Drupal-tråden

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Drupal-tråden

Inlägg av MadModder »

Tänkte börja med en enkel fråga, men jag har inte hittat något enkelt svar.

Om jag skapar en sida som t.ex har titeln "Sida nummer ett", och sen vill jag att ett block skall visas i innehållsrutan mitt i endast på den sidan. Hur gör jag då?
Det spelar ingen roll vad jag hittar på att skriva i rutan under "Visa endast på de sidor som finns i listan.". Det visas inget block på den sidan.
Har provat lägga blocket i vänstra fältet också. Det syns om jag väljer att visa det på alla sidor, men det visas aldrig om jag väljer bara en sida... :P

[edit]
Det gick till slut.
Jag kryssade i "Visa om följande PHP-kod returnerar TRUE" och lade in lite PHP-kod:

Kod: Markera allt

<?php
return (strpos($url = request_uri(), "node/3"));
?>
:)

[edit]
Och iom att jag idag fick reda på att Loopia stöder mod_rewrite (det har de inte gjort förut) kunde jag aktivera clean urls, och då funkar det att skriva interna länken i rutan som jag skrev om först. 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag ska uppdatera Drupal till 6.8.
Jag är på punkt 6 i upgrade.txt och funderar lite. Det står "remove all old files and directories". Gör man det försvinner ju webbplatsen helt.
Vad är det då för mening att på punkt 3 sätta den offline så besökarna ser offline-meddelandet? De kommer ju inte se ett dugg om jag raderar allt!

[edit] Glöm det. Det var ju inte därför. Den fortsätter vara offline efter man lagt in alla nya filer, och ska vara det medans man ordnar update mm. pga databasens överlevnad. Verkar vettigt. :D

[edit]
Skit... råkade stänga fönstret där jag var inloggad... :cry:
Nåja. Tur jag har backup. Börja om från början. :D

[edit]
Funkar ändå inte. När jag försöker starta update.php kommer jag bara till installationen som om det inte fanns någon databas. Hur jag än gör går det inte att köra update. Om jag då skriver in alla databasuppgifter och startar en ny installation, säger den såklart att det redan finns en installation, och man kan då klicka på att köra uppdatering, vilket jag gjorde. Det ser helt ok ut fram tills den ska uppdatera. då blir det ett fel, och allt stannar.

[edit]
Det här känns ju bra:
Qcache_lowmem_prunes 117146578
Den bör vara noll. :D
Skriv svar