Egen konstruktionsidé för LED-driver

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
evert2

Egen konstruktionsidé för LED-driver

Inlägg av evert2 »

Låt säga att du har en batteridriven krets som matas med 5-6Volt.......men vill att ljusstyrkan skall vara konstant under tiden batteriet laddas ur....den här kretsen klarar att gå ner till 4,4-4,5 Volt, utan att strömmen genom LED:en påverkas nämnvärt. Kom gärna med förslag till förbättringar!

OBS!! Jag har bara simulerat kretsen inte testat den "på riktigt"!!

Bild

Kom på en sak.....man bör byta V1 och R2 med värden som är 1/10. Alltså för poteniometern 100 Ohm, å R2 skall vara på 180 Ohm.

Detta för att regulatorn skall arbeta stabilt. Dessutom så sänker det källimpedansen för +ingången på OP:n - vilket gör att kretsen klarar lägre spänning (om än marginellt).
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

men drar inte spänningsregulatorn onödigt med ström så att batterina tar slut snabbare? Dessutom är det kanske lättare att använda en enkel OP men det förstår man kanske.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du kan fixa samma sak (strömgenerator) med en transistor, zenerdiod (ev. en diod för att ordna temperaturkompensering) och ett par motstånd.
evert2

Inlägg av evert2 »

Själv hade jag velat använda 2 OP, sen är det nog svårt att få tag i en regulator som drar mindre ström....som kostar under 20 kr....fast om ni känner till både billiga...å mer strömsnåla komponenter som kan fungera så....berätta, berätta.
evert2

Inlägg av evert2 »

Schnegelwerfer

Inte med ett så litet spänningsutrymme va?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Om du är ute efter en strömsnål regulator, kolla in XC6201 på ELFA, den klarar 100mA ut, och har en egenströmförbrukning på endast 2uA!!

Om du är ute efter en enklare variant, så tycker jag du ska kolla på mitt tips om en enkel transistorbaserad strömgenerator. Du kan byta ut zenerdioden mot en XC6201 om du vil få det strömsnålare
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

evert2 skrev:Schnegelwerfer

Inte med ett så litet spänningsutrymme va?
Jo, det borde fungera tycker jag. Zenerdiod eller XC6201 ger en en spänningsreferens, som du kan lägga en potentiometer över för att ställa in önskat spänningsfall mellan emitter och jord på transistorn. Motståndsvärdet mellan emitter-jord ger sedan strömmen genom lysdioden.
evert2

Inlägg av evert2 »

Nja, egentligen vill jag har OP med FET-ingångar (som klarar hög källimpedans)...som klarar sig på lågmatningsspänning och låg egenförbrukning...+ en strömsnål spänningsregulator.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Jag tycker bara att OP:n är lite onödig. Du använder ju ändå en bipolär transistor för att styra strömmen genom lysdioden, så jag tycker att du kan plocka bort OP:n helt.
Strömsnålare spänningsregulator än XC6201 får du nog leta efter, den kostar dessutom bara 12kr på ELFA.
evert2

Inlägg av evert2 »

OK, basen kopplas direkt in basen bara?....å så en pot....inte dumt!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Japp, om du har en fast referensspänning in på basen på transistorn, kommer ju samma spänning (minus Ube) ligga över emittermotståndet.

Om du vill kan du lägga in en diod till basen för att kompensera för Ube och få bättre temperaturstabilitet.

EDIT: Poten tycker jag ska ligga på bas-sidan (och vara högohmig för att spara ström), och så har du ett separat motstånd mellan emitter och jord.

Sen får man räkna lite så att basströmmen blir schysst också.
evert2

Inlägg av evert2 »

Fast spänningsfallet över resistorn vid emittern blir 1,1 volt (regulator för 1,8 V (ut) )...så det "käkar upp" mycket av spänningsgapet.......jag tror jag kör med potten mellan spänningsreferens å jord....som du föreslog tidigare.
evert2

Inlägg av evert2 »

SchnegelwerferSimulerat din lösning nu...fungerar fint...fast potten valde jag till 1kohm. Annaars varierade strömmen för mycket.

Hur som helst...denna lösning spar säkert 10 mA, jämfört med den jag först föreslog.....kanon :tumupp:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Om du tänker använda kretsen i en LED-ficklampa eller liknande kan du spara ännu mer på batterierna om du använder en step-downomvandlare.
Då kan du koppla in dig på omvandlarens current-senseingång via ett litet motstånd, och slippa seriemotstånd med tillhörande effektförlust till lysdioden.

Det kommer att blir mycket dyrare än nuvarande lösning, men i gengäld sparar du på batterierna
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag har tänkt att använda 2 st LED:s till ett eventuelllt framtida "robotbygge"....skulle vara rätt tufft att köra när det är mörkt utomhus....Har redan funderat lite på både step-up och step down.....men har funderingar kring eventuella störningar detta kan medföra. Tänkt att roboten skall både kunna radiostyras och köra autonomt.
Skriv svar