Snabbt bygge, hoppa över diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kraco

Snabbt bygge, hoppa över diod?

Inlägg av Kraco »

Heybaberiba.

Här kommer jag med en av mina dumma frågor... Men jag håller på att bygga en väldigt snabb grej för att testamin harmony fjärris på htpcn.

http://www.lirc.org/receivers.html

Jag har alla komponenter för att bygga föregående, utom dioden... Jag har slarvat bort låddan med dioder i och jag orkar inte åka 5 mil för att köpa en.

Kan jag skippa den, eller brinner spänningsregulatorn upp då?
"D1 protects the circuit from the negative voltage that is usually on the RTS pin. The LIRC driver will change the serial port settings on initialization so that the circuit will get the necessary positive voltage."
// Kraco[/quote]
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej det gör den inte, men det kommer antagligen inte att fungera heller...
Sedan så saknas det in kondensator mellan R1 nedre del och GND, den kondensatorn fungerar som tank och krävs för att det hela skall fungera korrekt (under förutsättning att hans angivande av IN och OUT på 7805 är korrekta (fult och korkat ritat).
Kraco

Inlägg av Kraco »

Hm, typiskt. Vart fasen kan man få tag på en lämplig diod lite snabbt då...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Slakta valfri apparat, garanterat alla apparater innehåller en diod någonstans, i stort sett vad som helst duger.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Visserligen, hade en bilstereo som fronten är stulen till här på skrivbordet, slaktar den.

(Ja, jag vet att det låter konstigt att fronten är stulen... Men de blev förmodligen avbrutna mitt i brottet)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kanske skulle kunna funka med en LED om du har en sån liggande.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Njae, antar att spänningsfallet över en sån skulle bli för högt. Funderade på det först... Hursomhelst har jag byggt ihop grejerna nu, funkade lustigt nog på min vanliga dator, men inte på htpcn. Kan iofs ha något att göra med att det är en strykare på att com porten på andra datorn orkar driva den, använde en 78s05 istället för 78l05, kanske kräver lite mer... Suck för sånt här :(

Edit: Jag provar löda på en extra konding före spänninsregulatorn som limpan sa... Återkommer med resultat

Edit2: Blev mycket mycket stabilare (fjärrkontrollsinlärning i winlirc fungerar felfritt på vanliga datorn nu) _men_ det fungerar fortfarande inte på htpcn... Den får signaler om man visar rådata, men programmet tycker inte att datan är "consistent" nog... hmm, får vänta tills jag får en bättre regulator helt enkelt
Skriv svar