Några frågor från en smurf

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

ifan.... aja får väll be om ursäkt...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det tycker jag inte att du behöver göra. Men det kostar/skadar inte att leta i detta fallet.

Ett bra tips kan vara att läsa elfa faktarutor/sidor ibland.
Där står hur man omvandlar mellan olika storheter.
evert2

Inlägg av evert2 »

Buzz_40

Jag tycker du skall läsa nån elektronikbok för nybörjare, sen kanske man inte fatta särskilt mycket på en gång när man läser det (gjorde inte jag i alla fall - mer än typ "spänningsdelning") ........men lite......å man kanske dessutom får en bild av vad som är SVÅRT å vad som är lätt att själv att ta reda på osv......sen är det ju bra om man kan anpassa projekten lite till sin kunskap nivå.....sen finns det ju alltid lite olika DELAR i elektroniken man kan satsa mer eller mindre på.......
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

läsa nybörjarböcker har ja gjort. ja hittade en som hette elektronikskolan 1 grundbok. den va skitbra me bilder o bra förklaringar o allt ^^
men detta ska ja satsa på. ja kör me taktiken: friskt kopplat hälften brunnet ^^. men jag har letat o är stensäker på att dom inte har en trimkondensator på 10-40pF o de hadde inte kjell heller. villken bör ja ta? helst inte en för 100 spänn, eftersom ja me stor sannolikhet ändå kommer pajja alltihop ^^.
kan ja ta en 6,0–50 pF o hoppas på att ja inte bränner sönder skiten, elle ska ja sätta dit en skrivkondensator o få en fast frekvens?
o ja får ursäkta för mig. ja e lite trögstartad. o ja hadde faktist letet. men definitift inte tillräckligt bra...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det blir bra med 6-50pF.

Ingenting går sönder pga bytet.
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

va bra ^^
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Kan någon fixa ett filter emot ^^?
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

e de jobbigt? ja tycker vanliga smiles är jobbiga, eftersom, som någon har skrivit, det stör textflödet
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

aja.. hur so mhelst så har ja brjat me eagle. o ja tror ja förstår mig på det måttligt, men jag hittar inte en kondensatormikrofon eller spolar. va heter dom? om man söker på kic så hittar man en me 4 anslutninger, o om man söker på coil så hittar man bara en massa trimspolar...
o så hittar ja inte antenn och "jordad kabel" (elle va man nu säger)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ligger inte spolar under "rcl"?
Resistorer, Kondensatorer och spolar skulle jag tippa på ligger under den iaf.
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

ok. det funkade ^^ tackar
men då va de bara mik, jordad, o antenn kvar *suck* aja... får väll fixa de imorrn
hmm... nu kom ja på ett nytt problem. man ska ju koppla in plusspolen däruppe. men var ska minuspolen vara? ja mena, de måste väll vara en sluten krets on nått ska funka? eller e det jordaren är till för?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Osså var det ^^ igen..... :D

Plus-spole har du ingen, men kanske en pluspol.
Du har ju batteriet klart och tydligt längtst till vänster på batteriet. Vad är problemet?

Antennen sätter du vell smidigast ut som en läs anslutningspunkt.

Rota runt i alla bibliotek i Eagle så kommer du hitta drösar med lämpliga punkter.
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

oj. ja länkade till fel, förut. de skulle vara http://www1.shellkonto.se/icom2002/fmsa ... smitter/2/
slimy
Kontakt:

Inlägg av slimy »

egentligen så får man väl inte sända hur som helst på 88-108MHz va? fast det kanske är det som är det roliga..?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

slimy: utan amatörcert får du inte sända på någon frekvens med hemmabyggd utrustning. Och nej, man får inte heller sända på rundradiobandet med en köpt sändare heller om man inte har specialtillstånd till det. Typ de ända frekvenserna du får använda utan cert är 27MHz och 446MHz, 4W resp. 0,5W.
Skriv svar