Obelastad Lm 3886

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornen

Obelastad Lm 3886

Inlägg av bjornen »

Hej.
Håller på med ett gitarrförstärkarbygge.Tanken är att driva 2 st högtalarlådor med varsin Lm3886.
Försteg och båda LM 3886:or skall placeras i ena högtalarlådan för att
kunna användas ensam vid vissa tillfälle.Nu till frågan......
Kan man låta den 3886:an som inte används till den andra lådan bara vara
igång utan att driva någon högtalare?Tar den skada av att inte ha någon last?På rörstärkare med uttrafo är det ju inte så bra utan högtalare inkopplad. :?:
/Björn
peter555

Inlägg av peter555 »

Det går bra. Det borde gå att bryggkoppla förstärkarna om du inte har för hög matningsspänning och för låg högtalarimpedans också.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Precis! Jag skulle inte våga bryggkoppla vid en impedans mindre än 8ohm.
Med bryggkoppling och 8ohms last ser varje chip 4 ohm...
bjornen

Inlägg av bjornen »

Hej och tack för svar.
Min tanke är att efter volympotten parallellkoppla 3886orna ingångar och dra deras
utgångar till separata lådor.Vill jag bara använda ena lådan så om jag förstått det rätt bara att dra ur högtalarkabeln.
Jag sitter med två av chipamps röda kort och v+ v- är 35v olastat.
Lådorna som skall drivas är två 12" ..8ohm i vardera lådan.
Hade inte tänkt på nån bryggkoppling bara två enkla steg som delar samma insignal.
/Björn
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag tror det kommer funka bra! :)

Med korten från chipamp.com så körs chippet ickeinverterat. Det ger en mycket hög ingångsimpedans!
Undrar om det inte var bortåt en MΩ...
Två chip parallellt ger halva impedansen, vilket fortfarande är en lätt last!

Hade chippen körts inverterat hade du fått en bra mycket lägre ingångsimpedans, så då hade du troligtvis behövt en ingångsbuffert!

Bra att du kör ickeinverterat och slipper sådant :)

Jag kan inte mycket om gitarrer, men vad har du för förstärkare mellan gitarren och förstärkaren?
Gitarrens utsignal är alldeles för svag för att kopplas till förstärkarchippet direkt, men det vet du säkert!

Vad du än har för apparat så är jag övertygad om att den kommer att kunna driva två LM3886 i ickeinverterat mode :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

mr.olle.norell skrev:Precis! Jag skulle inte våga bryggkoppla vid en impedans mindre än 8ohm.
till och börja så är högtalarna inte 4 eller 8 Ohm resistiv impedans - utan en med frekvensen kraftigt varierande komplex impedans från kanske 60 Ohm (paralellresonans) till 2 Ohm (serieresonans) för en 4 Ohms högtalare.

mät med Ohmmetern på högtalarspolarna så vet du högtalarnas lägsta impedans de kan uppnå - dom kan inte gå lägre än så hur illa de än arbetar.

är dom runt 7-8 Ohm resistivt så kan du parallellkoppla ett par stycken utan risk på ett 4 Ohms steg, men är dom 1-2 Ohm så kanske de istället skulle seriekopplas till ett 4 Ohm-slutsteg.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag har absolut inte sagt att ett högtalarelement är en enkel vanlig resistiv last!
Jag håller precis med dig att det förhåller sig som du skriver!
Det här är ju ganska komplexa saker som man kan gräva riktigt djupt i!

"Reistance is futile, but impedance is more complex" eller hur? :)

Jag håller fast vid mitt uttalande: -Jag skulle inte våga bryggkoppla vid en impedans mindre än 8ohm.

