar och mindre i nedförslut?

Vilken underbar skapelse!!
Har du ett kopplingsschema?
EDIT: Ja det har du...

Ingen tanke på att ha någon form av microprocessor för PWM-regleringen? Så att den exempelvis kan mjukgasa vid start och så?
Kanske en farthållare? Något som återkopplar hastigheten så att den automatiskt ger lite mer kräm i uppförsbackar och mindre i nedförslut?
Bearing: Ja jag antar att varvtalet ökar ganska linjärt med spänningen till en viss gräns.
Så med den nuvarande utväxlingen & 36V (3750rpm) så borde hastigheten bli 67km/h om motorn ficka varva ut.
Frågan är om man verkligen kan räkna ut verkningsgraden på detta viset?, siffrorna låter ju lite för bra?.
laban12: Jepp både sjukt & kul
Jag sitter här nu å försöker komma underfund men varför triangelvågen blir deformerad ju högre switch frekvens man väljer.
Som jag har det nu vid 2-3khz så kan jag sjustera pulskvoten mellan ca 0-70% & sen direkt efter kommer 100%. P.g.a mishandlad triangelvåg
För övrigt är det inga större sjusteringar gjorda!.
Frathållare eller mjukstart är inget som jag har saknat ännu.
Cyklar man själv så är de full patte som gäller.
Och cyklar man med någon annan, så varierar hastigheten så mycket ändå
Så med den nuvarande utväxlingen & 36V (3750rpm) så borde hastigheten bli 67km/h om motorn ficka varva ut.
Frågan är om man verkligen kan räkna ut verkningsgraden på detta viset?, siffrorna låter ju lite för bra?.
laban12: Jepp både sjukt & kul

Jag sitter här nu å försöker komma underfund men varför triangelvågen blir deformerad ju högre switch frekvens man väljer.
Som jag har det nu vid 2-3khz så kan jag sjustera pulskvoten mellan ca 0-70% & sen direkt efter kommer 100%. P.g.a mishandlad triangelvåg
För övrigt är det inga större sjusteringar gjorda!.
Frathållare eller mjukstart är inget som jag har saknat ännu.
Cyklar man själv så är de full patte som gäller.
Och cyklar man med någon annan, så varierar hastigheten så mycket ändå
Jo fast detta är något annat fenomen, kretsen drivs ju alla redan av en spänningsreg mm. Och fenomenet kvarstår även helt utan belastning tillkopplad.
Det går att sjustera till triangelvågen & få den hel igen genom att ändra R7.
Men ju högre frekvens desto kurvigare blir triangelvågen likt sinus våg.
Vilket gör att PWM- pulserna inte blir branta nog, & kan få mosen att börja bränna effekt i stig & fall flankerna
Jag antar att det har & göra med LM324 impedanser (& liknande skit som man inte kan ta på)
. Så att OPn inte orkar ladda/ladda ur kondensatorn kraftigt nog vid högre frekvenser.
Jag ska testa några andra OP-ampar senare å se om det blir någon skillnad.
Det går att sjustera till triangelvågen & få den hel igen genom att ändra R7.
Men ju högre frekvens desto kurvigare blir triangelvågen likt sinus våg.
Vilket gör att PWM- pulserna inte blir branta nog, & kan få mosen att börja bränna effekt i stig & fall flankerna
Jag antar att det har & göra med LM324 impedanser (& liknande skit som man inte kan ta på)

Jag ska testa några andra OP-ampar senare å se om det blir någon skillnad.
Likströmsmotorn fungerar så att varvtalet obelastad är direkt proportionellt mot spänningen. Anledningen till att varvtalet minskar vid belastning beror endast på spänningsfallet över kretsens totala resistans. Totala verkningsgraden blir därför just: belastade varvtalet dividerat med obelastade varvtalet.
Anledningen till att det inte verkar stämma för dig tror jag beror på att du räknat ut en teoretisk maxhastighet, men mätt den lastade toppfarten under verkliga förhållanden. Mätmetoderna måste vara samma.
Om du är intresserad av att ta reda på verkningsgraden samt kretsens totala resistans skulle du kunna sätta en varvtalssensor på motorn. Mät sedan varvtalet och strömmen i två olika punkter med full gas - till exempel obelastad utan rem, samt på vägen i hög fart.
Anledningen till att det inte verkar stämma för dig tror jag beror på att du räknat ut en teoretisk maxhastighet, men mätt den lastade toppfarten under verkliga förhållanden. Mätmetoderna måste vara samma.
Om du är intresserad av att ta reda på verkningsgraden samt kretsens totala resistans skulle du kunna sätta en varvtalssensor på motorn. Mät sedan varvtalet och strömmen i två olika punkter med full gas - till exempel obelastad utan rem, samt på vägen i hög fart.
laban12: Dom mosarna låg i bra å ha lådan, så var ifrån dom kommer från början vet jag inte riktigt.
Bearing: Okej, då är jag med.
Jag var på vinden å rotade runt lite & hittade 2 olika OP-ampar som hade samma ben config.
Och det visade sig att båda var bättre på att räta upp triangelvågen vid högre frekvenser än den sunkiga LM324.
Allra bäst var LF347, men även MC3403 var mycket bättre än originalet.
Som jämförelse så var jag tvunget att skruva upp frekvensen till ca30Khz med LF347 kretsen
För att få ut en lika ful våg som LM324 genererade vid ca 3kHz!.
Bearing: Okej, då är jag med.

