Laddningsmätare!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »



delta-V på dessa laddare betyder att de detekterar den spännings sänkning som kommer när en NiMh-cell är full laddad. En Bly-syra cell har inte den karaktären. Man bryter istället när spänningen går över en viss nivå. Ca 14,4 för ett 12V batteri. Det finns fina tabeller för det. Det är dessutom temperaturberoende.

EDIT: Stavning
Senast redigerad av danei 2 februari 2005, 02:09:30, redigerad totalt 1 gång.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Nähä! ..... :oops: ..ok!
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2493
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Läste i ngn tidning igår om Varta´s "Quick and go" laddare som laddar 4st 2000mAh batterier på 15min. Laddaren hade inbyggd kylfläkt för batterierna och kostar 800:-( tror det var inkl. 4st r6 batterier) Batterierna skulle tyligen kosta runt 50:- /st lösa.

Det hade vart skoj o sett hur den detekterar laddningen.
Dom hade testat o laddat vanmliga batterier i den o det hade tagit 16h. (som en vanlig icke-snabb laddare alltså)

http://www.varta-consumer.se/796_1091029953.html

Stod endel på sidan, maximal laddström 7,5A. Avbyter laddningen beroende på tryck,temp eller tid.
Det går dessuom att köra laddaren på 12v.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Danei;
Helt rätt, men det belyser bara ett sätt att få fram laddningsgraden i ett batteri. Med en bra formel kan man förmodligen vända på det hela och istället belasta med konstant ström under en viss tid och därefter mäta spänningenändringen (återhämtningen).

Evert2;
Det som skiljer de här laddarna åt är att den jag berättade om använder konstant ström och kan bara ladda batterier med data som överensstämmer med programparametrarna. En laddare som kan andvändas för batterier inom ett stort kapacitets intervall kan inte arbeta efter riktigt samma princip.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Truckladdarna klarar batterier i ett tämligen stort intervall. De avbryter som sagt laddningen för att kolla läget under laddningen. Det är inte så att Hela laddnings cykeln bestämms när laddningen startas. Laddaren mäter helatiden vad som händer.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Andy: Jag tänkte att det inte skilde sig så mycket i kapacitet mellan batterierna i och med att dom har ju standardformat t ex "R6" osv. Å trodde därför att det hela var en trivial historia :?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Danei;

Nu vet jag vilken typ av laddare du tänker på, men det finns andra typer också t ex den jag menar. Vanligtvis laddar man traktionära batterier med ca 1/5 av kapaciteten, 640Ah laddas med ca 125A konstant ström. Naturligtvis kan man ändra mjukvaran i laddaren för vilken kapacitet som helst (nästan) om man vill. Det stämmer att laddaren kollar läget flera gånger under förloppet och på så sätt lär sig batteriet karakteristik, detta för att batterier åldras och har inte samma kapacitet hela tiden.
Skriv svar