"Blinkande" elunderställ
"Blinkande" elunderställ
Jag har just fixat ett elunderställ för dykning på vintern så att man inte skall frysa.
Det är helt enkelt en värmedyna, 12V 45W som jag slaktat och sytt ffast på en t-shirt. Till den har jag ett 11,1V 3700mah litiumbatteri.
Nu är problemet att det blir lite för varmt... man svettas nästan även om man dyker i 2 gradigt vatten. Dessutom håller batteri lite för kort tid, ca 40 min.
Jag har en strömbrytare så man kan stänga av och på det, men ska man dyka 60 min kanske man vill vara varm hela tiden...
Jag funderar därför på att bygga någon typ av blinkfunktion till det så att det är på kanske varannan sekund eller 2 av 3 sekunder. Bara det är så korta intervaller att man inte märker att det sätta på och av.
Jag hade en fundering på att bara ta en cykellampa som kan blinka och slakta, tex denna: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93333
Eftersom den inte kan bryta all ström så får jag bygga en MOSFET brytare och ha denna som "strömbrytaren" och MOSFETEN bryter strömmen till understället.
Ett problem är dock att lampan säkert vill ha 3V och inte 11.
Det vore därför trevligt med lite input på andra lösningar.
Det måste vara relativt vattentätt (dräkten kan bli lite fuktig trots att det är en torrdräkt). Men min lösning tänkte jag bara doppa den i exopi eller annan ful-lösning.
Det måste vara billigt och lätt att fixa. Annars kan jag lika gärna köpa ett 5000mah batteri för 5-600 som håller en timme.
Det måste också vara rätt litet då jag skall ha det i dräkten, max ungefär 2 * 3 * 7cm för hela lösningen.
Jag har inget behov av att ändra något under dyket förutom strömbrytaren jag redan har så något man kan programmera känns överflödigt.
Skall man använda cykel-lamps varianten är det också lite problem då de nollställs när man bryter strömmen till dem (motsvarande tar ut batterierna). Det innebär att man måste trycka ett antal gånger på rätt knapp för att få den att blinka istället för att lysa vilket inte är så smidigt.
Jag är inte säker på att denna ligger rätt, men då får ni väll flytta den.
Det är helt enkelt en värmedyna, 12V 45W som jag slaktat och sytt ffast på en t-shirt. Till den har jag ett 11,1V 3700mah litiumbatteri.
Nu är problemet att det blir lite för varmt... man svettas nästan även om man dyker i 2 gradigt vatten. Dessutom håller batteri lite för kort tid, ca 40 min.
Jag har en strömbrytare så man kan stänga av och på det, men ska man dyka 60 min kanske man vill vara varm hela tiden...
Jag funderar därför på att bygga någon typ av blinkfunktion till det så att det är på kanske varannan sekund eller 2 av 3 sekunder. Bara det är så korta intervaller att man inte märker att det sätta på och av.
Jag hade en fundering på att bara ta en cykellampa som kan blinka och slakta, tex denna: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93333
Eftersom den inte kan bryta all ström så får jag bygga en MOSFET brytare och ha denna som "strömbrytaren" och MOSFETEN bryter strömmen till understället.
Ett problem är dock att lampan säkert vill ha 3V och inte 11.
Det vore därför trevligt med lite input på andra lösningar.
Det måste vara relativt vattentätt (dräkten kan bli lite fuktig trots att det är en torrdräkt). Men min lösning tänkte jag bara doppa den i exopi eller annan ful-lösning.
Det måste vara billigt och lätt att fixa. Annars kan jag lika gärna köpa ett 5000mah batteri för 5-600 som håller en timme.
Det måste också vara rätt litet då jag skall ha det i dräkten, max ungefär 2 * 3 * 7cm för hela lösningen.
Jag har inget behov av att ändra något under dyket förutom strömbrytaren jag redan har så något man kan programmera känns överflödigt.
Skall man använda cykel-lamps varianten är det också lite problem då de nollställs när man bryter strömmen till dem (motsvarande tar ut batterierna). Det innebär att man måste trycka ett antal gånger på rätt knapp för att få den att blinka istället för att lysa vilket inte är så smidigt.
Jag är inte säker på att denna ligger rätt, men då får ni väll flytta den.
Det du vill bygga kallas PWM (pulse width modulation). Du har projekterat en lågfrekvent sådan.
