v-g:
Ja egentligen är det ju inte om man har inne eller utetemp som är det viktiga utan just att man har en för behovet anpassad temperatur som ständigt cirkulerar. Inne eller utegivare eller både och är mer en smaksak och fungerar nog lika bra rätt inställda.
Med styrning på shunten får man en mer analog reglering jämfört med termostaterna som ger en mer digital, blir lite som en väldigt långsam PWM.
Har man sedan tex en vedanläggning där tempen i pannsystemet inte är konstant så lär man ju köra fullt spett på shunten om det ska bli nå värme tex på morgonen som du beskriver. Ytterligare ett problem som kan uppstå om man har acktank är att man sabbar skiktning mer än nödvändigt om man kör ut hetare vatten än vad som behövs. Där finns en av anledningarna till ekonomisk besparing.
danei:
Jag tog ju bara upp en nackdel

Du har rätt i att termostaterna hjälper till när man tänder en kamin och liknande och jag erkänner att jag beskrivit det lite felaktigt. Jag beskrev själva grundprincipen, sen anser jag och många andra att termostaterna är ett förträffligt komplement för att just hantera kroppstemp, kaminer mm.
Ett intressant fenomen som kan uppstå är att när man tänder brasa i en kamin så kan man börja dra kallras om man tex har ventiler vid fönstren, detta kallras kyler ner termostaterna som öppnar och om du då inte har styrning på shunten så kan du hamna i läget att du slösar med energi när du eldar i kaminen.
Man eldar för att få varmare med ved i kaminen samtidigt så drar kall luft in för kaminens andning och öppnar element lite här och där. Efter en stund är man jättenöjd för att det blivit varmt och gott i hela huset, med god hjälp av elementen