Några frågor från en smurf

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Buzz_40

Några frågor från en smurf

Inlägg av Buzz_40 »

nu så ska ja äntligen börja me fm-sändaren ^^
http://www1.shellkonto.se/icom2002/fmsa ... /index.htm dendär ska ja bygga. o då är det (som vanligt) lite problem. Så vi börjar med listan: dom jag inte fattar vad det är förnått är C1-C4 o Q1.
och den prickade linjen till höger, är det en koppling man sätter dit om man vill?
O motstånden. räknar man dut det såhär: 4.7 K =4+7*K?så man kollar först. 4 = Gul. 7 = violete. K = Orande. då färjerna blir Gul,Violete o Orande?
Och en sista fråga: vad betyder 330 Ohm?
Lite mycket fråger, ja vet ^^ men av fråger blir man vis
Edit: mik: kan det vara vilken mikrofon som hels?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Måste tyvärr säga åt dig att du lyckas antagligen inte med sändaren om du inte skaffar mer kunskap inom elektronik.

C1-C4 är kondensatorer, C2 är trimkonding, till de andra kan du använda t.ex. keramiska skivkondensatorer.

4.7k = 4,7Kohm, inte något 4+7*k.

330 ohm betyder väl inget annat än att det motståndet skall ha värdet 330ohm.

Du skulle gärna kunna läsa genom shemat före du frågar,
det står ju tydligt på sidan att Mikrofonen skall vara en kondensatormikrofon.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, du har inte funderat på att lära dig lite elektronik innan du bygger sakerna? Det blir mycket roligare då... finns en massa information på nätet och bra böcker och även en del här på sidan tror jag..

Beskrivningen till den där sändaren står ju under schemat.

Angående motstånd så visar de första två ringarna vilket tal och den tredje potensen. I ditt fall som är 4700 ohm är det 4 = gul, 7 = violett och 2 nollor = röd.

330 ohm betyder att du ska ha ett 330 ohms motstånd, 3 = orange, 3 = orange, 1 nolla = brun

mikrofonsorten står ju i beskrivningen

EDIT: hm, kunde ju nästan ha gissat det där
Detraw

Inlägg av Detraw »

ursäkta om jag lånar din tråd lite jag hoppas att du inte blir sur :), men jag har länge funderat på att bygga en lite FM sändare som skulle kunna sända ut signalerna från en mp3 spelare ut på FM bandet med en lite räckvidd (för att på så sätt få in musiken i t ex bilradion) skulle det funka med denna krets, eller går det inte att rakt av byta mikrofonen mot hörlursutgången på mp3 spelaren, och skulle det bli ok ljud kvalitet?

Macce >>> jag hoppas att du får ihop kopplingen :D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag kollade lite snabbt på schemat, och frekvensstabiliteten borde ju vara usel!

Om du vill föra över musik med ovanstående krets kan jag garantera att det kommer att låta skit, och dessutom i mono! :)
Detraw

Inlägg av Detraw »

Då lägger vi projektet på is, till jag är klar med mitt labbaggregat.... Tänk vad svårt det ska vara att avsluta ett projekt innan man hoppar vidare.... :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Några frågor från en smurf

Inlägg av danei »

Buzz_40 skrev: och den prickade linjen till höger, är det en koppling man sätter dit om man vill?
Det står på punkt 3 på schemat.
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

ok... nu har ja plöjt igenom typ 3 miniböcker som ja lånade från bibblan, o ja har 4 kvar. hur som helst. jag ska göra [url]http://www1.shellkonto.se/icom2002/fmsa ... [url]denna[/url istället...
men ja hittar inte C1, C2, C3, C4, C5 o C6... ja har letat i säkert 40 min på ELFA, utan några slående resultat... Jag tycker menysystemet är lite knepigt där...
aja... om nån trevlig själ ville skicka en länk där jag kan hitta dom, så vorre det megasnält ^^
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Direkt i vänster-menyn på Elfa hittar du "Kondensatorer". Gå sedan till "Keramiska kondensatorer".
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

sh*t va dåligt ja letede :oops:
thanks dude ^^
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

elle vadå?
det fins ju ingen som slutar på uF. det är ju bara: μ och p!
är det samma sak?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

u = μ = mikro

p = pico

En miljon pico-nånting är = en mikro-nånting :)

Kolla http://www.susning.nu/Enhetsprefix för mer info...
Lallas

Inlägg av Lallas »

jack skrev:Kolla http://www.susning.nu/Enhetsprefix för mer info...
Vaffo har jag inte en yotta kronor på banken? :mrgreen:

EDIT:

Borde det inte heta multipelprefix?
Buzz_40

Inlägg av Buzz_40 »

ok... då fattade ja... not :shock:
skulle nån trevlig själ vara så barmhertig att han/hon skulle kunnna skriva artickrlnummret på tec 0.1uF? då skulle ja kunna jämföra resultatet o leva lycklig tills den san då jag bestämmer mig för att sända o åker dit för det ^^
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men snälla nån... Din dator går inte sönder om du klickar fel på Elfa, inte heller går Elfa i konkurs... Eller något likande otrevligt.

Du har redan fått tips om att om du ska leta upp en kondensator så ska du gå in på "Kondensatorer" (så svat var väl inte det?). Och ska du ha en keramisk sådan så ska du klicka dig vidare till "Keramiska kondensatorer" (Right?).

Sen har du en bunt olika avdelningar för olika fysiska storlekar och spänningståligheter. Var lite Wild And Crazy och prova tillexempel att gå in på den första avdelningen "Keramisk skivkondensator, 50 V=/RM 5 mm" och så letar du lite där. (Men! Titta, där fanns den ju!)
Skriv svar