"Power Over Ethernet" + nybörjarproblem = HJÄLP!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

netrunner skrev: OK. men det är orginal agget som jag kör på och utan PoE så trivs dom som fina fisken. Kan det vara så att:

1. Min DC-DC krets inte alls uppskattar "hackad DC"?
2. AP förvänatrsig att få "hackad DC" och plir sur när den inte får det?

Jag fattar ingenting...
Kör du alltså originalagget till din AP, fast 2 st. seriekopplade?

Är du säker på att du vänt spänningsregulatorn rätt? Om du vänder den fel så blir det kortslutning, och då kan det mycket väl brumma från spänningsaggregaten!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

danei skrev:1 är möjlig
2 tror jag inte alls på

Funkar det utan regulatorn? Har du testat med långa sladdar och standard nätdelen?
Ja, aggen är dom som är orginal, det är bara det att jag seriekopplar dom för att få 24V istället för 12V.

Tänk om det är detta som jag inte skulle ha gort. Om du sitter "ur fas" (kan dom det?) har jag pajat något nu?

Sladden till AP:n ska vara vanligt TP-kabel ca 60m (kanske mer) och jag är rädd för att det är för långt för att överför dom "vanliga" 12V...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Schnegelwerfer skrev:
netrunner skrev: OK. men det är orginal agget som jag kör på och utan PoE så trivs dom som fina fisken. Kan det vara så att:

1. Min DC-DC krets inte alls uppskattar "hackad DC"?
2. AP förvänatrsig att få "hackad DC" och plir sur när den inte får det?

Jag fattar ingenting...
Kör du alltså originalagget till din AP, fast 2 st. seriekopplade?

Är du säker på att du vänt spänningsregulatorn rätt? Om du vänder den fel så blir det kortslutning, och då kan det mycket väl brumma från spänningsaggregaten!
Ja, som jag tänkte så skulle jag bara ta båda orginal aggen och sätta i serie vid switchen. Vid AP:n sätter jag DC-DC kretsen och det är allt.

Jo, det är AP:n som brummar.

Jag har mätt på kontaken och den ger 12V ut så...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Med den senaste informationen tycker jag att det låter som om AP:n vill ha oreglerad 12V AC, och sköter likriktning, glättning och spänningsreglering internt.

Hade du förresten tänkt driva 2AP, med dom seriekopplade aggregaten?
Det kommer inte att fungera, eftersom du kommer att bränna bort lika mycket effekt som kommer från ett aggregat i spänningsregulatorn.

Du har inte tillgång till ett oscilloskop? I så fall är det ju bara att kolla hur spänningen ser ut.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

12V DC? det är du säker på?

Har du testat att helt enkelt köra med ett agg, ingen regulator, via TP-kabel?

Jag tror faktiskt inte APn är så himla känslig för lite drop...

Jag kör så för att ge ström till ett adsl-modem, visserligen bara c:a 15m kabel men ändå...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

netrunner skrev:
danei skrev:Jag tror att det inte är en glättad DC. Testa att mär AC spänningen. Den ska vara noll. Även under lite belastning.
Jaha...
Utan belassting så får jag 36V "Vac", och ...
...32V med last...

Vad betyder detta. Har jag köpt den enda AP:n som bara vill jobba när den får ful-ström?
Om ovanstånde mätning är korrekt så ger ju varje agg. ut 12V oreglerad AC.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Schnegelwerfer skrev:Med den senaste informationen tycker jag att det låter som om AP:n vill ha oreglerad 12V AC, och sköter likriktning, glättning och spänningsreglering internt.

Hade du förresten tänkt driva 2AP, med dom seriekopplade aggregaten?
Det kommer inte att fungera, eftersom du kommer att bränna bort lika mycket effekt som kommer från ett aggregat i spänningsregulatorn.

Du har inte tillgång till ett oscilloskop? I så fall är det ju bara att kolla hur spänningen ser ut.
"AP:n vill ha oreglerad 12V AC, och sköter likriktning, glättning och spänningsreglering internt"
Jo, när du säger det så... MEN det står ju på... *snyft* det som så så bra ut...

Hur mycket bränner DC-DC kretsen "eldar" dom upp alla kraft som inte behövs för att få ner späningen? Jag HAR LÄST DATABLADET men fattar inte vad som är "spill", bara att dom skulle gilla 24V - 12V...

*kollar i fickorna* nä jag har inget oscilloskop, vill ha men har inte råd/platts...

tack i alla fall ... ska jag geupp nu?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Prova o mata dina 60m utan spänningsregg med en nätdel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

netrunner skrev:Hur mycket bränner DC-DC kretsen "eldar" dom upp alla kraft som inte behövs för att få ner späningen?
japp
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

EDIT: dubbelpost
Senast redigerad av danei 7 februari 2005, 10:14:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Prova att bara koppla in AP:n direkt, utan någon spänningsregulator. Blir spänningsfallet i kablarna för högt så kanske AP:n inte startar, men den borde inte ta skada tycker jag.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

"Prova o mata dina 60m utan spänningsregg med en nätdel."

Jo det får jag göra, men det får bli på måndag. Nu känns det ganska trisst att det som skulle ha fungerat utan att man försöker trixa till det kan rädda mig... :( men men

Tack för hjälpen i alla fall alla :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hedis skrev:Prova o mata dina 60m utan spänningsregg med en nätdel.
Testade detta i fredags i alla fall och jag fick en förlust av 0,5V över ca 60m. Förvånansvärt lite tyckte jag och med tanke på allt glapp jag har i kopplingarna!

Idag har jag minskat kopplingarna och lött dom. Nu får jag en förlust på 1,5V och inte har jag några fullödningar inte. Antar att detta beror på oxid på dom kalbar/kontakter jag har nu?

MEN! När man ansluter AP:n så "bootar" den fint (hurra va glad jag var!), kopplar man ur den och in-den, då "buggar" den och vill inte starta!

Beror detta på att det ... inte vet jag vad detta beror på! Någon som har ett förslag?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

De olika spänningsfallen i ditt kablage kan ju bero på hur mycket ström AP:n drog när du testade den.
Ju mer ström AP:n drar för tillfället, ju större spänningsfall blir det i kablarna.
Skriv svar