Laddningsmätare!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Zyz
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 januari 2005, 13:49:17
Kontakt:

Laddningsmätare!

Inlägg av Zyz »

Jag har tänkt bygga en mätare till bilen...
Vill mäta laddningen på batteriet. jag vet att man kan köpa såna billigt i affären, men jag vill bygga själv.

Någon som vet hur man kan jämföra strömmen o spänningen på så sätt att laddningen kan mätas?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det du vill mäta?
Zyz
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 januari 2005, 13:49:17
Kontakt:

Inlägg av Zyz »

jag vill mäta den nuvarande laddningen på batteriet utan att behöva koppla loss batteriet, eller använda hygrometer...

någon som vet hur?
Niklas-k
Inlägg: 354
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Inlägg av Niklas-k »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Att mäta spänningen get bara en mycket grov uppskattning av batteriets laddningsgrad.

Det finns riktiga laddningsmätningskretsar, jag har för mig att Maxim har något men jag vet inte.

De mätar inkommande effekt, utgående effekt och räknar på det.

Min hjärna (det lilla som finns) säger Dallas? Maxim?....men det är ju ändå samma web-sida....
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

De har en del såna "fuel gauges", men de flesta är nog för små telefonbatterier och liknande.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ja det är väl nån shunt koppling av nåt slag.....å så integreras uppladdningsströmen och urladdningströmen va?....ska nog ta en titt på det.....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar inte att räkna på det. Den vanligaste lösningen är att mäta spänningen. Jag hadde praktik på BT ett halvår. (Stor tillverkare av lagertruckar) De hadde försökt göra en bättre batterimätare men insett att det är för många parametrar som spelar in. Så för att veta om batteriet är laddat så mäter man spänningen. Ev kan man temperatur kompensera. För att mäta om laddningen funkar mäter man spänningen när man kör.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Microchip (dom med PIC...) har battery fuel gauges såg jag precis.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Danei:

Det beror väl på.......en elektronikkonstruktör i min hemtrakt, visade upp en sån mojjäng i skolan, som han hade konstruerat själv (inga specialkretsar där inte).

Den var till för husvagns- och båtägare i första hand (om jag minns rätt).

Den klarade sig bra i 2-3 månader vid "normal användning", sen var det bäst att kontrollera batteriet, sa han.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

76-522-14 på elfa är ju rätt grym

Hadde själv en gång en ampere mätare från biltema i en bil och den visade 30-0-30 alltså åt ena hållet på skalan med hur mycket ström som gick in i battariet och åt andra hållet hur mycket ström som gick ut ur batteriet.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

En parantes endast för att belysa ett sätt att mäta laddningsgraden i ett batteri:

På tal om truckar; i en del större laddare för truckbatterier finns styrelektronik som mäter just laddningsgraden precis innan laddning påbörjas. När laddaren startas mäts spänningen först under en kort stund för att konstatera om batteriet håller på att återhämta sig efter belastning eller om det är stabilt i spänningshänseende. Detta ger en parameter som dels säger i vilket intervall spänningen ligger dels om den är stabil eller inte. Sedan startar en tidsbestämd laddning (kan vara ca 1min, beror på vad mätningen gav) med konstant ström (kan vara 30 till 125A beroende på batteristorleken). Efter denna puls görs ännu en spännings mätning under en kort stund som då jämförs med den första mätningen. Utfallet av dessa mätningar berättar för laddaren att batteriet har X amperetimmar i sig och därför behöver laddas med X Ampere i X timmar för att bli fulladdat. Denna laddning sker med konstant ström tills en förutbestämd spänning uppnås och därifrån med konstant spänning (efterladdning) under en bestämd tid. En dylik laddare kan inte ladda mer än just den typ och storlek av batteri som dess uP har information om, annars funkar det så klart inte.
Zyz
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 januari 2005, 13:49:17
Kontakt:

Inlägg av Zyz »

Jag har försökt att mäta effekten, inget bra utslag... jag fick om det var fullt eller om det var tomt, men däremellan gick det inget vidare...

den Voltmätaren som gavs länk till ger inte det jag vill ha... :S

jag vet att elfa har laddningsmätar-kretsar, men jag har inte råd att lägga pengar på en sån krets om jag kan göra en själv...

om jag ska kunna mata på en ström, under kanske en minut, måste jag ha en strömgenerator... hur kan jag få en sån så pass liten att den ryms i en låda som inte är så stor, nämligen 35 i höjd, 60 i bredd o typ 117 i längd?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Andy: De laddare jag stötte på stoppar dessutom laddningen under laddnigen för att kolla läget liksom. Men laddarna är byggda för att ladda upp till en bestämd spänning. De bryr sig inte så hårt om hur mycket energi det handalr om.

Zyz: Man kan inte mäta laddnigen i effekt.

Det är spänningen du ska mäta. Det funkar inte att integera fram Ah. Det finns för många parametrar och förluster som du inte har koll på.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Andy & danei :
Jag tror att detta fungerar enligt den principen ni nämner

Taget från kjell & Co

"Batteriladdare plug-in DeltaV
för R6 och R03
Laddare med delta V- övervakning via en intelligent mikroprocessor, vilket gör att avstängningen sker med elektronik när batteriet är fulladdat, istället för en fast tidsinställning, den vanligaste tekniken för snabbladdare. Batterierna blir alltid fulladdade för bästa batteriprestanda och livslängd. Laddar 2 eller 4 st R6(AA) eller R03(AAA). Laddtid 2-6 timmar beroende på batteriets kapacitet."

DeltaV - Borde betyda "Spänningsförändring" = alltså: mätning - laddning under kortare tid - upprepad mätning....
Skriv svar