Jag tror att ni kan hjälpa mig med det här problemet. Det borde finnas en och annan programmerare här, någon borde kunna hjälpa...
Jag ska göra ett snake-liknande spel i C som en exemination i en C-kurs. Jag har gjort allt utom grafikdelen och tänkte använda Allegro (länk: http://www.talula.demon.co.uk/allegro/) för detta men jag har problem med att länka ihop det med Code Blocks. Jag har laddat ner det (härifrån: http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=168871 klicka på filen allegro-mingw-4.2.2.zip) och enligt instruktionerna som följde med samt ett gäng googlingar har jag kopierat dll-filerna till System32-mappen, kopierat alla filer i mapparna lib och include till motsvarande mappar i Code Blocks, jag har med "#include <allegro.h>" i main.c filen, jag har länkat allegro genom att i CodeBlocks-menyn Settings/Compiler and debugger/Linker settings fylla i följande:
lalleg
lkernel32
luser32
lgdi32
lcomdlg
lole
ldinput
lddraw
ldxguid
lwinmm
ldsound
i fönstret "Other linker options". Men det verkar inte funka, jag får felmeddelandena:
mingw32-g++.exe: lalleg: No such file or directory
mingw32-g++.exe: lkernel32: No such file or directory
mingw32-g++.exe: luser32: No such file or directory
mingw32-g++.exe: lgdi32: No such file or directory
mingw32-g++.exe: lcomdlg: No such file or directory
mingw32-g++.exe: lole: No such file or directory
mingw32-g++.exe: ldinput: No such file or directory
mingw32-g++.exe: lddraw: No such file or directory
mingw32-g++.exe: ldxguid: No such file or directory
mingw32-g++.exe: lwinmm: No such file or directory
mingw32-g++.exe: ldsound: No such file or directory
Verkar som att den inte hittar det jag länkar till, vad skall jag göra? ALL hjälp uppskattas, ju fortare desto bättre (borde frågat tidigare)
HÄLP: 2D Grafik med C (Code::Blocks v.8.02)
-
-
-