Partitionera USB-minne

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Paladin

Partitionera USB-minne

Inlägg av Paladin »

Vi fick USB-stickor från jobbet och när jag trycker in stickan i datorn så dyker det upp två enheter. Dels en förväntad flyttbar disk men också en CD-enhet med Autorunfiler. Väldigt irriterande=/

Jag vill partitionera om stickan så det bara är en enhet. Hur ska jag göra? Behöver jag installera ett partitioneringprogram? Det som finns i Windows XP verkar inte göra något vettigt...

Taksam för svar.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Den har U3 stöd, och använder man sig inte av det är det väldigt irriterande.

http://u3.com/support/default.aspx#CQ3 punkt 3
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad är det för minne? Märke, modell och storlek?

T.ex. Sandisks U3-minnen är "tvådelade", med en skyddad del med programvara som inte går att göra något åt.
Joe

Inlägg av Joe »

Dom Sandisk minnen jag har haft har jag kunnat tagit bort U3..
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Åh fasiken! Jag var helt övertygad om att U3-biten låg på en ROM, eller åtminståne på en skyddad del av flashminnet.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Minnet är på 1Gb och märke är okänt. Endast min arbetsgivares logga syns.

Ska försöka med U3 removal utility och se om det kan hjälpa.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Nej, det hjälpte inte. Nu är jag inte glad=/

Det kanske är mina fördomar men om jag körde Linux så skulle jag säkert kunna göra något åt detta...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Linux kan detta med största sannolikhet

Det är nog bara att 'dd if=dev/zero of=/dev/sdx'

så fyller du alla minnesceller med nollor - därefter får du ta till lämplig formaterare för att få in valfri filsystem på disken - med fdisk kan du tom sätta en partitionstabell i början på USB-disken och den vägen få flera partitioner.

(sdx är disken som associeras med USB-stickan, första disken i datorn brukar kallas 'sda, andra sdb etc. - du får kolla efter rätt disknamn (tex med df ) innan så att du raderar rätt disk...

ovanstående är också bra om man skall rensa disken fullständigt från gammal data - är detta gjort så är det omöjligt att få fram gammal data igen oavsett utrustning.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

"ovanstående är också bra om man skall rensa disken fullständigt från gammal data - är detta gjort så är det omöjligt att få fram gammal data igen oavsett utrustning."

Lite väl magstarkt påstående, tycker du inte? IBAS, som sysslar med att återskapa data från hårddiskar, har metoder som går ut på att läsa "rester" av tidigare magnetisering som hamnar runt om spåret. Altså, när spåret magnetiseras i en viss polriktning så magnetiseras även en en bit av skivan utanför spåret. När spåret sen skrivs över så behålles viss magnetism i ytan som magnetiserades innan. Proceduren för att återskapa datan är oerhört komplicerad och tidskrävande, men fullt möjlig.

Det finns enbart ett sätt att vara helt säker att datat inte går att återskapa: Fysisk destruktion av lagringsmediat. (Samt degaussing, men det får väl ingå i kategorin "fysisk destruktion" :) )
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

http://16systems.com/zero/

En viktigt fråga i sammanhanget är väl också hur pass intresserad någon är att komma åt information som du vill radera. Har du verkligt hemlig information som någon skrupellös person är beredd att betala dyra pengar för att få tag i så finns det bra mycket mer effektiva metoder än att försöka samla kasserade hårddiskar...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Walle skrev:"ovanstående är också bra om man skall rensa disken fullständigt från gammal data - är detta gjort så är det omöjligt att få fram gammal data igen oavsett utrustning."

Lite väl magstarkt påstående, tycker du inte? IBAS, som sysslar med att återskapa data från hårddiskar, har metoder som går ut på att läsa "rester" av tidigare magnetisering som hamnar runt om spåret. Altså, när spåret magnetiseras i en viss polriktning så magnetiseras även en en bit av skivan utanför spåret. När spåret sen skrivs över så behålles viss magnetism i ytan som magnetiserades innan. Proceduren för att återskapa datan är oerhört komplicerad och tidskrävande, men fullt möjlig.

Det finns enbart ett sätt att vara helt säker att datat inte går att återskapa: Fysisk destruktion av lagringsmediat. (Samt degaussing, men det får väl ingå i kategorin "fysisk destruktion" :) )
Jag var tydligen oklar att detta gällde flash-minnen ala USB som trådstartaren frågade om...

Ditt påstående stämmer (än så länge även om det börja bli jäkligt jobbig även för IBAS iom. att det är så tätt packat) med magnetmedia men knappast USB-minne byggd på flash-teknik - där är cellerna så små och har inte speciellt många lagrade elektroner att när det väl har programerats om så fins det inte många elektroner som rester kvar i cellen som skvallrar om tidigare data. själv skulle jag inte ha övertro på degaussing att det rensar helt då remanensen förmodligen inte ligger exakt i mitten efteråt utan har spår i vilket läge den hade innan fast 30 - 40 dB lägre. Det är sådant som IBAS kan plocka upp med förstärkare och signalanpassade filter och den vägen restaurera data - men det går inte att läsa av direkt med tänka avspelaren för magnetmediat då svinget kanske är 1/10 - 1/20 av det som behövs för att detektera.
Senast redigerad av xxargs 6 december 2008, 12:37:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Jag installerade en trial av Paragon Partition Manager. Jag kan då partitionera om USB-minnet men jag ser fortfarande inte till det som genererar en CD-enhet.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra=/ Ligger möjligtvis CD-enheten separat från självs flasminnet eller på en separat del av flashen?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nu har jag inte provat det här - men förmodligen lägger du in en partitionstabell precis som en hd och däri skapar 2 partitioner och därefter lägger du in i första partitionen en avbild av iso9660-filsystem (CD-rom avbild) som windows senare tolkar som en CD-rom när USB:n pluggas in. den andra partitionen lägger du in valfri filsystem (VFAT/NTFS)

möjligen så måste du också sätta rätt filsystemflagga för partitionen och om den skall vara bootbar - det gör nog enklast i linuxversionen av fdisk
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

xxargs: Men IBAS uppger ju själva att dom kan plocka fram överskrivna filer på flashminnen, då kan man väl inte anse att en överskrivning med nollor är helt säkert?

Pratar vi däremot flertalet överskrivningar så är väl saken en annan...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men IBAS uppger ju själva att dom kan plocka fram överskrivna filer på flashminnen,

Var säger de det ?
Skriv svar