Byta håll på fläkt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kempe

Byta håll på fläkt?

Inlägg av kempe »

En liten fråga:
Min bror har köpt en fläkt som är tänkt att flytta varmluft från det lilla utrymme som hans kamin står i ut till rummet bredvid. Fläkten måste monteras i rummet bredvid (pga utrymmesbrist kring kaminen) men efter montering visar det sig att fläkten går åt fel hål...
Den blåser alltså in luft i utrymmet kring kaminen istället för därifrån.
Fläkten är en sån här http://www.kaminexperten.se/webshop.asp ... &imginfo=2

Frågan är nu, finns det något sätt man kan få fläkten att gå åt andra hållet? Har för mig att man inte kan ändra en växelströmsmotor utan att ändra i rotor el statorn. Bara att kasta ut den och försöka hitta en som gå åt rätt håll eller kan man göra något?

//Jesper
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Går det inte bara att vända på själva fläkten/motorn rent fysiskt?

/ Tompa
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Även om man skulle lyckas byta håll på motorn, så är bladen böjda vilket gör att man förlorar en massa energi om man kör den på andra hållet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vad där det för fläkt till och börja med - är det trumfläkt så kan du nog inte byta riktning även om du vänder rotationen, axialfläktar brukar heller inte gå att vända rotationsriktning om det inte är 3-fasmotorer och dessutom brukar aerodynamiken heller inte vara anpassad för omvänd flöde med buller och mindre kapacitet som resultat om man lyckas vända rotationsriktning.

likströmsfläktar ala. processorfläktar brukat heller inte gå att vända rotationsriktning.

230V-fläktar är nästa alltid skärmspolemotor på och dessa kan man inte byta riktning på hur man än önskar utöver att vända på själva motorn -
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hade detta gällt trefas hade det varit enkelt, men i detta fall
Sannorlikt inte utan att göra fysiskt ingrepp i konstruktionen.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=21247

"Om det är en virvelströmsmotor kan man väl göra det vid att vända statorn 180° om det går rent fysisk."
(Edit: Anm, detta gällde altså en typ av små, enfas asyncronmotorer)

Edit: xxargs han posta ett bättre svar medans jag skrev.

(som sagt så går det inte att reversera en trumfläkt genom att köra den baklänges, även en axialfläkt är som regel byggd för att fungera optimalt i en specifik riktning, såsom nämnts.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jag har samma "system" hemma, flyttar värme från kaminen till annat rum. Det sitter en sån där liten fläkt i väggen, men jag tycker inte det blir nån större skillnad. 60 m^3/h, det tar alltså en timme att byta luft i ett rum på 12,5 m^2...
I stället har jag en bordsfläkt stående på golvet i det "kalla" rummet som blåser kall luft efter golvet in i rummet med kaminen. Klart bättre luftflöde.
Kall och varm luft ska ju byta plats, så jag tror inte det blir nån större skillnad att blåsa in varm eller blåsa ut kall.
Detta är i källaren, och jag har ingen annan värme där så det kan vara ner mot 12 grader när jag börjar elda. Startar jag fläkten då följer det andra rummet med bra i temperatur, c:a 2 grader skillnad.
Dessutom har jag en fläkt till som blåser rakt på kaminen, det gör en hel del.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En sådan där liten plutt skyfflar inte mycket värme. Skall det hända något så ta ut ett brett rektangulärt hål mellan rummen och sätt en stadig tangentialfläkt där. Då kommer värmen att rörapå sig förutsatt att det finns en återströmingsväg för kalluften.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En mindre AC så handlar det om typ 280m^2 i timmen - 60 kubik/h räcker till att ventilera en garderob med en datorserver i ungefär...

och ju mindre temperaturskillad - ju mer luft måste flyttas om det skall bidra med värme.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För att dyliga fläktar skall göra någon nytta behöver kapaciteten ligga nånstans mellan 5-10 omsättningar/timma.
Skriv svar