SDCC, PIC16F690 och configuration bits
SDCC, PIC16F690 och configuration bits
Hej
Jag har försökt kompilera C-kod till en PIC16F690 med SDCC. Först hade jag problem med att hitta dokumentation kring direktiv för konfigurationsbitarna så jag använde google och hittade följande rad:
typedef unsigned int config;
config at 0x2007 __CONFIG = _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _WDT_OFF & _PWRTE_OFF & _MCLRE_OFF & _CP_OFF & _BOR_OFF & _IESO_OFF & _FCMEN_OFF;
(Jag har ändrat konfigurationen till den jag vill ha.)
Nu verkar det kompilera upp till en punkt då assemblatorn anropas, gpasm, vilket verkar vara en assemblator för Linux. Jag använder SDCC i windows.
Jag anropar sdcc med "sdcc -mpic14 -p16f690 myfile.c" och får följande felmeddelande:
"gpasm är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil"
Detta stämmer såklart eftersom jag inte har gpasm. Någon som vet om det är så att det inte finns någon PIC-assemblator för SDCC och windows?
Eller är det något annat jag kan göra för att kompilera filen?
Mvh
K
Jag har försökt kompilera C-kod till en PIC16F690 med SDCC. Först hade jag problem med att hitta dokumentation kring direktiv för konfigurationsbitarna så jag använde google och hittade följande rad:
typedef unsigned int config;
config at 0x2007 __CONFIG = _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _WDT_OFF & _PWRTE_OFF & _MCLRE_OFF & _CP_OFF & _BOR_OFF & _IESO_OFF & _FCMEN_OFF;
(Jag har ändrat konfigurationen till den jag vill ha.)
Nu verkar det kompilera upp till en punkt då assemblatorn anropas, gpasm, vilket verkar vara en assemblator för Linux. Jag använder SDCC i windows.
Jag anropar sdcc med "sdcc -mpic14 -p16f690 myfile.c" och får följande felmeddelande:
"gpasm är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil"
Detta stämmer såklart eftersom jag inte har gpasm. Någon som vet om det är så att det inte finns någon PIC-assemblator för SDCC och windows?
Eller är det något annat jag kan göra för att kompilera filen?
Mvh
K
Tänkte kolla lite vad SDCC var för något och hittade www.sdcc.se men det måste väl vara lite fel !?
> Någon som vet om det är så att det inte finns någon PIC-assemblator för SDCC och windows?
Tja, dokumentationen kanske ? :
http://sdcc.sourceforge.net/doc/sdccman ... de114.html
("This port is not yet mature and still lacks many features. However, it can
work for simple code."). Men det visste du väl redan...
> Någon som vet om det är så att det inte finns någon PIC-assemblator för SDCC och windows?
Tja, dokumentationen kanske ? :
Jag testade att köra asm-filen i MPLAB men det gav många fel så något måste ha varit fel (eller okompatibelt med det format SDCC kompilator ger). Jag försökte hitta SDCC-dokumentation kring PIC men det var sparsamt resultat jag fick tyvärr.vfr skrev:Möjligen att det skulle gå att köra asm-filen i MPLAB sen istället. Vad står det i dokumentationen om SDCC? Någonting borde ju finnas om assemblern också...
Jo, jag kände till detta men ville pröva ändå. Har använt SDCC med lyckat resultat tillsammans med 8051 portar förut.sodjan skrev: Tja, dokumentationen kanske ? :
Använder nu PICC och det fungerar, men jag tycker processorn är lite väl "inkapslad" i div. MACRON.