Datorfråga, orkar inte regga mig på sweclockers..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fyrkanten i mitten (den som jag antar du refererar till som R68) är en induktans. Det hela ser ut som en traditionell step-down converter. Precis ovanför induktorn (R68) ser det ut som en komponent har ramlat av (två lödpaddar). Jag gissar att det satt en schottkydiod där innan haveriet (?). Blir det så varmt att glasfiberlaminater bränns igenom är det inte omöjligt att lödtenn smälter också. Det måste ha gått en skaplig ström genom reglerkretsen för att ha orsakat detta haveri.
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

Men frågan är då, hur kan det ha gått så mycket ström till g-kortet, har moderkortet fått nån form av överslag, och skickat på mer än normalt, och vad säger att det inte händer samma sak om jag köper nytt grafikkort.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hör inte paddarna till den brända komponeneten ?
pontakoj

Inlägg av pontakoj »

Grafikkortet drivs ju på ström på från nägagget så skulle rekomendera dig att byta nägagg snarast!
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

Uppföljning 4/12:
Var på netonnet idag, och hade pratat med konsumentvägledningen tidigare, och hävdade att jag har testat datorn med andra grafikkort, testat så fläkten gick på de gamla, och att allt fungerat perfekt.

Väl mött på support-sidan får jag prata med världens mest nonchalanta "jag gick samhäll på gymnasiet och får inget annat jobb" och han hävdade att bla bla bla, garantin gått ut och det kunde dom inte göra nåt åt. Hänvisade lugnt och snällt till konsumentköplagen och berättade vad jag testat och kondensatorerna som svällt, visade kortet, visade papper från konsumentverket.
Men för att det ska räknas som fabrikationsfel måste jag tydligen ha "intyg" från en dator-verkstad att dom anser det vara ett fabrikationsfel. När jag då frågade hur det här intyget ser ut så sa han bara "att det vet inte jag, jag jobbar inte med det" Men har en bekant som jobbar på Pickering Relay som har lovat skriva ett papper där han anser att det är "bristfällig kvalitet på komponenterna" samt har jag en kompis på den lilla datorbutiken i stan som jag tänkte be imorgon.

Kom inte så långt, stog på mig mot den här idi*ten och han bara hängde mot disken och hånlog, och babbla sin skit, mest om att "vet inte jag jag jobbar inte med sånt" och sista gången han sa det när jag påpekade om att kondensatorerna normalt inte ska börja läcka efter nåt år, då rann vattnet över, jag sa bara "Det är väl därför du står i kassan på netonnet" Var ruggigt nära att säga därför som du är kassörska på netonnet, men jag lyckades hålla mig. Sen vände jag på klacken och gick.
Och hade det inte vart massa folk runtomkring och antagligen kamerövervakning hade jag nog övervägt att klappa till han.
Netonet's support-telefon kommer ju få ett ganska argt samtal imorgon antar jag.

Nu ska jag använda grafikkortet som experiment, se hur långt man kan dra det här, mest på skoj skull.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det ska bli intressant hur det här utvecklar sig, men det är säkert som vanligt att man får gå till VD-nivå för att något ska hända.

Kör hårt !
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Konsumentverkets hemsida: "Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt." (Ang. "ursprungligt fel"/fabrikationsfel.)

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... icleId=125

Jag har varit med om något liknande, då handlade det om en fax och Expert. Jag hade en rätt högljudd diskussion med en mycket nonchalant säljare som envist hävdade att "tillverkaren inte ger sådana garantier" och jag lika envist försökte få honom att förstå att det är *säljaren*, inte tillverkaren, som har ansvar mot kund.

Till slut dök någon lite högre i kedjan upp och accepterade direkt det jag sa. Stå på dig.

Edit: såg nu att det antagligen är längre än sex månader sedan du köpte grafikkortet. :(
xxargs

Inlägg av xxargs »

Fabrikationsfel gäller 2 år - svullna kondingar vid normal drift inom 2 år hör definitivt dit - stå på dig - hitta högre chef och kräv att de byter ut kortet eller ersätter det med något likvärdig.

Det fins skrivaretillverkare som åkt på åtgärdskrav när tex. gummirullarna har torkat och greppat pappret dåligt inom två år trots ganska låg användning, andra saker som strulande pappersplock etc. och tom. HP har fått skicka gratis åtgärdskit till klagande användare...

'okunnighet' och nonchalant attityd i sälj/returavdelningen är bara en strategi från säljaren sida att inte ta emot och ersätta varor som visar sig vara dåliga då de representerar en direkt förlust för företaget då de sällan kan returnera korten då de är köpta i batch till lägsta pris utan returrätt. Att kanske tvingas ta tillbaka 10 - 20% ingår i spelet när det köps på batch/erbjudande från asien, men givetvis försöker dom med 'attityd' undvika att ta emot flera än nödvändigt även om en serie visar sig vara sämre än normal...

det är det du slåss emot... stå på dig!
watti

Inlägg av watti »

Eller så är man riktigt illsk och säger att de programmerat kortet för att gå sönder precis efter garanti dagen, säg. Tänk om jag inte sätt de? Skulle ni betalat för mitt upp brunna hus/lägenhet.

Nej inte vet jag, tycker synd om dig, på ett sådant nytt kort riktigt märkligt de där!

Hände ifs samma sak på min brors dator och då var de nätaggregatet av no-name som spökade.. Slog ut ljud, usb och hans kära Gf2 kort hehe. Datorn går dock fortfarande på ett nytt grafikkort, usb-kort samt ljudkort..
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmmm... det finns ju en massa step-down konverters som gör om 12V till någon annat mer matnyttigt på många olika delar i datorn. En av dom har troligen gått sönder och släpper troligen på 12V istället för någon mycket lägre.

Grafikkortet lär ju inte ha funkat i 12 månader om det är ett tillverknings fel men om det är dåliga komponenter så kan det mycket väl vara så. Dåliga komponenter är ju en fråga om fabrikations fel.

Tyvärr så skulle du ha kastat ett öga på kortet en månad före att den vanliga garantin gått ut och då sett dom svulna kondingarna, samt genomfört ett vanligt garanti ärende.
Skriv svar