Bygga vindkraftverk!!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Miljödomstolen (eller kanske antimiljödomstolen) ska säga sitt ... :-x
Edit - stavfel
Edit - stavfel
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 14 december 2008, 13:59:09, redigerad totalt 1 gång.
jag behöver inte koppla till nätet jag kan ju koppla den till el värme patronen som vi inte an vänder för till fältet för vi har en berg värme pump.TomasL skrev:Turbinen behöver vara runt 6 m i diameter, för att du skall få ut erforderlig effekt.
Vilket innebär att du måste ha bygglov, såvida du inte bor ute på landet utan grannar.
3PN och 50HZ , då måste den kopplas till nätet om du inte har en likspänningsgenerator och efterföljande växelriktare.
då kan jag slippa koppla in den på nätet och kan använda till lite belysning om om man har en regulator
generatorn skal ha tre faser + N det innebär att den ska vara Y kopplad
Kod: Markera allt
L1 L2
\ /
\ /______PE+N
|
|L3
'krav för att inte behöva söka bygglov'tery931 skrev:du jag jag har kanske inte inte har berättat detta men detta ska vara ett låg budgets projekt så generatorn kan inte kosta.
30 000SEK
jag ska alltså försöka konstruera det mesta själv
- tror du fick ett 'inte' som inte hörde hemma i den meningen
dvs du _måste_ ha bygglov om:
"uppföra vindkraftverk, om vindturbinens diameter är större än två meter eller om kraftverket placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken eller om kraftverket skall fast monteras på en byggnad"
Med andra ord så måste du ha bygglov så fort vindsnurran producerar mer än 200-300 Watt hur du än gör - tyvärr...
---
Du får nog budgetera lite mer än så, samt läsa på alla regler och förordningar som finns från myndighetskällor samt göra ansökningar. Du kan inte bara bygga för bra funktion enbart vid lätt bris - det skall också hålla för storm, nedisning, åsknedslag (viket tydligen händer ganska ofta på vindsnurror) , att last plötslig kopplas bort utan att den rusar mm. utan att bli farlig för egendom och människor. Just detta är en tung bit att bära även om själva 'principen' inte är så komplicerat...
Med PM-generator så lär du behöva en ganska avancerad styrning i minst samma pengar som konditionerar strömmen med växelriktare, avancerad laddare och batteribank så att det passar ett hushåll - men skall du använda PM-generator enbart för att värma vatten så är det inte fullt så noga då det alltid är resistiv last i elpatronen - men det är en jäkla slöseri av högkvalikativ energi att bränna elström till värme - som energidump av överbliven elström är det kanske OK - men inte som huvuduppgift att enbart värma vatten, då kan vindsnurran lika gärna plaska/pumpa vatten direkt med uppvärmning genom viskös friktion (hydralisk dämpning) ...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
du har helt rät.v-g skrev:Fast EGENTLIGEN så kan man ju bygga en VAWT kan du ju bara bygga den högre, dvs diametern är 2 meter medans längden är obegränsad
Kör på och delge oss resultaten. Kanske är en modell vägen att gå istället för fullskalefiasko.
när dom andra säger att jag skal ha en rotor dimeter på 6m för att få ut 2kw
så måste dmm mena på en HAWT.
men jag skal bygga en VAWT där rotorn kan vara 1,9 i diameter och
2,50 höga utan att jag behöver söka bygglov i vila området
jag kanske ska göra en Savoniusrotor i stället för Giromill, Savoniusrotorn verkar vara lättare att bygga själv robustare i stormar och enklare att reparera
lite historia bakom Savoniusrotorn
Savoniusrororn utvecklades av den finske uppfinnaren Georg Savonius år 1924. Savoniusrotorn har lägst verkningsgrad av alla typer av vindkraftverk, bara mellan 10-15 procent. De är enkla att bygga och de används framförallt som batteriladdare, eller som startmotorer åt darrieusturbiner. Snurrande reklamskyltar är ett annat
lite historia bakom Savoniusrotorn
Savoniusrororn utvecklades av den finske uppfinnaren Georg Savonius år 1924. Savoniusrotorn har lägst verkningsgrad av alla typer av vindkraftverk, bara mellan 10-15 procent. De är enkla att bygga och de används framförallt som batteriladdare, eller som startmotorer åt darrieusturbiner. Snurrande reklamskyltar är ett annat
Hallå tery!
Jag leker lite med en VAWT, håller på att tillverka rotorn.
Jag har uppfattat reglerna med rotorn,s diameter så här:
HAWT rotor diameter max 2m=3.14 meter svept yta.
Blir på VAWT med rotordiameter 2m, höjd på turbin: 0,63m.
En VAWT beböver inte den höjden på masten som en "vanlig" turbin då den tar tillvara den byiga vinden från alla håll.
Vinden växlar hela tiden riktning, och tas upp av VAWT bättre.
Jag leker lite med en VAWT, håller på att tillverka rotorn.
Jag har uppfattat reglerna med rotorn,s diameter så här:
HAWT rotor diameter max 2m=3.14 meter svept yta.
Blir på VAWT med rotordiameter 2m, höjd på turbin: 0,63m.
En VAWT beböver inte den höjden på masten som en "vanlig" turbin då den tar tillvara den byiga vinden från alla håll.
Vinden växlar hela tiden riktning, och tas upp av VAWT bättre.
Senast redigerad av Evaldos 15 december 2008, 06:31:36, redigerad totalt 2 gånger.