Jag var på vinden å rotade runt lite & hittade 2 olika OP-ampar som hade samma ben config.

Och det visade sig att båda var bättre på att räta upp triangelvågen vid högre frekvenser än den sunkiga LM324.
Allra bäst var LF347, men även MC3403 var mycket bättre än originalet.
Som jämförelse så var jag tvunget att skruva upp frekvensen till ca30Khz med LF347 kretsen
För att få ut en lika ful våg som LM324 genererade vid ca 3kHz!.

Senast redigerad av Fagge 30 december 2008, 11:10:07, redigerad totalt 1 gång.
Det är säkert inget större fel på don cellerna, dock får man ju som vanligt med kinesgrejor räkna med att dom är överspeccade och det är ju inte exakt sanna celler som tex DeWalt använder från A123 Systems, men samma huvudsakliga kemi.Fagge skrev:Meduza: Helt klart, frågan är hur mycket kvaliten skiljer mellan dessa battericeller?. Vågar man köpa sådana ifrån någon kines på
ebay?
Det ser man ju även på speccen:
Rated Discharging Amperage: 20 Amps
Max Continuous Discharging Amperage: 40Amps
Maximum Discharging Current: 60 Amps
Detta för ett 20Ah-batteri, dvs det är max 2C strömuttag konstant,
detta till skillnad från A123 Systems celler som är 2,3Ah celler som är ratade för 70A konstant och 120A Peak, dvs ca 30C konstant strömuttag...
Men räcker 20A för dig så fungerar nog kinespacket bra, priset är ju "något" lägre...
Ja, om man nu ska plöjja ner massa pengar i batterier, så är det väll lika bra att lägga till ytterligare lite till, för att garanterat få riktiga grejer.
Och då ligger Dewalts 28V pack bra till verkar det som.
Dessa verkar finnas för 79$ på ebay.
8st sådana parallellkopplade borde få snurr på bajken med riktiga 18Ah.
Och varför inte använda packen precis som dom är, med sina inbyggda BMSer!?.
Bara att tillverka hållare för varje pack.
Man får väll också sätta en kraftig diod i serie med varje batteripaket, innan parallell kopplingen. Annars är det väll risk att det börja flyta strömmar mellan packen om inte alla håller exakt samma spänning!?.
Och man borde ju klara sig med en laddare som laddar ett batteri i taget.
Genom litet elektronik & ett lass reläer som skiftar till nästa batteripack när batteriladdarens OK-status lampa tänds!?.
Aja, man får väll avvakta lite tills det börja bli varmt ute, & då kanske dessa har sjunkit ytterligare i pris.

ps. Jag har ytterligare en lika dan motor till liggandes nu.
Så det är inte omöjligt att det kan dyka upp en version 2 av cykeln, som borde bli roligare!.
Och då ligger Dewalts 28V pack bra till verkar det som.
Dessa verkar finnas för 79$ på ebay.
8st sådana parallellkopplade borde få snurr på bajken med riktiga 18Ah.

Och varför inte använda packen precis som dom är, med sina inbyggda BMSer!?.
Bara att tillverka hållare för varje pack.
Man får väll också sätta en kraftig diod i serie med varje batteripaket, innan parallell kopplingen. Annars är det väll risk att det börja flyta strömmar mellan packen om inte alla håller exakt samma spänning!?.
Och man borde ju klara sig med en laddare som laddar ett batteri i taget.
Genom litet elektronik & ett lass reläer som skiftar till nästa batteripack när batteriladdarens OK-status lampa tänds!?.
Aja, man får väll avvakta lite tills det börja bli varmt ute, & då kanske dessa har sjunkit ytterligare i pris.


ps. Jag har ytterligare en lika dan motor till liggandes nu.

Så det är inte omöjligt att det kan dyka upp en version 2 av cykeln, som borde bli roligare!.