En enkel lösning bygger du kring en 555:a och en MOSFET som switch. Då är det relativt enkelt att göra en som är justerbar (men att få till en justering som funkar i dräkten är kanske lite svårt).
En lite mer avancerad sak kan du göra med en microcontroller, då kan du ha två tryckknappar för att höja/sänka värmen. Det borde gå att ha innanför dräkten och trycka på knapparna genom dräkten.
Det ska inte vara några problem att få in bägge konstruktionerna på ett kort som är typ 2x3 cm, ytmonterat går det nog att få ännu mindre.
En enkel lösning bygger du kring en 555:a och en MOSFET som switch. Då är det relativt enkelt att göra en som är justerbar (men att få till en justering som funkar i dräkten är kanske lite svårt).
En lite mer avancerad sak kan du göra med en microcontroller, då kan du ha två tryckknappar för att höja/sänka värmen. Det borde gå att ha innanför dräkten och trycka på knapparna genom dräkten.
Det ska inte vara några problem att få in bägge konstruktionerna på ett kort som är typ 2x3 cm, ytmonterat går det nog att få ännu mindre.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31444
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
En timerkrets vid namn 555 är ett alldeles utmärkt redskap för att bygga sig en blinkare, och tål 15V. I det här fallet där det ska styra en last brukar man tala om PWM. Pulsbreddsmodulering på svenska. Man slår alltså av och på lasten för att på så vis få en genomsnittseffekt som är lägre än 100%. Det är också mycket enkelt att reglera effekten från 0 till 100% steglöst.
[Edit]Nerre var lite före
[Edit]Nerre var lite före

Jag kan inte så mycket om detta, men jag hittade denna krets som verkar rätt passande:
http://www.eleinmec.com/article.asp?3
Jag vill nog ha 75% vilket skulle innebära att jag tex kan använda C = 10uF, R2 = 20k, R1 = 40k
Det finns ingen som är simplare?
Jag vill ha så absolut enkelt som möjligt. Så ska jag sätta dit en MOSFET krets som också tar plats... Jag antar att jag sätter "kontakterna" på MOSFETEN där det står device?
Om jag nu måste använda en sådan jag länkade, vilken 555 på ELFA ska jag köpa? Det finns ju ett antal.
Edit: Ni får gärna tipsa om lämpliga kondensatorer också. Jag kunde tex inte hitta någon lämplig 10uF på elfa. Även tips på lämpliga 220uF och 0,01uF uppskattas
Jag antar att vanliga 0,6W motstånd går bra?
http://www.eleinmec.com/article.asp?3
Jag vill nog ha 75% vilket skulle innebära att jag tex kan använda C = 10uF, R2 = 20k, R1 = 40k
Det finns ingen som är simplare?
Jag vill ha så absolut enkelt som möjligt. Så ska jag sätta dit en MOSFET krets som också tar plats... Jag antar att jag sätter "kontakterna" på MOSFETEN där det står device?
Om jag nu måste använda en sådan jag länkade, vilken 555 på ELFA ska jag köpa? Det finns ju ett antal.
Edit: Ni får gärna tipsa om lämpliga kondensatorer också. Jag kunde tex inte hitta någon lämplig 10uF på elfa. Även tips på lämpliga 220uF och 0,01uF uppskattas
Jag antar att vanliga 0,6W motstånd går bra?
Det är ytterst tveksamt om du hittar nåt simplare som fungerar lika bra.marQs^ skrev: Det finns ingen som är simplare?
Om du inte har bättre kunskaper än så så är det nog bättre att låta nån annan bygga.Jag vill ha så absolut enkelt som möjligt. Så ska jag sätta dit en MOSFET krets som också tar plats... Jag antar att jag sätter "kontakterna" på MOSFETEN där det står device?
0,6 W? Det lär duga utmärkt med 1/8 W.Jag antar att vanliga 0,6W motstånd går bra?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34930
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det blir nog så illa att han måste ha en genomföring i dräkten till endera en extern brytare eller hela elektroniken på utsidan. Brytaren SKA vara lättåtkomlig och lättmanövrerad av dykaren.
Att dra på sig en GRILL av denna sorten är klart en väg till brännskador.
Min refektion är bara att i ett 60min dyk ska man gott klara sig utan extra värme om man nu inte är helt stilla i vattnet förståss, och är man det så lutar det mot dykjobb och då har man väl slang/kablage till ytan skulle jag tro.
