hur konstruerar man en blink-funktion av logiska funktioner?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
duttysean

hur konstruerar man en blink-funktion av logiska funktioner?

Inlägg av duttysean »

Jag vill bygga en blinkfunktion som skall användas till skolskyltar på en buss. I bussen sitter en paremeterbar specialmodul orginalmonterad. Idag använer vi ett blinkrelä, men det hade varit skönt att slippa.

I modulen finns dom vanliga logiska sammankopplingarna + ett antal logiska block som timer, räknare, vippa.. tyvärr ingen blink eller klockpuls.. :(

Tänkte att det skulle gå att göra med hjälp av två timers och en vippa eller liknande? Ett logik-schema hade suttit fint :wink:

Tar tacksamt emot ideér?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

en 555 kanske?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur ser blinket ut där nu igen?
höger/vänster, eller är det tid emellan?

annars 4093 , är det tid emellan lägg till 4017
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du ska göra det i den PLC som finns kan det göras på många sätt, ett av dom:
Använd en timer som har tiden mellan varje växling samt 1 utgång och 1 minnescell.

När timern är aktiv ska innehållet i utgången kopieras till minnescellen fast då inverterat. När timern har gått ut kopieras innehållet av minnescellen till utgången och timern aktiveras igen.

Detta ger att utgången kommer att växla för varje gång timern "går ut".
Dahlgren
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Jag är också ute efter en blinkfunktion till mitt Mitsubishi PLC, men har inte fått till det än riktigt i mitt Melsec Medoc.

Vill att en utgång ska blinka i ca 5-10 sek och därefter ligga som noll, och aktivera en annan utgång/minnescell. Antar jag får blanda in en räknare, eller ytterligare en timer?
Någon som har lust att förklara hur jag ska skriva in instruktionerna i mitt Medoc?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det finns en specialflagga i Mitsubishi, som blinkar med två Hertz.
Kan vara M8013 men är inte säker, men det är där nånstans, iallafall i FX moduler.
And:a denna med en inverterad utgång från en timer så blinkar resultatet tills timern gått ut, och börjar om när timern blivit återställd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om man läser en utgång, inverterar värdet och sparar det tillbaka komer utgången att växla varje gång man gör detta.

Sedan är det bara att se till att detta utförs med regelbundna intervall.
Skriv svar