men att införskaffa mig en gammal 10" Köping på ca 3 ton känns inte så aktuellt, jag lovar detta kommer funka helt ok bara jag får till varvtalen!
"Fälgsvarv" Hjälp en glad amatör!
Dom svarvar jag sett för bromsskivor har varit sådana där som står på ett stativ eller något och svarvar skivorna när dom sitter direkt på bilen, kan hända man spänner fast något istället för bromsoket osv men så noga har jag inte kollat.
Verkar åtminstone inte ha några direkta varvtals resurser på sådant och vill minnas att när jag för en 5-6 år sedan praktiserade på en bilverkstad så svarvade dom skivorna där i en speciell svarv och den gick väldigt långsamt.
Min tanke är dock om det egentligen är så mycket billigare att svarva ner bromsskivor än att köpa nya, eller svarvar man ner dom av någon annan anledning kanske? Bättre prestanda kanske?
Mvh,
Viper
Verkar åtminstone inte ha några direkta varvtals resurser på sådant och vill minnas att när jag för en 5-6 år sedan praktiserade på en bilverkstad så svarvade dom skivorna där i en speciell svarv och den gick väldigt långsamt.
Min tanke är dock om det egentligen är så mycket billigare att svarva ner bromsskivor än att köpa nya, eller svarvar man ner dom av någon annan anledning kanske? Bättre prestanda kanske?
Mvh,
Viper
Aaah nu börjar vi komma någon vart med bromsskivesvarningen! 
Dock inte så "ontopic" men vad gör det?
Absolut skall det skäras på bägge sidor samtidigt! är också MER ÄN VIKTIGT att det är 100% rakt i förhållande till navet annars händer lustiga saker när man bromsar!
Och om det är värt de? JAAA absolut svarva en dålig skiva kostar ju gratis medan dem till min gamla Toyota Supra kostade ca 1300:- stycket så mer än så behövs väl inte sägas!?
Dock inte så "ontopic" men vad gör det?
Absolut skall det skäras på bägge sidor samtidigt! är också MER ÄN VIKTIGT att det är 100% rakt i förhållande till navet annars händer lustiga saker när man bromsar!
Och om det är värt de? JAAA absolut svarva en dålig skiva kostar ju gratis medan dem till min gamla Toyota Supra kostade ca 1300:- stycket så mer än så behövs väl inte sägas!?
Jag har bromsskivesvarv på jobbet. Nu är jag hemma och hostar under en filt, men om jag blundar och föreställer mig ljudet när man svarvar en skiva med en rostfläck som hörs en gång per varv så är det nog lite fortare än 60 rpm (1r/s). Kanske 80 eller så.
På modernare svarvar har jag sett att det finns frekvensomvandlare så man kan justera varvtalet lite. Det är ju inte varvtalet i sig det handlar om, utan skärhastighet. Och den är i sin tur beroende på diametern på skivan. Dessutom kan man antagligen komma undan från resonanser som tjuter i hala verkstan och ger ful yta. Men det funkar med ett par svetstänger på stålhållarna med...
Vad det gäller motor tycker jag alltid att det dräller av motorer med snäckväxlar på skrotarna. Typ www.bjm.se , men du borde ha nåt lliknande i närheten.
På modernare svarvar har jag sett att det finns frekvensomvandlare så man kan justera varvtalet lite. Det är ju inte varvtalet i sig det handlar om, utan skärhastighet. Och den är i sin tur beroende på diametern på skivan. Dessutom kan man antagligen komma undan från resonanser som tjuter i hala verkstan och ger ful yta. Men det funkar med ett par svetstänger på stålhållarna med...
Vad det gäller motor tycker jag alltid att det dräller av motorer med snäckväxlar på skrotarna. Typ www.bjm.se , men du borde ha nåt lliknande i närheten.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Tjena Lundgren!
Jag skummade lite i all text men om jag får ge dej ett tipps vad gäller att kapa fälgar i den prylen du tillverkat, då skulle jag satt upp ett fäste för vinkelslip,
samtidigt som du roterar skivan med en lite lagom motor. Inte snabbare än 10-15v/min.
Att sticka i svarv är skitsvårt och du behöver en riktig maskin.
Jag hade en 2 tons svarv 10" chuck en gång i tiden och kapade som du önskar. MEN inte en enda plåtfälg jag kapat har kastat mindre än ...
säg 8-10mm. När du är igenom på ett ställe är halva fälgen kvar!
Svarva skivor är ju helt ute eller iskallt. De är billiga nya idag.
Du måste och då menar jag måste svarva båda sidorna på en gång!
Varför, jo gjutjärnet lever rätt bra, så du kan svarva ihjäl dej om du tar en sida i taget. Tillbaka till stor maskin stora krafter.
Men återkom när du kapat med vinkelslipen så får jag höra.
/Dan
Jag skummade lite i all text men om jag får ge dej ett tipps vad gäller att kapa fälgar i den prylen du tillverkat, då skulle jag satt upp ett fäste för vinkelslip,
samtidigt som du roterar skivan med en lite lagom motor. Inte snabbare än 10-15v/min.
Att sticka i svarv är skitsvårt och du behöver en riktig maskin.
Jag hade en 2 tons svarv 10" chuck en gång i tiden och kapade som du önskar. MEN inte en enda plåtfälg jag kapat har kastat mindre än ...
säg 8-10mm. När du är igenom på ett ställe är halva fälgen kvar!
Svarva skivor är ju helt ute eller iskallt. De är billiga nya idag.
Du måste och då menar jag måste svarva båda sidorna på en gång!
Varför, jo gjutjärnet lever rätt bra, så du kan svarva ihjäl dej om du tar en sida i taget. Tillbaka till stor maskin stora krafter.
Men återkom när du kapat med vinkelslipen så får jag höra.
/Dan
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
En fordonsmek jag kände en gång körde hardcorevarianten för att svarva skivor. En gubbe satte sig i bilen som hissades upp på lyften. Av med däcket, igång med motorn och i med en växel. Varvtalet på skivan reglerades med gaspedalen, svarvningen gjordes mha ett vanligt handhållet svarvstål. Tämligen livsfarligt, men enkelt och effektivt.
Vad menar du med "ett vanligt handhållet svarvstål"?
Man svarvar inte i stål utan en stabil stålhållare. Dessutom som skrivits tidigare så bör man svarva båda sidorna av en bromsskiva samtidigt om man inte har väldigt bra precision i sin svarv och chuck. Annars om bromsskivan är ojämnt tjock så kommer bromsen "pumpa tillbaka", då man lägger an bromsbeläggen mot skivan. Det blir som ABS effekten då pedalen pumpar fast i detta fall utan ABS.
Man svarvar inte i stål utan en stabil stålhållare. Dessutom som skrivits tidigare så bör man svarva båda sidorna av en bromsskiva samtidigt om man inte har väldigt bra precision i sin svarv och chuck. Annars om bromsskivan är ojämnt tjock så kommer bromsen "pumpa tillbaka", då man lägger an bromsbeläggen mot skivan. Det blir som ABS effekten då pedalen pumpar fast i detta fall utan ABS.
