Skadas MT8870 av ringsignalen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Skadas MT8870 av ringsignalen?

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man tittar på schemat här (delen högst upp) eller här så sitter det ju inte så mycket som dämpar ringsignalens höga spänning från att komma in i MT8870-kretsen. Det är likadant i många andra scheman jag sett på nätet.

Men när jag simulerar uppkopplingen med 90VAC och stänger av/på en brytare så kommer jag upp till peakar på 102V efter linjetrafon. Det kan väl inte vara nyttigt?

Det finns ganska många trådar upp nummerpresentatörer och liknande på forumet som har jag lusläst. I en tråd (som jag skapade) skrev xxargs:

"lämpligtvis bör man sätta nångon diodskydd på sekundärsidan så att ringsignalen inte grillar DTMF-kretsen (även om trafon kopplar dåligt på denna frekvens - så krävs det 60 dB dämpning om 100 Volt ringsignal skall var 100 mV, och riktigt så mycke dämpning tror jag inte att trafon ger)
misstänker att du redan tänkt lite på detta."

Men hur kommer det sig att det inte finns något sådant skydd i de scheman som finns på nätet? Jag har gått igenom 12-13 scheman men de ser ut som de jag länkade till högst upp. Så.. överlever MT8870 dessa höga spänningar som uppstår när det ringer?

Det var fråga ett. Fråga två är kort:
Fungerar det med elektrolytkondingar på C1 och C2 i den första länken?
Mina keramiska och polyesterkondingar är märkta 63V som mest...

Fråga tre:
Ringspänningen är ju växelspänning, men vilken frekvens har den?

Det var nog allt för tillfället. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om man går efter vad andra har gjort på nätet så ja. Kollar man databladet så garanteras det *inte* att den håller.

Vdd on any pin max : Vdd+0,3V
Current on any pin : 10mA

EDIT: kollade på din första länk och där fanns det ett 100k på ingången, och det bör iallafall skydd mot strömmen (och då håller det nog).

EDIT2: Enligt blockschemat över MT8870 så går signalen in i en OP-amp och då klarar det sig säkert tack vare att även den är högohmig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ah, OP-ampen hade jag inte tänkt på. Tack för svaret! :D

Men det är ändå lite konstigt att så många gjort likadant ändå..
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kollade lite till av ren nyfikenhet, och såg i databladet att ingångsresistansen är minst 10M Ohm så jag skulle nog våga konstruera med den utan mer skydd än vad som brukar användas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det låter bra. Då behöver jag inte fundera mer på det.

Märkligt nog så förblir då exprimentkortet rent och snyggt, eftersom jag inte behöver lägga till någon annan lösning. Det måste vara första gången som det har hänt mig.. :)

edit:
Kondingproblemet är inget problem längre. Hittade en kartong med kondingar som jag hade missat. :oops:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ringsignalen är inget problem alls! Telesignalen går igenom en linjetransformator och det sitter en 100nF i serie med signalen, då ringsignalen är 50Hz kommer 100nF'en att ha runt 32K i reaktans och med en 600Ω linjetrafo är det inte mycket som kommer igenom.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha! Där trillade den stora poletten ner. :)

Stort tack. :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ringsignalen är 25±2Hz, 90Vrms, sinusvåg med max 10% harmonisk distorsion.
De flesta ringsignalsförstärkare mm. likriktar dock denna signal, så att slutresultat blir just 50Hz. Men i det här fallet är det 25Hz man ska räkna på.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Och det behövs faktiskt ingen trafo för att det ska hålla, jag har en 8870 som sitter direkt över telelinjen (med en 0,1 och 100 K) och det måste vara 20 år sedan (nåja 15 då).

Och det håller för en del åska också.

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Man kan tillochmed förväxla Vdd och Vss utan att det händer något, så det verkar vara en stabil krets.. :D

Note to self: Skriv inte "+" med svart penna. :roll:
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Jag är lite nyfiken bara...

Måste man verkligen ha linjetrafon så som det är gjort här?
Säg att man tar bort trafon och sätter 100nF mellan jord och 3/4 på J1. Lite vågat kanske men kommer det fungera?
Trafo behöver man väl bara om man vill "lyfta på luren". Den här konstruktionen lyfter ju inte på luren.

Är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Trafon sitter där först och främst för att skydda telefonnätet från den anslutna apparaten.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Teletrafon är också en balun - Det är faktiskt trafons viktigaste uppgift att göra fullständigt balanserat mot telelinjen och den vägen uppnå hög CMRR

tänk själv 110 Volt sving på ojordad datorchassie gentemot 0.1 Volt sving som en typisk teletalsignal har, och dessutom kunna gå 70 dB under 0.1 Volt för att få dynamik för att klara 56kbit-takt. - Man har samma problem även på laptop med dubbelisolerad nätagg pga dess avstörningskondensatorer och laptopen flyter någonstans mitt i mellan 0 och 230 Volt dvs. runt 100 - 110 volt gentemot andra objekt i utrymmet inklusive inkopplad telelinje.

Mellan 110 Volt nätbrum och 0.1 V modemsignal så är det 61 dB dämpning - sedan behöver man ytterligare 70 dB dynamik i modemsignalen för full speed på ett telemodem och då har man ett common mode-krav på 131 dB mellan 'apparatsidan' och telesidan för att bibehålla full prestanda - dvs 110 Volt svängningen måste ha dämpat till mindre än 31 µV för att inte inverka på modemtrafiken!!!

Det fins orsaker till att man ganska sällan får full fart på en 56kbit-modemkoppel och just obalansen är en av de stora orsaken då brum läcker över till telelinan och modemet måste växla ned i fart för enklare modulation som kanske bara kräver 50 dB dynamik.

- har du brum i din telefon så har du obalans någonstans!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eller en telefon som tar upp störningar lätt. Har en sån typisk svart bordsknapptelefon i en låda nånstans. Är jag närmare än 3m med den från min dator brummar det nästan lika mycket som om man skulle stoppa fingret på en förstärkares lågnivåingång. Datorn sitter i ojordat uttag. Jordar jag datorn tillfälligt, blir det helt knäpptyst, även om jag lägger telefonen inne i datorn och drar ut sladden med lur och lyssnar!
En ojordad dator strålar ofantligt mycket.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Måste väl sitta ett ganska bra skydd inne i kretsen också! Speciellt där luftledningar finns kvar i telenätet så blir det saftiga transienter från åskan. Tittar man på schemat så är det raka vägen in i kretsen via kondingar och resistorer. Viserligen höga resistansvärden, men låga i förhållande till kretsens impedans.

Det enda som kopplar ner transienter till jord är trafon. Den kan inte klara av att ta upp så stora smällar. Så skydd före trafon bör väl vara att rekommendera?
Skriv svar