Sagitta multimeter med USB interface

Användarvisningsbild
Volny

Sagitta multimeter med USB interface

Inlägg av Volny »

Hittade denna multimetern: http://www.sagitta.se/matutr2.php#anchor60642 hos sagitta.

Vad tror ni om detta?

Trevligt med USB anslutning

De sade att man kunde ställa in samplingstiden till 120ggr/minut.
Andra billiga jag sett har haft 60/min.

Pris: ca 840kr inklusive moms och frakt
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en billig standard multmeter som efter en väldigt enkel ändring nu har 480gg/min i sampling. Tror den kostade 50:- eller så. Vanliga brukar ligga runt 2.5 samples/s.

Behöver man USB och koppling till dator för loggning eller liknande så visst men det är i alla fall inget som jag använder mig av.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Min köplust skulle variera med tillgången på dokumenterat mjukvarugränssnitt (API) också. Att vara låst till tillverkarens applikation duger inte långt.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Henry - Samplingstiden jag skrev om är för loggning till datorn. btw, vad var det för ändring du gjorde?

Blueint - Håller med, jag har testat mjukvaran som följer med kjell's multimetrar och den är inte direkt perfekt, men man kan iaf exportera värden till excel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och sen fungerar inte Excel för att det senaste viruset är ute och din version är inkompatibel. Och när du fått igång det suger Norton virus ut den sista sucken ur processorn :P

Tacka vet jag export till csv fil utan bloatOS ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"..för loggning till datorn"

Ja jag tänkte det nog var det som menades. Vet inte om det är mjukvara eller hårdvara som styr det hela men att det multimeterna så hade det kanske gått att mixtra med den efter lite databladstuggande, om inte mjukvaran i datorn hade brytt sig om man ändrat detta i multimetern. Hade det varit mjukvaran så hade det nog varit en hel del svårare.

För att öka uppdateringsfrekvensen på en vanlig enkel multimeter, men ibland även i dyrare beroende på uppbyggnad, så får man kolla upp A/D omvandlaren som används om se det går att ändra klockans hastighet i den eller ej. I en billig enkel så är det bara att ändra en konding eller en resistor för att öka hastigheten lite. Går man dock över en viss hastighet så fungerar inte nollställningen men då får man ändra även någa andra komponenter eller dra ner frekvensen lite.
Skriv svar