FM-radio, TDA7021

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
kebabpizza

FM-radio, TDA7021

Inlägg av kebabpizza »

Hej! Har tittat lite på kretsen TDA7021. Den tillsammans med 7040 och 7050 kan bli en komplett radiomottagare.

I databladet finns ett kopplingsschema för en FM-stereo (se nedan) och där har jag spaltat upp komponenter enligt databladet och hittat motsvarande på ELFA. Dock är det några frågetecken...

Behöver en trimbar spole på 56nH, elfa har en på 60nH, 58-652-25
(med trim på 6% vilket ger 56,4nH-63,6nH)
Lite osäker på vad den används till? Att trimma frekvensområdet eller frekvensen eller något annat ?

En annan spole utan värde finns också i schemat... Hur vet jag vad den skall vara ?

Kondensatorerna: Spelar det någon roll vilken typ det är. Vissa fanns bara elektrolytkondensatorer och de övriga valde jag keramiska.

Sedan finns där också en "trimkondensator?" utan värde... vad är detta? finns det på ELFA?

Ljudsignalen jag får ut, antar jag att jag kan använda i "vanliga" ljudsystem, t.ex. line-in eller ?

Kopplingsschema:
Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

60 nH går säkert bra, den ingår i resonanskretsen för LOn. Trimkondingen brukar vara för att linjarisera skalan på avstämningsratten, mycket trix med det där.

Den andra spolen är till för att anpassa antennen, den plus kondensatorerna där ska vara i resonans på din önskade frekvens.

Frågan är vad du ska ha skräpet till, det är inte direkt någon HiFi mottagare.
kebabpizza

Inlägg av kebabpizza »

Skall bygga en bilstereo av en Mac Mini, och behöver någon form av FM-mottagare. Har inte hittat någon färdig grej, antingen att koppla till datorn via USB, eller fristående till förstärkare. Liten sak alltså.

Därför tänkte jag fixa själv, men det verkar gå "over my head".

Har du tips på "färdiga" FM-radiomottagare ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Förr fanns det i alla fall moduler med PLL och allt som var bra. Jag misstänker att marknaden är liten idag så det kanske är svårt att hitta något idag.
kebabpizza

Inlägg av kebabpizza »

Min syster har tydligen en "miniradio" som jag dissikerar. Får se vad det blir av'et.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

kebabpizza

Inlägg av kebabpizza »

Fantastiskt. Precis vad jag letar efter... Nu blir nästa problem att hitta drivisar till Mac OS X...

Hittade detta för Ubuntu. Kanske går att tillämpa även på OSX...
http://wiki.ubuntuforums.org/showthread.php?t=879720
Skriv svar