Ja, då var man 15st bluetooth-moduler (class 2) rikare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ahh, det är så det är alltså :)
Tack! (både AndLi och CYR :D)

Dags o sova. Godnatt!

Imorgon blir det till o prova med µC.

Tanken var ju att bytta rs232->BT<-rs232 så uart:en på µC´n kommer vara upptagen utav datorn.
Frågan är om man skall bitbanga ut till dom eller försöka sig på ngt annat.
Någon som har några ideér? (i2c?)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag har en liknande tanke, att göra en RFCOMM -> RS232. Det är synd att det inte görs små billiga uC med dubbla UART för just sånt här (vad jag vet). Det blir väl att bit-banga. Möjligen skulle man kunna göra sig en UART i en liten CPLD och sätta bredvid :|
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bara så du vet har ATmega48 (88 om man vill ha mer minne) dubbla UART och kostar under 30-lappen på elfa. Men du kanske menade en µC med inbyggt RF-tjaffs?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns Fujitsu MB90F583, den har 5 UART, FLASH, RAM o en helvetes massa grejor inbyggd. På data-CD:n finns en komplett C-kompiler gratis, för att programmera den behövs en MAX232 och en serieport på PC:n.

Kostar en hundring.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

chille skrev:Bara så du vet har ATmega48 (88 om man vill ha mer minne) dubbla UART och kostar under 30-lappen på elfa. Men du kanske menade en µC med inbyggt RF-tjaffs?
Är du säker? Hittar bara en i databladet...
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Chille: Har verkligen mega48 två UARTS? Jag hittar ingen info om det.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Icecap:

Vart hittar man Fujitsu MB90F583 med den tillhörande skivan?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Johan.o: den tillhörande skivan kan du bara hitta hos Fujitsu i tyskland *suck* Finns inte ens uppgraderingar att ladda ner från nätet.

www.ebv.com är återförsäljare i sverige.

Jag är för tillfället MYCKET skeptisk till deras kompilator om man försöker köra avancerad C kod på den..
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

PaNiC:
Jag var säker på att den hade det. Men nu såg jag att den inte hade det..hmm.. undra det var för någon som hade dubbla UART:s då. Har något minne av att det skulle finnas någon lågprismodell med det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag får skivorna från EBV faktisk! Det är bara att ringa och beställa, då kommer den på posten. På Fujitsu i tyskland har jag en bra kontakt med en svenska som är tysk gift :-) så när det blir knas kontakter jag henne.

Men skivor osv. får jag från EBV.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

icecap: so far har bara ebv gett mig en gammal skiva och bara hänvisat till fujitsu.. :) nu tycker jag vi kommer lite OT

Har hon nån koll på buggarna i kompilatorn??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det konstiga är att jag inte har hittat några buggar alls!

Jag kör förvisso en ganska hårdvarunära programmering men jag kör ett projekt med extern 64Kb RAM + en tung FLASH-bank om 7Mb, inga problem. Minnesmodellen kör i compact mode.

Jag har inte kollat med henne av samma anledning, alltså att jag inte har hitta någon fel alls men just som jag skriver detta kommer jag på att dina problem med va_arg kanske beror på att de argumenter du vill ha kontakt med i minnesmodell huge blir long pointers och därmed behöver att skrivas ut som "%ul" och dylikt, alltså med long-tillägget i utskriftrutinen.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

chille skrev:PaNiC:
Jag var säker på att den hade det. Men nu såg jag att den inte hade det..hmm.. undra det var för någon som hade dubbla UART:s då. Har något minne av att det skulle finnas någon lågprismodell med det.
Den enda vad jag vet som har två UARTs är Mega128. Och den är långt ifrån billig :).
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

vad är "bit-bangning"?
evert2

Inlägg av evert2 »

Är det inte samma sak som att "polla".....alltså läsa av en ingång för exempelvis seriell kommunikation.......
Skriv svar