Fick ett litet problem att lösa.
Är en vanlig magnet (liten men väldigt stark) som ligger på en kopparplatta. Då man lutar kopparplattan glider magneten givetvis neråt, men den glider långsamt och har ingen acceleration ( den accelerar kanske de första millisekunderna men sen har den konstant hastighet).
Så uppgiften är att ta reda på varför detta fenomenet uppstår, gärna ha med beräkningar och grejjs.
Jag tror att det även kan vara bra att förstå "Lenz lag", en ändring i magnetfältet inducerar en ström som motverkar denna ändring.
När det gäller den konstanta hastigheten så beror det på jämnvikt mellan tyngdkraften och den magnetiska kraften mellan magneten och virvelströmmarna. Jämför med en fallskärmshoppare.
Exakta beräkningar känns lite jobbiga att göra... skulle kunna tänka mig att man får dyka ner i Maxwells ekvationer och ställa upp en massa vektorsamband.
Har nu haft en lång redogörelse över fenomenet och det är många lagar som samverkar för denna kraften om jag förstod det rätt..
Induktionslagen, lenz lag, självinduktion, kraft på laddningsbärarna och elektromotorisk kraft pratade han om och en massa fina formler