Hotwire flygande vinge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket läckert! :tumupp: :tumupp: :)

Bra idé med mallen för att skära ut profilen.
Jag måste helt klart prova att bygga en sånhär någon gång. :D

Måste bara fråga: Vad är det för låt i filmen? Gillade den väldigt mycket.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg på någon annan film att du verkar använda ett 2.4GHz system, överraskad över dess räckvidd. Filmen om den tråkiga krachen så verkade det som om du både vara långt borta och högt upp?
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Henry skrev: 2.55 glömde du bort att det stod någon där eller du hade koll? :)
Det var meningen att flyga förbi personen i fråga inte på honom, vinden och avståndsbedömningen var inte riktigt på min sida. Stackars Fritzell :oops:

Walle skrev:Ca 120cm, standard Zagi-spann Beror väl på att skivorna är 60 cm breda?

Det är kul som attans att flyga inomhus! Med en sån här modell blir även en gigantisk sporthall ganska liten

Det är rätt kul att se hur alla andra modeller snabbt tar mark så fort vingarna kommer upp i luften, det är ingen som vill riskera att krocka med dom!
Hehe jo 120cm blir jo perfekt :D Men att ni drog upp dem i en sporthall är berömvärt (eller galet) Måste mest ligga i sväng hela tiden kan jag tänka mig.
Jo jag kan tänka mig att de andra piloterna stack ner illa kvickt, fullkontakts combat med ett profilplan mot en vinge skulle inte vara så klokt.
Vad för motor och prop körde ni på dessa 120cm vingar?

JimmyAndersson: Det är en OC remix av Disco Dan - Mega man 2 BoubbleMan (funked up remix)
Riktigt bra musik måste jag påstå 8)

Henry: Jo jag kör enbart med 2.4GHz system. Jodå det är "full" räckvidd, jag har flugit ungefär 3 kilometer bort med det utan problem.
Den film du pratar om (http://www.youtube.com/watch?v=OWlBKGy9KMY) så hade jag en stor byggnad mellan mig och flygplanet (helt mitt eget fel) och dessutom försämras 2.4GHz bandet räckvidd gärna av vattenånga och snabbt stigande varmluft :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag hoppades på att "film" skulle betyda "in flight video" med kameran på flygplanet. Hoppas det kommer i ver. 2
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Jävlar vilket habegär det där födde, var sjukt länge sen jag höll på med radiostyrt och då vart det nästan inga flygplan alls. Hur mycket kostar kalaset, bortsett från kontrollen? Finns det möjligtvis någon mer utförlig såhär gör du guide på internätet som du kan rekommendera?
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Vad använder du för tråd, och dimension när du skär friggo? Jag har provat lite me kanthal men fick inte tillräckligt med värme för att det skulle bli bra.
Vad använder du för nätaggregat?

//ALexander
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

dadde skrev:
Walle skrev:Ca 120cm, standard Zagi-spann Beror väl på att skivorna är 60 cm breda?

Det är kul som attans att flyga inomhus! Med en sån här modell blir även en gigantisk sporthall ganska liten

Det är rätt kul att se hur alla andra modeller snabbt tar mark så fort vingarna kommer upp i luften, det är ingen som vill riskera att krocka med dom!
Hehe jo 120cm blir jo perfekt :D Men att ni drog upp dem i en sporthall är berömvärt (eller galet) Måste mest ligga i sväng hela tiden kan jag tänka mig.
Jo jag kan tänka mig att de andra piloterna stack ner illa kvickt, fullkontakts combat med ett profilplan mot en vinge skulle inte vara så klokt.
Vad för motor och prop körde ni på dessa 120cm vingar?
Sporthallen är förvisso stor, men lite galet är det :) Men roligt!! Men visst blir det sväng mest hela tiden. Man flyger i princip enbart varv efter varv åt ett håll.

Jag kommer faktiskt inte ihåg vad vi hadde för motor och snurra, mer än att vi körde inrunners.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Snyggt bygge!

Ranstam: Ett tips är att pröva med migtråd. Har hört att den lokala glasfirman använder det som värmetråd när de bockar plexiglas.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Dadde, snyggt!

Ranstam, vanlig kanthaltråd är inte optimalt, utan att man bör ha nikromtråd som har högre motstånd än kanthal.

Jag köpte en rulle nikromtråd på ebay för något år sedan och har iofs bara testat att skära smågrejor än för att se att tråden var ok. Flera källor på nätet ger riktvärdet 1W per tum tråd. Jag följde detta och körde med följande;

P = 5,5 tum tråd * 1 W = 5,5 W
I = sqr(P/R) = sqr(5.5 W/7.5 ohm) = 0.86 A
U = R*I = 7.5 ohm * 0.86 A = 6.45 V

Med ställbart labbaggregat är det lätt fixat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

3Km? Inte dåligt alls bra längre än jag trodde. Personligen har jag dock sneglat på 35MHz så slipper man dessa problem men skall ändå ha samma räckvidd, speciellt om det är lite buskar ivägen eller dylikt så går signalerna lättare igenom. Visst man har dock en stor antenn framför sig och på planet men det är smällar man får ta.

Men 3Km, vad var uteffekten på videolänken då? Mer än 10mW?

Härliga videor du lagt upp, blir ju extremt sugen på att sätta ihop något. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men, om jag fattar det rätt så har du trådlös kamera på flygplanen (i FPV filmerna) som du styr efter? Vad är det i så fall för kamera? Jag köppte en sån trådlös "minikamera" LÄNK på kjell och company som jag tänkte ha till sånt här, men det sket sig, den har en räckvidd på 100m fri sikt, har inte testat den i luften, men om jag är inomhus så fungerar den inte på typ 4-5m avstånd om jag har en liten vägg emellan :(
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det här har vanlig kamera på sig!
http://www.mikrokopter.de/ucwiki/
ondisc

Inlägg av ondisc »

Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Som sagt, riktigt skickligt bygge, som jag hade möjlighet att få följa i verkligheten :).
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hittade DENNA, 1000mW (1w) output :D. Den är på 2,4GHz, så jag borde kunna använda den med den mottagaren från kjell som jag har nu?
Skriv svar