En LM3886 driver en 8Ω last alldeles utmärkt! 4Ω går bra med, men jag skulle inte våga lasta ner mycket mer!
Vid en eventuell bryggkoppling med två chip (lite off topic efter som att bjornen inte ska koppla så), så "ser" varje chip halva lasten!
Är lasten 8Ω så jobbar varje chip med 4Ω.
Skulle du då lasta förstärkaren med 4Ω last så ser varje chip bara 2Ω. Det är inte ok för en LM3886, så antingen blir den varm, och kanske bränns, eller så kanske den räddas av skyddskretsarna :P

Men 4ohms steg, menar du ett steg som kan driva 4ohm som tyngst?

ps. Nu har jag skrivit 4Ω last för att du inte ska tro att jag tror att högtalarens impedans är konstant! :)

pps. Det kan vara bra att dimensionera en förstärkare så att den klarar av att driva högtalaren vid dess lägsta ställe på impedanskurvan!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

+-35V och 4 ohm nominell impedans är nog bara att glömma för LM3886 om man inte vill ha tjuvaktivering av skyddskretsarna :) 2 parallellkopplade klarar det nog däremot. Så med 4 st i brygg-parallellkoppling så kan man nog driva en 8 ohmshögtalare bryggat.

8 ohm per chip lär nog gå bra och att göra som OP:n tänkte, att låta ena vara obelastat vid användning av endast en högtalare ska inte vara något problem alls!

Problemet med rörsteg brukar vara att då rören endast leder i ena riktningen och man har utgångstrafon så kan det bli höga spänningar och överslag om man klipper steget eller om det börjar självsvänga.

Endast feldesignade transistorsteg skulle kunna ha problem med obelastade utgångar.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

LM3886 high power solutions:
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf
Men nu var det ju kanske inte det bjornen fiskade efter :)

Om någon skulle driva flera chip parallellt så är det viktigt med matchning av komponenter!
Motstånd som styr förstärkning t.ex. Annars kan steget brinna upp om man har otur :o

Nu när du är gitarrist och kanske kommer i kontakt med rörförstärkar så tänkte jag nämna att du inte får köra förstärkaren utan last. Högtalare alltså!
Rörförstärkare kan då börja självsvänga, och det bildas farliga oönskade spänningar som kimmen skriver.
Nu kanske man inte brukar koppla bort högtalaren, men ändå :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Oj, det var inte meningen att det skulle bli upprört :oops:

Med 4 Ohms-steg så avsåg jag steg avsedd för typisk 4 Ohm-hötalare vilket i praktiken att slutsteget kan handha runt 1.5 - 2 Ohm resistiv last som sämst med tillräcklig kvalitet - ett slutsteg avsedd för 8 Ohm högtalare har i regel inte strömkapacitet dimensionerad att kunna köra 4 Ohm högtalare (med 2 Ohm resistans) med full effekt - även om många slutsteg är väldigt strömstarka även där.

Min intention med inlägget var att om man mätte högtalaren resistans (på alla elementen) och ser till att högtalarnas totala resistans i högtalarkopplet var lägst halva och helst omkring området i resistans slutsteget var designat för, så är man på den (väldigt) säkra sidan för slutsteget.

Att ha en viss resistans är också väldigt bra ur stabilitetssunpunkt - att ha väldigt låg resistans mot reaktiva delen i högtalaren kan driva även ganska väldesignade slutsteg till oscilleringens kant...
bjornen

Inlägg av bjornen »

Oj...tack för gensvar.
Någon frågade....det är en hybrid med rör i försteget en VOX.
I orginal sitter där en Tda 2050 som slutsteg,denna är bytad mot en
lm 3886 i nuläget.Bygger på en låda till att driva separat med en lm 3886
till.Orginaltrafon är lite klen att både driva elektronik och två lm 3886 så
därför blir det separat trafo och nätdel till dom två kretsarna nu när jag bygger om.
I schemat på chipampens ingång sitter där ett motstånd på 1k men jag har sett
ett exempel med en elyt på 3,3-4,7 mf i serie med detta motstånd.
Bör jag ha denna konding (kondingar) jag splittar ju insignalalen till två
lm3886.Räcker det med en eller bör jag ha en konding till varje 3886a?
/Björn
Skriv svar