Jag har då aldrig frysit i min ungdom då jag dök med Unisuit mitt i smällkalla vintern på vrakdyk. Har det blivit kallare nuförtiden ?
Att dra på sig en GRILL av denna sorten är klart en väg till brännskador.
Min refektion är bara att i ett 60min dyk ska man gott klara sig utan extra värme om man nu inte är helt stilla i vattnet förståss, och är man det så lutar det mot dykjobb och då har man väl slang/kablage till ytan skulle jag tro.
Jag har då aldrig frysit i min ungdom då jag dök med Unisuit mitt i smällkalla vintern på vrakdyk. Har det blivit kallare nuförtiden ?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34930
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Jag tänkte först ha ett separat batteripack på utsidan av dräkten som har strömbrytare på sig.
Då måste man dock ha någon genomföring genom dräkten. Det smidigaste då är att borra hål i inloppsventilen och sätta fast någon sladd.
Min ide var då att ha 2st stereopluggar som jag lött och sedan tätat med tex epoxi eller licuisole för att det inte skall krypa in vatten i sladden mellan ledningen och plasten.
Dock måste jag då köpa en till inloppsventil att ha på sommaren då jag inte vill att allt ska rosta när jag inte ens behöver det och dessutom bygga ett batteripack till att ha på bältet.
Därför tyckte jag att det var smartare att ha allt i dräkten.
Nej jag överlever 60 min utan problem, men varför bara överleva när man kan ha det varmt och gosigt? Det ska ju vara mysigt att dyka och bara kunna glida runt. Särskillt på tex decostopp är det kallt även på vår och höst om man ligger helt stilla 20 min.
Jag har en även en strömbrytare så att jag kan stänga av allt genom dräkten. Alltså kommer jag kunna stänga av en pol på batteriet om det blir kortslutning någon stans i understället.
Kretsen jag byggde nu var ju bara för att det inte skall bli för varmt och att batteriet skall räcka längre
Då måste man dock ha någon genomföring genom dräkten. Det smidigaste då är att borra hål i inloppsventilen och sätta fast någon sladd.
Min ide var då att ha 2st stereopluggar som jag lött och sedan tätat med tex epoxi eller licuisole för att det inte skall krypa in vatten i sladden mellan ledningen och plasten.
Dock måste jag då köpa en till inloppsventil att ha på sommaren då jag inte vill att allt ska rosta när jag inte ens behöver det och dessutom bygga ett batteripack till att ha på bältet.
Därför tyckte jag att det var smartare att ha allt i dräkten.
Nej jag överlever 60 min utan problem, men varför bara överleva när man kan ha det varmt och gosigt? Det ska ju vara mysigt att dyka och bara kunna glida runt. Särskillt på tex decostopp är det kallt även på vår och höst om man ligger helt stilla 20 min.
Jag har en även en strömbrytare så att jag kan stänga av allt genom dräkten. Alltså kommer jag kunna stänga av en pol på batteriet om det blir kortslutning någon stans i understället.
Kretsen jag byggde nu var ju bara för att det inte skall bli för varmt och att batteriet skall räcka längre

- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mitt råd, gör detta seriöst med prylarna på utsidan. Tillverka en egen genomföring för två poler lär ju inte vara så svårt. Det finns väl några gamla Belling&Lee kontakter om inte annat. Det är nu så länge sedan jag pysslade med detta så jag vet inte vad som erbjuds i kontaktväg.
Allt på utsidan och kontakten på bröstet eller på endera överarm vilket passar bäst.
Säg så här, jag vet hur det känns att bli grillad av en värmesits, en jag hadde för åratal sen pajade i termostaten öch således brändes sitsen och fårskinnet jag hadde under rumpan när jag väl fick stopp på bilen så var det en bra rökutveckling i bilen och varmt så in i he-e under rumpan.
Allt på utsidan och kontakten på bröstet eller på endera överarm vilket passar bäst.
Säg så här, jag vet hur det känns att bli grillad av en värmesits, en jag hadde för åratal sen pajade i termostaten öch således brändes sitsen och fårskinnet jag hadde under rumpan när jag väl fick stopp på bilen så var det en bra rökutveckling i bilen och varmt så in i he-e under rumpan.