Coilgun

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Gör alla mina 3D designer med 3dsmax, för att få det till en .gif animering var jag dock tvungen att använda något shareware program som lämnade den där fula watermarken :)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Skulle de inte vara bättre med 2st dragandes fjädrar istället så kan du ha en på varsin sida ifall du gör magasinet lite längre eller kortar ner projektilen så du kan få plats med dom, så du slipper ha nått som sticker ut när magasinet är fullt? Dragfjädra med krockar har jag sett att de finns på biltema.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Utan tvekan blir det nog snyggare, dock så har 'staven' en funktion, du ser hur ungefär hur många projektiler du har kvar.

Projektilens längd kan inte ändras p.g.a att spolarna redan är lindande och jag vill ha dom lika långa, magasinet kan göras längre dock måste allt runtomkring göras om det blir så. Blir även mer jobb om jag ska få in dragande fjädrar utan att göra det instabilt, nuvarande design har ju långa neråtstickande bitar för stabilitet, utan dom glidandes mot "ytterväggen" så fastnar det väldigt ofta.

Men vem vet, v2 på magasinet om jag inte blir nöjd kanske..
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Kommit en bit på magasinet nu, behöver fortfarande bocka toppen och fästa ihop allt ordentligt.
Bild
Fjädern verkar lite stark också, tar cirka 5-10 kilos kraft för att trycka ihop den halvvägs.. :P
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Behöver fortfarande byta fjäder, på tok för stark, sen ska jag kapa ur en öppning på toppen så det blir lättare att trycka i mer projektiler.
Bild
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Coilgun

Inlägg av Bonehead »

Fortsätter med den coilgunen jag gör för som 'eget projekt' till skolan, geväret får ta en paus. Jag har lite svårt att tygla mig själv när jag får tag på smältlims pistolen, blir väldigt lätt för mycket.. :lol:

Multimeter(köpt av squiz3r) slaktad och sammanfogad med elektronik lådans lock:
Bild

Spole med gängstav för skjutpositions inställning:
Bild
Bild

Prov-passning av all elektronik:
Bild
Bild

Efter slipning så är den i princip färdig:
Bild
Bild

Håller på och laddar upp en video när den där spolen används och ska fixa en med den 'power supplyn' också.

//Edit
Videos!
http://s307.photobucket.com/albums/nn29 ... m_0005.flv
http://s307.photobucket.com/albums/nn29 ... t=Film.flv

//Edit2
Kunde inte hålla mig.. Fick hem lite fjäderstål från conrad, böjde till en magasin fjäder, lite svag så ska prova med dubbla... Nu slipper man bulten på undersidan!
http://s307.photobucket.com/albums/nn29 ... m_0001.flv
Senast redigerad av Bonehead 28 augusti 2009, 10:18:43, redigerad totalt 1 gång.
woxxey

Inlägg av woxxey »

Mycket snyggt, specielt lådan och magasinet :tumupp:

Om det inte är för mycket jobb med det så är jag nyfiken på lite mer detaljer. Skulle du kunna skriva ut lite av följande?

Spole: Diameter, längd, trådens tjocklek
Rör: yttre & inre diameter, köpt var? (letar själv efter en vettig pipa, sugrör känns inte tillräckligt stabilt)
Projectil: Diameter, längd, material
Resultat: Går igenom kartong eller kola burk eller något?
Kondensatorer och switching hade du lagt in i filmen såg jag
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

woxxey skrev:Mycket snyggt, specielt lådan och magasinet :tumupp:
Tackar :)
woxxey skrev: Om det inte är för mycket jobb med det så är jag nyfiken på lite mer detaljer. Skulle du kunna skriva ut lite av följande?
Med nöje! Spolen är av 1.4mm tråd. Spolen är cirka 43mm lång och ytterdiameter på 45mm. Röret är ett 16 VP rör, dvs ytterdiameter = 16mm. Väldigt stabilt men dom tjocka väggarna(2mm) försämrar effektiviteten. Finns i vilken välsorterad byggaffär som helst(k-rauta, jula, clas ohlsson osv ..)

Projektilen är någon bult jag kapade isär. 12mm diameter, 61mm lång, osäker på exakt vilken sorts metall det är.
Kan inte säga så mycket om resultatet då jag inte hunnit prova så mycket. Projektilen är ganska stor dock så den mosar nog bara burkar, tror inte det ska vara några problem att skjuta igenom en kartong. Kan prova och ladda upp en ny video inom någon dag.

Håller även på med en "ballistics pendulum" så att jag ska kunna mäta hur fort projektilen kommer ut genom pipan.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Fick äntligen tummen ur och arbetade på lite elektronik.. Bygger på 555 kretsen jag använde tidigare fast mycket mer ström till basen(22ohm istället för 56ohm på output från 555'an) på effekttransistorn samt mycket större transformator(120VA jämfört mot 6.6VA..).

Trafon skriker rätt duktigt, tillräckligt för att det ska irritera öronen. Har inte kört med kylfläns på transistorn i detta test men den verkar inte bli särskilt varm ändå, kan nog pressa igenom lite mer kräm med en darlington koppling(tror inte transistorn bottnar). Batterierna är rätt trötta där också, cirka 1.4V styck..
Senast redigerad av Bonehead 28 augusti 2009, 10:15:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

En liten update igen .. Har börjat sätta ihop den stationära laddaren till coilgunen, så man slipper slösa batterier när man ändå bara sitter i rummet och testar.. Det är en 12A likriktare med lampa som motstånd för att inte dra huvudsäkringar, med 75W lampa bör den ge en startström på ~6A. Laddar upp en 3300µF kondensator till 320V på några sekunder.
BildBild
Lådan kanske känns igen från tidigare.. Var lat och ville inte göra en ny, hade ändå den här färdig strippad från grejjer. Funderar på att sätta in en nyckelbrytare i det större hålet, för lite högre säkerhet..

BildBild
Inkluderade även en liten 12V trafo för att driva LED's/kylfläkt(inte installerad än) och eventuell framtida elektronik.

Har inhandlat thyristorer och testskjutit geväret med ett steg, ska till elfa om någon timma och plocka upp mer elektronik så jag kan aktivera andra steget någon dag..
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Lite nyare bilder:
Än så länge bara 1 kondensator och ett steg aktivt, den andra kondensatorn kommer sitta på "samma sätt" på andra sidan. Hittils presterar den 20m/s vid 320V och en 56grams projektil.
BildBild
Bild

BildBild
Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Häftigt projekt. Du verkar börjat få fart på kulorna, snart i klass med pilbössan jag hade som liten =)
En bit kvar till han norrmannen som startade Hydro och byggde en coilgun med kapacitet att hiva
iväg en 10 kg klump 10 mil, på 1920-talet eller nåt i den stilen. Ska bli intressant att se slutresultatet
av det här projektet.
Skriv svar