Beräkna potentialer i denna krets? *bild*
Beräkna potentialer i denna krets? *bild*
Skulle behöva räkna ut potentialerna, just nu har jag järnsläpp, sovit för lite...
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... 050128.bmp
behöver göra uträkningar för kretsen, både när den är sluten och bruten, samt flyttad jordningspunkt.
Tips ?
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... 050128.bmp
behöver göra uträkningar för kretsen, både när den är sluten och bruten, samt flyttad jordningspunkt.
Tips ?
Har inga problem med att beräka potentialerna då kretsen inte är sluten, vad jag kört fast med är hur jag skall potentialvandra då kretsen är sluten .. skall man då utgå från jordade punkten D ? .. och hur skall man ta hänsyn i beräkningarna, avgreningen mot H ?
Är ny på detta forumet, och teknik överhuvudtaget, försöker dock lära mig och har senaste tiden fått upp ett teknik intresse...
Är ny på detta forumet, och teknik överhuvudtaget, försöker dock lära mig och har senaste tiden fått upp ett teknik intresse...
-
Sluten krets, punkt D jordad
V(A)= -E-IR(2)+E(1) = 0,2839..
V(B)= -E(2)-IR(2) = -1,7639
V(C)= -E(2) = -1,54
V(D)= 0 (jordad)
V(G)= -IR(3) = 5,88.. x10^-4
V(H)= -IR(3) = 7,9594..
Är det rimligt, i dessa typer av kretsar ? .. summan ska ju bli noll, i en sluten krets, men när den har en förgrening mot H ?
V(A)= -E-IR(2)+E(1) = 0,2839..
V(B)= -E(2)-IR(2) = -1,7639
V(C)= -E(2) = -1,54
V(D)= 0 (jordad)
V(G)= -IR(3) = 5,88.. x10^-4
V(H)= -IR(3) = 7,9594..
Är det rimligt, i dessa typer av kretsar ? .. summan ska ju bli noll, i en sluten krets, men när den har en förgrening mot H ?
Orcad är väl vanligt och finns för "gratis" nerladdning på direct connect =)
Hört ryktesvägen att det kan vara besvärligt att få igång version 10 men 9.nånting skall tydligen gå bra.
Kan även finnas nån freeware version där man kan simulera små kretsar att tanka hem från tillverkarns hemsida (google + "orcad").
Hört ryktesvägen att det kan vara besvärligt att få igång version 10 men 9.nånting skall tydligen gå bra.
Kan även finnas nån freeware version där man kan simulera små kretsar att tanka hem från tillverkarns hemsida (google + "orcad").
SPICE (Simulation Program with Integrated Circuit Emphasis), simuleringsprogram från Berkeley University. Finns riktiga gratisprogram utan begränsningar som bygger på den koden. Man kanske är tvungen att skriva en SPICE-nätlista manuellt, men det tillhör nästan allmänbildningen att ha gjort det (men jag är kanske gammalmodig).
Även Orcad bygger original SPICE (SPICE blev till PSpice från MicroSim som köptes av Orcad som köptes av Cadence)
Även Orcad bygger original SPICE (SPICE blev till PSpice från MicroSim som köptes av Orcad som köptes av Cadence)