Bygga egen Sub-förstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pontakoj

Bygga egen Sub-förstärkare?

Inlägg av pontakoj »

Hej!

Min sub slutade fungera för någon vecka sen. Det är en JVC SX-DW303.
Det var ampfilern i den som troligen gick sönder, högtalaren är hel.

Söker lödshema och lite fundering kring bygget. Vilka delar kan jag ta från den gamla ampfilern/elektroniken? Agget?

MHV
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Vad som går att återanvända beror lite på vad som gick sönder och vilka specar grejerna har.

Om du inte vill lägga för mycket tankemöda i själva designen men vill bygga kan du köpa en byggsats från http://www.41hz.com/. Dessa är klass-D förstärkare som har fördelen att de går inte så varma vid höga uteffekter. Deras AMP5 kan ge 200W i 8 ohm bryggkopplat och bygget innehåller inga ytmonterade delar (om det nu är en fördel). Kanske ett vettigt alternativ?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

På uppdrag lödde jag ihop och testade ett AMP5 kort för en vecka sen. Fungerade fint, även om jag inte gillar den onödigt starka knäppen när utgångsreläet kopplar in högtalaren.
Jag ger dock UNDERKÄNT till bygginstruktionerna. Största bristen är att inget schema ingår utan endast komponentlista och komponentplacering. Sen var en del anvisningar direkt oklara vilket kräver att man måste veta en del hur elektronik/förstärkare fungerar och därmed hamnar byggsatsen i kategorin avancerade byggen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Byggde en AMP6 från dom och den funkar mycket bra, använder den dagligen som väckarklocka tillsammans med en MP3 spelare.

Tydliga instruktioner som bara hade en oklarhet, som förklarades på sista sidan. :wink:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag tog också och byggde en AMP5 för ett litet tag sen och den fungerade fint, men somsagt så kan instruktionerna vara lite oklara ibland fast inga större problem tyckte jag.

mri: Har du registrerat dig på Supportsidan? Där kan du ladda ner schemat.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Aha, det visste jag inte. Om man får schemat därifrån är det ju okay.

Jag fick bara byggsatsen och en utprintad byggbeskrivning i handen av uppdragsgivaren. Hans uppfattning var att konstruktören inte lämnar ut schemat. Detta gjorde mig synnerligen irriterad eftersom jag blev tvungen att felsöka på kortet. En av de båda FETarna för Mute-funktionen var sönder. Lätt fixat förståss, men det tog ju en stund att klura ut hur det var tänkt att fungera...
pontakoj

Inlägg av pontakoj »

Hej!

Såg detta http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=12008060
är det något och ha? Blir runt 350kr med kylfläns men det är väll allt som behövs?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du behöver kylfläns ($$) och en nättrafo ($$$) och en kondensatorbank ($$) och en låda ($).
Grejjen gör vad du ber den om, men försumma inte kringkostnaderna vilka överstiger kostanden för slutsteget.
pontakoj

Inlägg av pontakoj »

Låda har jag redan. Vad skulle det kosta för allt under 400? Vill bara få lite basljud, provisoriskt. Kör med RCA från min förstärkare. Inget liten krets som ligger under 400?

MHV
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Billigast är nog att köpa en gammal begagnad hifi-förstärkare. Hittar du en integrerad kan du säker lätt bygga om den för en mindre låda.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Räkna grovt med 300-400 för trafo, 200 för kondingar (minst) 100 för kylfläns ...

Sedan ÄR det roligare att bygga själv.

Jag har inom () en halvledarsats till en klassisk DIY-stärkare - Leach.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det är just dom delarna, transformator och kylfläns som kan vara bra att ta från någon gammal apparat. Elektrolytkondensatorer kan vara lite mer känsligt, bästa är att mäta kapacitans och ESR på dom.
pontakoj

Inlägg av pontakoj »

Går det att göra en egen på sisoär kanske 50W utan allt för svåra medel?
Bara lite provisoriskt, känns sjukt att lyssna på musik utan någon bas alls.

MHV
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kolla in tda kretsar, sök tda på elfa, annars borde en eller flera effekt operationsförstärkare fixa biffen också.
pontakoj

Inlägg av pontakoj »

Tack!

Såg att de hade någon med 35W uteffekt, 1 eller 2 sådanna skulle vara lagom, ett tag iaf.

Såg att de hade några exempel på kopplingar på databladet. Vilket är lämpligast, är inte så haj på elektronik ännu... Jag tar signalen från subwoofer utgången på förstärkaren via RCA, mono.
Skriv svar